همه چیز درباره مقصد محبوب تورهای عید1402

به گزارش مجله آزات وب، تب سفرهای نوروزی داغ شده است. بسیاری تا به امروز مقصد سفرشان را معین نموده و رزروهایشان را برای تور و اقامتگاه انجام داده اند و گروه دیگری با عجله در حال اجرا این کار هستند تا از این سفرها جا نمانند. در بین مقاصد گردشگری داخلی کدامیک در نوروز 1402 پرطرفدارترند و آیا سال های قبل هم همین مقاصد از سوی گردشگر های نوروزی انتخاب می شدند؟

همه چیز درباره مقصد محبوب تورهای عید1402

سید مرتضی موسوی مدیر یک آژانس در حوزه جهانگردی و طبیعت گردی در این باره به دنیای اقتصاد می گوید: هر ساله تب یک مقصد بیش از سایر مقاصد داغ می گردد و سال جاری تمرکز جهانگرد های داخلی روی بوشهر است. ما از بهمن ماه سال جاری تا نوروز شاهد اقبال گسترده در تورها به این مقصد بودیم در حالی که سال گذشته این مقدار استقبال از این مقصد وجود نداشت. او از عسلویه، بندر پارسیان و جزیره شیدور به عنوان دیگر مقاصد پرطرفدار برای سال نوی شمسی نام می برد و اضافه می نماید: قشم ، هنگام و هرمز سال هاست که جزو اولویت های بسیاری از جهانگردان در این دوره زمانی است. علاوه بر آن ما چابهار را داریم که بسیاری مایل به سفر به این بندر در فروردین ماه هستند.

به گفته موسوی 70 تا 80 درصد سفرهای آژانسی که او مدیریتش را بر عهده دارد به این مقاصد است. این فعال جهانگردی ادامه می دهد: البته همین موضوع چالش هایی را هم به همراه دارد، نمونه اش اینکه بعضی شرکت ها و... رزرو تمام بوتیک هتل ها و اقامتگاه ها و.. را در اختیار گرفته و قیمت هایشان را به شکل قابل توجهی افزایش می دهند. در بوشهر ما با این مشکل روبرو هستیم که تعداد اقامتگاه ها و هتل هایش در مقابل متقاضیان سفر به این منطقه بسیار محدود است و مشابه قشم و کیش نیست. همین موضوع مشکلاتی را برای آژانس های جهانگردی ایجاد می نماید همان طور که ما درباره چابهار با این چالش روبرویم در مواردی شاهدیم تور 20 میلیون تومانی به این مقصد آن هم برای سه روز سفر باز می گردد.

این فعال حوزه جهانگردی از بندر کنگ و خمیر به عنوان دیگر مقاصدی نام می برد که توجه جهانگردان داخلی را به خود جلب نموده است و اضافه می نماید: این دو بندر جزو مقاصد تازه سفر به حساب می آیند و بعضی بندر کنگ را با نام سانتورینی (جزیره ای زیبا و قدیمی در دریای اژه که به علت معماری خاص آن هر ساله جهانگردان زیادی دارد) مقایسه می نمایند. علاوه بر آن در خوزستان ، شوش و شوشتر جزو دو شهری هستند که جهانگردان زیادی به آنها سفر می نمایند.

مقاصد متفاوت تورها و سفرهای شخصی

احسان کرمی مدیر یک آژانس حوزه طبیعت گردی نیز مانند موسوی، شهرهای جنوبی و ساحلی را جزو پرطرفدارترین مقاصد عنوان می نماید و به دنیای اقتصاد می گوید: به سبب فراوری محتوای خوبی که در سال های اخیر درباره این منطقه ها انجام شده شاهد هستیم که بسیاری از ایرانی ها می خواهند تعطیلات سال نو را در این منطقه ها بگذرانند. او اضافه می نماید: چابهار نه تنها در نوروز 1402 بلکه بیش از یک دهه است که جزو بندرهای شلوغ و پرمسافر در نوروز است. علاوه بر چابهار در سال نوی شمسی بسیاری تمایل داشتند به بوشهر سفر نمایند و همین باعث شد تورهای ما به این مقصد با استقبال ویژه ای روبرو گردد.

به گفته کرمی خوزستان به واسطه طبیعت زیبای آن در بهار همیشه هواداران خود را دارد. او می افزاید: آنچه جلب توجه می نماید این است که بعضی دست اندرکاران تور به مسیرهای کمپینگی روی آورده اند هر چند مسوولیت های آن از یک تور عادی بیشتر است. او با اشاره به اینکه در نوروز 1402 درخواست هایی هم برای آذربایجان شرقی داشته اند می گوید: یکی از دلایلی که بعضی چنین مقصدی را با توجه به سرمای آن انتخاب می نمایند ممکن است به قیمت بالاتر تورهای جنوب برگردد. در کنار آن ما سفرهایی برای استان ایلام و کرمانشاه را هم تعریف کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شده اند. این فعال حوزه جهانگردی درباره مسیرهای تور با سفرهای شخصی می گوید: معمولا مسیرهای تور با مسیرهایی که مردم به شکل شخصی سفر می نمایند تفاوت هایی دارد. به عنوان مثال تورها عمدتا به سمت مرکز و جنوب ایران هستند در حالی که سفرهای شخصی به دو استان مازندران و گیلان را شاهد هستیم. او استان خراسان جنوبی را از دیگر مقاصدی می داند که درباره آن فراوری محتوا انجام شده است و می افزاید: خوشبختانه در سال های اخیر مردم به خراسان روی آورده اند و درباره این مقصد صحبت می نمایند در حالی که در گذشته کمتر روی آن مانور داده می شد.

این فراوری محتوا و افزایش سفر به یک مقصد آیا می تواند تبعات منفی برای این مقاصد داشته باشد؟ کرمی در این باره می گوید:6 سال پیش بسیاری ساحل مکسر یا جزیره لاوان در استان هرمزگان را نمی شناختند. گرچه مشهور شدن این مقاصد منافعی برای ساکنان آن به همراه دارد اما تبعات منفی خود را هم به جا گذاشته است. با شناخته شدن یک مقصد، تعداد تورهای غیرمجاز و شخصی به آنها زیاد شده و در غیاب نظارت دقیق ، به محیط زیست آن منطقه صدماتی وارد می نماید. او اضافه می نماید: در مواردی شاهدیم جزیره ای مانند هرمز در بهمن و نوروز آنقدر جهانگرد دارد که بیش از دو تا سه برابر جمعیت جزیره می گردد. در سال 1388 هم شاهد بودیم این مشکل به میزان ای جدی شد که سازمان منطقه ها آزاد اعلام شرایط قرمز کرد و حتی رفت و آمد به این جزیره با مشکل روبرو شد.

در این زمینه باید ظرفیت مقاصد معین شده و جهانگردی آن مدیریت گردد. گفته های این دو فعال حوزه طبیعت گردی نشان می دهد نوروز سال جاری سواحل جنوبی ایران و جزایر این منطقه میزبان انبوه جهانگردانی است که با تور سفر می نمایند. برای مقصدی مانند چابهار و ساحل درک، یک تور شش و نیم روزه نزدیک به 10 میلیون تومان برای هر جهانگرد است. این تور به شکل زمینی و با قطار و اتوبوس برگزار می گردد که در آن جهانگرد دو شب در قطار، یک شب در هتل دو ستاره، دو شب در اقامتگاه بوم گردی و یک شب در هتل چهار ستاره خواهد بود و 7وعده غذایی را نیز تور به عهده می گیرد که شامل چهار وعده صبحانه، یک وعده ناهار و دو وعده شام می گردد. تور زمینی چهار و نیم روزه جزیره هرمز نزدیک به 6میلیون تومان است که در آن جهانگرد دو شب را در قطار و دو شب را در اقامتگاه بوم گردی می گذراند.

وعده های غذایی که تور به عهده می گیرد شامل دو صبحانه ، دو ناهار و دو شام می گردد و گشت زنی در جزیره نیز با موتور سه چرخ محلی است. تور خوزستان سه و نیم روزه زمینی نیز حوالی 5میلیون تومان است که در آن دو شهر شوش و شوشتر گنجانده شده اند. در این تور، جهانگرد یک شب را در اتوبوس و دو شب را در اقامتگاه بوم گردی می گذراند. شش وعده غذایی این تور نیز به عهده آژانس است که شامل سه وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و دووعده شام می گردد. در این تور قایقرانی در رودخانه شطیط گنجانده شده است. تور زمینی پنج و نیم روزه بوشهر، سیراف و بیشاپور نیز در ایام نوروز 1402 با قیمتی در حدود 5/ 8میلیون تومان برگزار می گردد. در این تور جهانگرد یک شب را در اتوبوس، یک شب را در اقامتگاه بوم گردی، دو شب را در هتل سه ستاره و یک شب را در هتل چهار ستاره می گذراند.

سهم آژانس در وعده های غذایی نیز هشت وعده است که شامل پنج وعده صبحانه دو وعده ناهار و یک وعده شام می گردد. خلیج نایبند تا ساحل مُکسر از دیگر تورهای چهار و نیم روزه جنوب است که با قیمتی در حدود 7میلیون تومان برگزار می گردد. در این تور جهانگرد یک شب را در اتوبوس و سه شب را در اقامتگاه بوم گردی می گذارند و هشت وعده غذا شامل چهاروعده صبحانه، یک وعده ناهار و سه وعده شام به عهده آژانس برگزارنماینده است. بندرکنگ از دیگر مقاصد مجذوب کننده جنوب برای نوروز است که به صورت زمینی و چهار ونیم روزه برگزار می گردد. در این تور جهانگرد دو شب را در اتوبوس و دو شب را در اقامتگاه بوم گردی می گذارند و هفت وعده غذایی شامل چهار وعده صبحانه و سه وعده ناهار به عهده آژانس جهانگردی است.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2339

به "همه چیز درباره مقصد محبوب تورهای عید1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مقصد محبوب تورهای عید1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید