کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است

به گزارش مجله آزات وب، ایرنا/ براساس سخنان مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان، کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است.

کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

محمد عرب گفت: فرآیند ثبت قطعی اثر در لیست میراث جهانی پس از آنالیز نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می گردد.

وی بیان نمود: به منظور آماده سازی این اثر عملیات محوطه سازی زمین روبه روی کاروانسرا و آب انبار در دست اقدام است و برای نهایی شدن ثبت این اثر در لیست میراث جهانی، نیازمند حمایت و مشارکت همه مردم و توجه جدی دستگاه های اجرایی با هدف آماده سازی کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی هستیم.

مسئول میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان سرایان اضافه کرد: برنامه های بازسازی، حفظ، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی شاخص این شهرستان بر مبنای ثبت حداقل یک اثر در لیست میراث جهانی بوده از همین رو بازسازی حمام تاریخی، بازسازی و احیای بازار میثم و تجمیع کارگاه های چلنگری و زنگوله سازی، یاری به ایجاد کارگاه های تراش سنگ و خراطی و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی بعلاوه بازسازی آب انبار و محوطه سازی اطراف بناها و محوطه سازی میدان کوثر برای تحقق هدف ثبت جهانی این مجموعه بوده است.

وی با بیان اینکه نهایت کار در حوزه آثار تاریخی بعد از بازسازی و احیا، ثبت در لیست میراث جهانی است گفت: کاروانسراهای ایرانی مانند خانه ایرانی، باغ ایرانی، قنات ایرانی و برج ایرانی دارای ویژگی های منحصر بفرد است که بدون در نظر گرفتن ارزش معماری خاص آن از لحاظ صندلی اجتماعی، فرهنگی و تعاملات ساختاری دارای ارزش های بالایی دارد.

عرب اضافه کرد: به دور از تعریف و توسعه کالبدی کاروانسراها آنچه اهمیت می یابد، مولفه های فرهنگی اجتماعی است که در اعصار مختلف در آن طی شده، استمرار یافته و در چند هزار سال بدون گسست ارزش های معماری ایران در کنار فرهنگ جامعه حفظ شده است.

وی گفت: محدوده تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، آب انبار، حمام، بازار و مسجد جامع یک مجموعه تاریخی و مرکز محله زنده شهری است که هنوز صندلی اجتماعی خود را حفظ نموده و زنده ترین نقطه شهر مسحوب می گردد که مردم هم تعاملات خوبی با این محدوده دارند.

وی اضافه کرد: مجموعه تاریخی شهر سرایان، مجموعه تاریخی شهر سه قلعه، آب انبارهای شهر آیسک، کویر سه قلعه به اسم بهشت منجمان و کویرنوردان، آب انبارهای شهر سرایان، غار بتون، مجموعه آبشارهای دره کلگی و دوتگی واقع در منطقه سبزرود، منطقه توریستی کریمو و مصعبی و منطقه توریستی زابر از جمله آثار مجذوب کننده تاریخی و طبیعی شهرستان سرایان هستند که آب انبارها و مجموعه کال زو و آبشارهای دره سبزرود هم قابلیت نامزد ثبت جهانی را دارند.

مسئول میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی منافع متعدد همانند جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای یاری های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده دارد.

وی مسائل مالی را از دیگر نتایج ثبت جهانی اسم کرد و گفت: هرگاه اثری ثبت جهانی گردد، خود به خود به لیست مقاصد توریستی داخلی و بین المللی اضافه نموده می گردد که قطعا ورود توریست می تواند فواید مالی زیادی داشته باشد.

عرب اضافه کرد: ثبت جهانی یک اثر تاریخی به افزایش احساسات ملی گرایانه و هویتی هم یاری زیادی نموده و ریشه دار بودن آن ملت را اثبات می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1838

به "کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید