ورود به شهر ممنوعه - چین

به گزارش مجله آزات وب، این اثر در معماری های خاندان باستانی چین یک مروارید است.یونسکو در سال 1987 شهر ممنوعه بیجینگ را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند. این اثر تاریخی در سال 1406 میلادی به مدت 14 سال ساخته شد.

ورود به شهر ممنوعه - چین

با تور چین نوروز سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

شهر ممنوعه بزرگترین مجموعه کاخ باقیمانده در دنیا است . این شهر طوری ساخته شده که مرکز آن محصور به دیوار پکن باشد و در داخل مجموعه دیوارکشیده بزرگتری به نام شهر امپراطوری قرار داشت.

این بنای چوبی منحصر بفرد تا اوائل قرن بیستم محل حکومت امپراطوری های چین محسوب شده و در پانصد سال گذشته ورود عموم مردم به آن ممنوع بود و بدین سبب شهر ممنوعه نامگذاری شده است. این مجموعه دارای چندین کاخ و برج دفاعی در اطراف دیوار بوده و تمهیداتی برای جلوگیری از آتش سوزی کاخ ها در معماری آن به کار رفته است اگرچه گاه گداری آتش سوزی هایی در آن رخ داده است.

رنگ های عمده در شهر ممنوعه زرد و قرمز هستند. رنگ زرد نشانه امپراطور است و رنگ قرمز نشانه شادی، طراوت و خوشبختی به حساب می آید . طراحی شهر ممنوعه از نمای کلی تا ریزترین جزییاتش طوری صورت گرفته که بازتابی از مقاصد فلسفی و مذهبی و نمادی از عظمت و قدرت امپراطور باشد .

دورتادور شهر ممنوعه خندقی به طول 3800 متر و به عرض 52 متر جهت حفاظت از امپراطور حفاری شده است. طول دیوار محیطی شهر ممنوعه 3428 متر و ارتفاع دیوار 10 متر است. مصالح به کار رفته در دیوار به گونه ای است که در مقابل شلیک توپ های قدیمی نیز مقاوم بوده است. در چهارگوشه شهر ممنوعه چهار عمارت به منظور دیده بانی و نگهبانی وجود دارد.

شهر ممنوعه دارای دو قسمت داخلی و خارجی است. بخش خارجی جهت برگزاری مراسم خاص مورد استفاده قرار می گرفته و دارای سه عمارت اصلی در جهت شمالی - جنوبی و شش عمارت جانبی در شرق و غرب است. بخش داخلی نیز دارای سه کاخ است که محل زندگی و انجام امور اداری امپراطور بوده است .

کاخ های متعددی در اطراف این مجموعه اصلی واقع شده است که برای سکونت همسران و فرزندان امپراطور استفاده می شده است. باغ سلطنتی در شمالی ترین قسمت شهرممنوعه واقع شده است. دختران امپراطور و خانم ها و عموم جوانان عمدتاً در سمت شرقی شهر ممنوعه زندگی می کردند چرا که خورشید از شرق طلوع می نماید و نشانه جوانی و طلوع مجدد است. و برعکس در سمت غرب شهر ممنوعه افراد مسن زندگی می کردند چرا که خورشید در مغرب غروب می نماید و نشانه گذر عمر افراد مسن محسوب می گردد .

در کنار کاخ های اصلی هیچ درختی وجود ندارد، چرا که درخت ها وقتی بزرگ می شوند قدشان از تالار امپراطور بیشتر می گردد و امپراطوران نمی توانسته اند موجود زنده ای را بلند تر از خود (آنهم در کاخ سلطنتی) تحمل نمایند. از طرف دیگر درخت برای امپراطوران چین نماینده چوبه دار بوده است و امپراطور دوست نداشته است چیزهای ناراحت نماینده جلوی چشمش باشد.

برای اینکه امپراطور بیشتر احساس امنیت کند و کسی به فکر تونل حفر کردن به شهر ممنوعه نیفتد، زمین محوطه شهر ممنوعه دارای 15 لایه ملات است. هفت لایه اول روی هم قرار گرفته و هشت لایه بعدی با زاویه نسبت به لایه های اول قرار گرفته اند و تقریباً غیرقابل نفوذ بوده است.

در حیاط شهر ممنوعه بیش از 300 ظرف فلزی بزرگ برای ذخیره آب وجود دارد. اکثر این ظرف ها از جنس آهن و برنز است و 18 عدد از آنها که نزدیک کاخ ها هستند دارای روکش آب طلا هستند.

در کنار قصرهای اصلی راهروهایی جهت عبور و مرور خدمه واقع شده است. این راهروها جهت تامین مایحتاج قصر طراحی شده اند به طوری که بدون آنکه خدمه دیده شوند بتوانند به انواع خدمات قصرها رسیدگی نمایند.

بر بلندی و چهارگوشه سقف های کاخ ها مجسمه حیوانات که به دنبال هم قرار گرفته اند، دیده می گردد. تعداد این حیوانات همواره یکی از اعداد فرد: سه، پنج، هفت یا نه است. عدد نه مخصوص امپراطور است و ساختمان های دیگر (بسته به مقام افرادی که در آن ساکن بوده اند) با تعداد حیوانات کمتری تزیین شده است.

بر اساس افسانه ها اژدها (Dragon) و سیمرغ یا عنقا (Phoenix) برای مردم چین مقدس هستند. بنابراین اژدها اولین حیوانی است که در این ردیف ها واقع شده است و بعد از آن سیمرغ قرار می گیرد. حیوانات دیگر که همه فرزندان اژدها و سیمرغ محسوب می شوند، در جلوی آنها قرار می گیرند.

در فرهنگ چین ، اژدها نماینده قدرت امپراتوری است و امپراتور پسر آسمانی اژدهای حقیقی نامیده می گردد. در درون قصر تای حه در بالا و پایین حدود 13 هزار شکل اژدها تزیین شده است . قصر ها و اتاقها در این شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می گویند جمعا 5/9999 اتاق در آن وجود دارد. به اعتقاد پیشنیان ، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای 10 هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می شدند باید خویشتندار بوده و نمی توانستند از شمار اتاقهای امپراتور آسمانی تجاوز نمایند از این رو شمار اتاق های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر ازشمار اتاقهای کاخ آسمانی است.

مجموعه معماریهای شهر ممنوعه تمرکز تبلور درایت مردم چین است.

از ساختار مجموعه معماریها تا تزیینات هر اتاق و هر دیوار سرشار از اندیشه های عجیب و غریب است مثلا سکوی سفید رنگ قصر تای حه، این قصر را پر جلال تر نموده و ضمناً قصر ضد رطوبت است . در تاسیسات زهکشی در این سکو از مجسمه سازی سر حیوان (نوعی از اژدها) استفاده شده است به گونه ای که در سه طبقه این سکو جمعا بیش از یک هزار مجسمه سر این نوع حیوان ساخته شده است وهنگام زهکشی در بارش باران همانند فوران اب از دهان اژدها می باشد . شهر ممنوعه مجموعه معماریهای چوبی است و در پیشگیری از آتش سوزی موثر بوده است .

از آنجا که شهر ممنوعه محل سکونت امپراطور بوده است باید آن را به اعداد 5 و 9 مربوط می نموده اند.درها اغلب در 9 ردیف دارای 9 پیچ ردیف شده بودند.

منبع: سفرگو
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 705

به "ورود به شهر ممنوعه - چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به شهر ممنوعه - چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید