استخدام علمای دینی به وسیله ناسا برای آماده سازی تماس بشر با فرازمینی ها

به گزارش مجله آزات وب، یک کشیش، یک خاخام و یک امام مسجد مسلمان از جمله الهیات دانانی هستند که به وسیله ناسا استخدام شده اند تا آنالیز نمایند که اگر حیات فراتر از زمین در سیارات دیگر کشف گردد ادیان چگونه واکنش نشان خواهد داد.

استخدام علمای دینی به وسیله ناسا برای آماده سازی تماس بشر با فرازمینی ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از تی ار تی، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) تا به امروز دست کم 24 پژوهشگر را برای شرکت در برنامه ای در مرکز تحقیقات الهیات دانشگاه پرینستون در نیوجرسی استخدام نموده است. این مرکز در سال 2014 میلادی با یاری 1.1 میلیون دلاری ناسا تاسیس شد و هدف اصلی خود را ایجاد پل های تفاهم بین دانشگاهیان رشته های مختلف، دانشمندان و سیاستگذاران در خصوص نگرانی ها و دغدغه های دنیای توصیف نموده است.

برنامه ای در مرکز تحقیقات الهیات دانشگاه پرینستون با هدف ارزیابی چگونگی واکنش ادیان بزرگ دنیا نسبت به وجود حیات فراتر از زمین در حال اجرا است.

هدف این برنامه ارزیابی این موضوع است که ادیان اصلی دنیا چگونه به وجود حیات در ماورای زمین واکنش نشان می دهند و چگونه چنین کشفی می تواند به طور بالقوه بر مفهوم خلقت تاثیر بگذارد.

کشیش دکتر اندرو دیویسون پژوهشگر دینی دانشگاه کمبریج که دارای دکترای بیوشیمی از آکسفورد است از جمله شرکت نمایندگان در برنامه تحت حمایت ناسا در پرینستون بوده است. او در کتاب آینده خود تحت عنوان اخترشناسی و دکترین مسیحیت که در سال 2022 میلادی منتشر خواهد شد امکان ایجاد حیات به وسیله خداوند در جای دیگری از دنیا را در نظر گرفته و تاکید نموده امکان یافتن حیات فرازمینی ها و موجودات بیگانه با انسان در حال تبدیل شدن به واقعیت است. او در پستی در وبلاگ سایت دانشگاه کمبریج نوشته است: سنت های مذهبی یک ویژگی مهم در نوع عملکرد بشریت به وسیله چنین تاییدی از زندگی در جایی دیگر خواهند بود.

او خاطر نشان می سازد در خصوص معنای زندگی فرازمینی و درباره موجودات بیگانه تعداد زیادی از مردم به سنت های دینی خود برای کسب هدایت روی می آورند تا جایگاه و منزلت زندگی انسان را دریابند. او در کتاب خود نوشته است: تشخیص حیات فرازمینی و بیگانه ممکن است در یک دهه یا تنها در قرن آینده و یا شاید اصلا هرگز میسر نگردد، اما اگر کشف گردد که در کجا چنین حیاتی وجود دارد تفکر در خصوص پیامد های آن از پیش از زمان کشف مفید خواهد بود.

از دیگر شخصیت های مذهبی که به وسیله ناسا استخدام شده اند می توان به آلن ویلسون اسقف باکینگهام، جاناتان رومین خاخام یهودی از کنیسه مین هد و امام قاری عاصم از مسجد مکه در لیدز اشاره نمود که می گویند آموزه های مسیحیت، یهودیت و اسلام تحت تاثیر کشف حیات بیگانه و فرازمینی قرار نخواهند گرفت.

در همین حال، کارل پیلچر رئیس سابق موسسه اختر زیست شناسی ناسا می گوید که این آژانس الهیات دانان را استخدام نموده تا درباره پیامد های استفاده از ابزار های علمی اواخر قرن بیستم و اوایل بیست و یکم به تفکر بپردازند و هم چنین، پرسش هایی که در سنت های مذهبی هزاران سال است که مطرح شده اند را مورد آنالیز قرار دهند.

پیلچر این ایده که حیات تنها بر روی سیاه زمین وجود دارد را رد نموده و می گوید: زمانی که بیش از 100 میلیارد ستاره در این کهکشان و بیش از 100 میلیارد کهکشان در دنیا وجود دارد این ایده غیر قابل تصور است.

یک کارشناس ناسا می گوید: ما ممکن است تا 100 سال دیگر زندگی فرازمینی و زندگی در غیر از سیاره زمین را کشف نکنیم، اما ممکن است هفته آینده آن را کشف کنیم.

ناسا تنها موسسه ای نیست که چنین پرسش هایی را مطرح ساخته است. دوئیلیا دی ملو اخترشناس و استاد فیزیک در دانشگاه کاتولیک می گوید که دانشجویان اش در چندین کلاس او اغلب پرسش های نظری در خصوص زندگی هوشمند در دنیا را مطرح می سازند و در خصوص معنای آن برای کلیسای کاتولیک بحث می نمایند.

او می گوید: اگر ما محصول خلقت هستیم چرا نمی توانیم زندگی در سیارات دیگر در حال تکامل را داشته باشیم؟ در سال 2008 میلادی اخترشناس ارشد واتیکان گفته بود هیچ تعارض دینی ای میان ایمان به خدا و احتمال وجود موجودات فرازمینی که شاید بیش از انسان تکامل یافته باشند وجود ندارد.

خوزه گابریل فونس کشیش یسوعی 45ساله که رئیس رصدخانه واتیکان و مشاور علمی پاپ بندیکت بوده است می گوید: به نظر من این امکان وجود دارد که زندگی در سیارات دیگر وجود داشته باشد.

پاپ فرانسیس پیش تر گفته بود اگر یک موجود فرازمینی در واتیکان حاضر شده و خواهان غسل تعمید گردد او مایل به انجام این کار برایش خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2121

به "استخدام علمای دینی به وسیله ناسا برای آماده سازی تماس بشر با فرازمینی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخدام علمای دینی به وسیله ناسا برای آماده سازی تماس بشر با فرازمینی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید