ناسا موشک مأموریت ماه آرتمیس 1 را برای تمرین بارگذاری سوخت آماده می کند

به گزارش مجله آزات وب، به گفته ناسا انتظار می رود که طی مراحل آماده سازی آرتمیس 1، نخستین موشک و فضاپیمای برنامه آرتمیس ناسا، در ماه فوریه (بهمن) یک تمرین لباس خیس روی سکوی پرتاب انجام دهند و سوخت به صورت آزمایشی در موشک بارگذاری شود.

ناسا موشک مأموریت ماه آرتمیس 1 را برای تمرین بارگذاری سوخت آماده می کند

در هفته های اخیر و برای آماده سازی مأموریت آرتمیس 1 (Artemis I) که انتظار می رود اواخر سال 2022 پرتاب شود، مهندسان مجموعه ای از بررسی ها را روی سخت افزار مأموریت انجام دادند تا اطمینان یابند که برای این نقطه عطف کلیدی در راستا آماده سازی آرتمیس 1 آماده هستند.

تیم مأموریت قصد دارد پس از تکمیل بررسی های هفته های اخیر، در ماه فوریه یک تمرین لباس خیس (Wet Dress Rehearsal) انجام دهد که طی آن بدون روشن شدن موتورها، سوخت مایع درون موشک بارگذاری می شود.

مأموریت آرتمیس 1 قرار است یک فضاپیمای بدون سرنشین را به مدار ماه بفرستد. عملیاتی که با استفاده از مجموعه موشک سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System) ناسا که برای نخستین بار پرواز می کند و فضاپیمای اوریون (Orion) که فقط یک پرواز انجام داده است، انجام خواهد شد.

ناسا امیدوار است این برنامه را با مأموریت سرنشین دار آرتمیس 2 در مدار ماه که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است و سپس فرود انسان بر ماه طی مأموریت آرتمیس 3 که برنامه آن تا سال 2025 به تعویق افتاد، همراه کند.

اما آماده شدن برای سکوی پرتاب مستلزم مجموعه پیچیده ای از فعالیت های مهندسی است تا اطمینان حاصل شود که همه قسمت ها برای فشارهای ناشی از پرواز فضایی آماده هستند. به گفته آژانس، ماه گذشته، چندین فرایند بررسی مجموعه پرتاب موشک به خوبی اجرا شده است.

در روزهای گذشته هم بازوی دسترسی خدمه فضاپیمای اوریون هم برای اطمینان از کارکرد آن، به طور آزمایشی باز و بسته شد. هدف این بازو، فراهم کردن دسترسی ایمن برای فضانوردان به موشک SLS در طول مأموریت است و همچنین به تکنسین ها در طول عملیات مونتاژ و آزمایش در ساختمان مونتاژ وسیله نقلیه (VAB) مرکز پروازهای فضایی کندی، کمک می کند.

به گفته ناسا این هفته یک سری آزمایش های مهندسی هم در مرحله اصلی موشک که هم اکنون داخل VAB واقع شده است، کامل شده است. نخستین کار این بود که یکی از چهار کنترل گر موتور RS-25 جایگزین و آزمایش شد و سپس تیم از برقراری ارتباط و کارکرد صحیح کامپیوترهای پرواز، کنترلرهای موتور و سیستم های مرحله اطمینان یافت. تکنسین ها همچنین فرآیند گیمبال شدن یا حرکت اندک موتورها را برای شبیه سازی حرکاتی در طول پرواز انجام می دهند، آزمایش کردند.

اکنون که همه چیز طبق برنامه پیش می رود، تیم قصد دارد دومین آزمایش شمارش معکوس پرتاب خود را انجام دهد تا عملکرد صحیح نرم افزار زمینی و ترتیب سنج زمینی پرتاب را که سلامت و شرایط پرتابگر را روی سکو بررسی می کنند، به نمایش بگذارد. هدف این است که مطمئن شوند، اوریون و SLS همان طور که انتظار می رود در طول شمارش معکوس شبیه سازی شده عمل کنند، به فرمان ها پاسخ می دهند.

به گفته ناسا پس از پایان آزمایش شمارش معکوس و بررسی نهایی، مجموعه فضاپیما و بوستر حرکت خود را به سوی سکوی پرتاب در نزدیکی ساختمان مونتاژ آغاز خواهند کرد تا برای آزمایش لباس خیس آماده باشند؛ با این وجود هنوز تاریخی برای این جابه جایی اعلام نشده است.

عکس کاور: موشک SLS در ساختمان مونتاژ

Credit: Frank Michaux/NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2153

به "ناسا موشک مأموریت ماه آرتمیس 1 را برای تمرین بارگذاری سوخت آماده می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا موشک مأموریت ماه آرتمیس 1 را برای تمرین بارگذاری سوخت آماده می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید