نقد هافینگتون پست بر فیلم محمد رسول الله، باشکوه و اسطوره ای

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست، منتقد هافینگتون پست فرانسوی (نسخه کبک) دیروز 28 آگوست نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد.

نقد هافینگتون پست بر فیلم محمد رسول الله، باشکوه و اسطوره ای

این محصول سه ساعته، یادآور فیلم های اسطوره ای مذهبی دهه 1950 است که همه احساسات خوب را منعکس می کردند.

ساخت فیلمی درباره پیغام آور اسلام همواره سخت است زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مسائل روبه رو شده است. در سال 1976 رسالت ساخته مصطفی عقاد فیلمساز سوری-آمریکایی با بازی آنتونی کویین و ایرنه پاپاس بدون نمایش تصویری از حضرت ساخته شد.

گرچه مجید مجیدی باور دارد که توانسته است هم شیعه هم سنی را راضی کند اما باید گفت این کوشش چندان پیروز نبوده است چون در عین حال که ما پیغامبر اسلام را از پشت سر می بینیم، با موهایی که در باد تکان می خورد، باورهای شیعی را می توان در فیلم بیشتر دید. وقوع معجزات مکرر، مساله شهادت و پیغامبری که به نوعی از نظر ظاهر یادآور مسیح است در مکاتب فکری سنی قابل قبول نیست.

این منتقد می نویسد: از این زوایا باید گفت فیلم به نوعی با رویکرد تبلیغی ساخته شده است. در عین حال سرژ لوسیک مدیر و بنیانگذار این جشنواره شرح می دهد که نقش این جشنواره نمایش فیلم هایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در ورای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلمساز دفاع نمایند.

از این زوایه مجید مجیدی از زمانی که سه جایزه عظیم از آمریکا گرفت، به عنوان چهره ای شناخته شده برای جشنواره فیلم مونترال درآمده است.

در نشست خبری این فیلم هم که پنج شنبه بعدازظهر برگزار گردید، کارگردان 56 ساله تایید کرد که می خواست فیلمی بسازد که تفسیرهای بد و نادرست از اسلام را در دنیا امروز و به ویژه غرب تغییر دهد.

با این حال مخاطبان از درک بسیاری از نکات فیلم که تلفیقی از فرهنگ عربی و فارسی است و سه ساعت طول می کشد، ناتوان هستند. این فیلم پرهزینه 40 میلیون دلاری که گران ترین محصول سینمای ایران است، بر کودکی زندگی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد که اطلاعات کمی برای تاریخ نگاران درباره این بخش وجود دارد و تنها منابع موجود در میان منابع مذهبی است.

با چشم اندازهای دراماتیک و موسیقی باشکوه، فیلم محمد رسول االله میخواهد تاثیرگذار باشد، اما به شکلی مداوم موضوع هایی را که قبلا بیان نموده تکرار می نماید. فیلم توالی سکانس هایی است که در عین بیان جنبه های وجدآور بر شخصیت های کم تحرکی تاکید دارد که به ویژه از نظر لباس و چهره نتوانسته اند در سطح حرفه ای فیلم حرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 984

به "نقد هافینگتون پست بر فیلم محمد رسول الله، باشکوه و اسطوره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد هافینگتون پست بر فیلم محمد رسول الله، باشکوه و اسطوره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید