اجرای موفقیت آمیز نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه

به گزارش مجله آزات وب، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت از اجرای موفقیت آمیز نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه اطلاع داد.

اجرای موفقیت آمیز نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه

به گزارش خبرنگاران؛ امین ابوعطا توضیح داد: سازمان ها زمان قابل توجهی را برای طراحی یک برنامه نت پیشگیرانه صرف می نمایند. برنامه ای که قدمی روبه جلو برای جلوگیری از خرابی های اضطراری، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات، بهبود شرایط نگهداری تجهیزات و اهدافی از این قبیل است. وقتی یک برنامه نت پیشگیرانه به کار گرفته می گردد معمولا سازوکار مشخصی برای مرور و ارزیابی مجدد فعالیت های فاقد ارزش اضافه نموده که حتی ممکن است در کارها اختلال ایجاد نمایند، وجود ندارد. بسیاری از سازمان ها علی رغم داشتن یک برنامه نت پیشگیرانه همان مسیرهای گذشته خود را دنبال می نمایند و وقتی یک خرابی در تجهیزاتشان رخ می دهد غافل گیر می شوند.

کارشناس برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت تأکید کرد :تحقیقات نشان داده است40 تا 60 درصد استانداردهای تعمیراتی نه تنها هدف مشخصی را دنبال نمی نمایند و نمی توانند جلو خرابی ها را بگیرند، بلکه ممکن است خود باعث بروز توقفات و عدم فراوری شوند. بنابر این به منظور ایجاد توازن میان ریسک خرابی و هزینه های نگهداری و تعمیرات، باید بر اساس پارامترهای تاریخچه خرابی ها، تجزیه وتحلیل عملکرد برنامه نگهداری و خبرگی پرسنلِ نظام نت، به صورت دوره ای برنامه نت پیشگیرانه را مورد آنالیز قرار داد که به این عمل بهینه سازی نگهداری و تعمیراتِ پیشگیرانه یا PM-Optimization اطلاق می گردد.

امین ابوعطا یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه اندازی، نظام نگهداری پیشگیرانه را با تعریف نزدیک به 240 هزار استاندارد تعمیراتی بر روی تجهیزات و انتقال آن به سیستم های مدیریت اطلاعات نت (MIS سابق و EIS فعلی) استقرار داده است، در حال حاضر احتیاج به بازنگری و ویرایش این استانداردهای تعمیراتی بیش ازپیش احساس می گردد؛ بنابراین پیاده سازی نظام بهینه سازی نت پیشگیرانه یا PMO در دستور کار واحد برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت در مجموعه دفتر فنی تعمیرات شرکت نهاده شد.

حمیدرضا عبدیان کارشناس برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت نیز در این خصوص توضیح داد: اجرای این پروژه ها با حذف استانداردهای تعمیراتی غیرضروری و ویرایش اطلاعات استانداردها نظیر بازه زمانی تکرار، تخصص و محتوای فنی، نقش بسزایی در بهینه سازی منابع انسانی، قطعات یدکی، مواد مصرفی و هزینه های برون سپاری تعمیرات دارد و موجب افزایش قابلیت دسترسی تجهیزات و آماده به کاری خطوط فراوری می گردند.

عبدیان یادآور شد: از ابتدای سال 1399 با برگزاری دوره های آموزشی بهینه سازی نت پیشگیرانه با حضور اساتید مطرح کشوری برای کارشناسان فرایند نت دفاتر برنامه ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات نواحی فراوریی و پشتیبانی، پروژه هایPMO روی تجهیزات بحرانی و نیمه بحرانی خطوط فراوری تعریف شد.

کارشناس برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت اضافه کرد: با تشکیل تیم های پروژه متشکل از کارشناسان، تکنسین ها و بازرسین حوزه تعمیرات نواحی فراوریی و پشتیبانی با تسهیل گری همکاران واحد برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت (بیش از 250 نفر عضو ثابت)، جلسات اجرایی پروژه ها برگزار شد و تا به امروز حدود 300 پروژه به اتمام رسیده است که در طی این مدت 4 دوره آموزشی با اساتید خارجی و 12 دوره آموزشی با مدرسین داخلی نیز برگزار شده است.

وی در خاتمه از همه کسانی که در اجرای نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در فولاد مبارکه کوشش نموده اند، خصوصا حمایت های مدیریت دفتر فنی تعمیرات و رئیس اسبق واحد برنامه ریزی و تعالی سیستم های نت، تشکر و قدردانی نمود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2061

به "اجرای موفقیت آمیز نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای موفقیت آمیز نظام بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه در سطح شرکت فولاد مبارکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید