این شیوه های مدیریتی منسوخ شده اند

به گزارش مجله آزات وب، روزنامه جام جم: با کمی جست وجو و سرک کشیدن در لابه لای مقالات و نشریات کسب وکاری می توانیم به مطالب زیادی در خصوص این که چطور رئیس بهتری باشیم دست پیدا کنیم. اگرچه نظرات گوناگونی در این رابطه وجود دارد، اما واقعیت این است که در دنیایی که هر روز با سرعت سرسام آوری همه چیز در حال تغییر و پیشرفت است نمی توان هیچ نسخه ای را برای دوره ای طولانی به کار بست. هرچیزی تاریخ انقضایی دارد.

این شیوه های مدیریتی منسوخ شده اند

کارشناسان و مشاوران کسب وکار های امروزی معتقدند بسیاری از شیوه های مدیریتی و توصیه هایی که مدیران از آن ها پیروی می نمایند، نمی توانند کسب وکار های جدید را به درستی راهنمایی نمایند و باید از اصول رفتاری مدیران حذف شوند. با حذف این شیوه های قدیمی از مدیریتتان محیط کسب وکارتان را پویاتر و چابک تر کنید.

آنالیز ساعت حضور کارکنان و معین ساعت کاری

این روز ها دفتر کار الزاما مکانی فیزیکی نیست بلکه بیشتر نوعی مفهوم مجازی است. کارمندان یک مجموعه احتیاجی ندارند که حتما در محل خاصی برای کار باشند بلکه از سراسر جهان می توانند کارشان را انجام دهند. با وجود تغییراتی که این روز ها در کسب وکار های جدید و نوپا می بینیم، همچنان در ناخودآگاه ذهن مدیران و راهبران یک مجموعه این باور وجود دارد که اگر شما در محل کارتان حضور فیزیکی نداشته باشید یعنی کار نمی کنید. این طرز فکر نادرست موجب می گردد که در برابر تحول به سمت مجازی شدن مقاومت کنید.

در حالی که این روز ها وابسته به مکان نبودن یکی از رایج ترین نقطه قوت های کسب وکار های نوپا برای افراد جویای کار به شمار می رود و اگر این امکان را در اختیار کارکنانتان قرار ندهید، ممکن است تصمیمشان را عوض نمایند و به فکر پیدا کردن کار در جای دیگری بیفتند.

واقعیت این است که ارزش کار را کیفیت نهایی کار معین می نماید و الزاما کسی که ساعت های طولانی در دفتر کار حضور دارد، بهترین نتیجه را ارائه نخواهد داد؛ بنابراین برای ارزیابی کارکنانتان روی کیفیت و بازده شان تمرکز کنید نه ساعت کاری شان!

همه اعضای تیم با هم همیشه در توافق باشند

وفاق و هم نظری میان کارکنان که پیش از این یکی از نشانه های مدیریت پیروز به شمار می رفت آنقدر ها هم در پیشرفت کسب وکار مؤثر نیست. اگر بخواهید همه را با هم یکسان و همفکر و هم نظر کنید همه صدا ها و نظرات متفاوت خاموش می شوند. اگرچه ممکن است در ظاهر به نظر برسد که چنین شیوه ای اتحاد و همبستگی را در فضای کار نهادینه می نماید، اما حقیقت این است که در این حالت هیچ نظر و ایده متفاوت و جدیدی وارد مجموعه نمی گردد و خلاقیت و انگیزه برای بهبود روش کار به کلی کنار می رود.

سعی کنید در فضای کسب وکارتان روحیه بحث و چالش نظرات مختلف را جا بیندازید و محیط مساعدی برای بروز نوآوری و خلاقیت اعضای تیمتان فراهم کنید. با بروز ایده های مختلف و آنالیز ابعاد آن ها می توانید هر روز جنبه های جدیدی را وارد کسب وکارتان کنید و رقبا را جا بگذارید.

جدا دانستن زندگی از کار به صورت کامل

یکی از مهم ترین مواردی که به پذیرش صندلیتان به عنوان راهبر تیم کاری توسط کارمندانتان یاری می نماید، این است که بتوانید به گونه ای با اعضای تیمتان ارتباط برقرار کنید که آن ها شما را یک انسان مثل خودشان با همه احساسات، عواطف، دغدغه ها و مسائل رایج در زندگی بدانند. کارمندانتان دوست دارند بدانند که شما نیز مانند هر فرد دیگری زندگی، خانواده و دوستانی دارید و خیلی وقت ها ممکن است با اتفاقاتی در زندگی روبه رو شوید که حتی کارتان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. اگر می خواهید میان کارمندانتان از محبوبیت و مقبولیت کافی برخوردار باشید، کوشش نکنید خود را فردی بی احساس و تک بُعدی جلوه دهید که جز کار هیچ چیز دیگری برایش مفهومی ندارد.

زمانی که شما را یکی از خودشان بدانند، اعتماد بیشتری پیدا می نمایند و راحت تر می توانند دغدغه ها و مسائلشان را بدون ترس مطرح نمایند. این موضوع به ایجاد فضای صمیمانه در محیط کارتان یاری زیادی خواهد نمود.

انگیزش صرفا اقتصادی

گرچه در شرایط کنونی پاداش های اقتصادی حال خوبی در میان کارمندانتان ایجاد می نماید و یکی از بهترین روش هایی است که می توانید به آن ها نشان دهید که حواستان به دغدغه ها و مسائلشان هست، اما هیچ وقت پول به تنهایی نمی تواند انگیزش بلندمدت ایجاد کند. کارآفرینان هوشمند برای شناختن عمیق تر کارمندانشان وقت صرف می نمایند و می کوشند تا رگ خواب هر کدام از آن ها را به دست بیاورند و با ارتباط دادن آن ها به کار بهترین اثرگذاری را در کارمندانشان به وجود بیاورند. زیرا قطعا یک روش ثابت نمی تواند اثربخشی یکسانی در میان افراد گوناگون داشته باشد.

با شناختن روحیات افراد می توانید به راحتی بهترین راه حل را برای ایجاد انگیزه کافی در آن ها پیدا کنید. از سوی دیگر کارمندانتان نیز زمانی که این نوع برخورد را در شما ببینند حس بهتری به کار و مدیرشان پیدا می نمایند.

ترویج سیاست سلسله مراتبی

یکی دیگر از مواردی که این روز ها از شیوه های مدیریتی باید کنار گذاشته گردد، اداره سلسله مراتبی یک مجموعه است. مدیران یک مجموعه باید از صندلی بالای خود خارج شوند و به راحتی در دسترس همه اعضای تیم کاری باشند.

با شکل گیری رابطه دو طرفه میان بخش راهنماییی و کارکنان یک مجموعه، همه می توانند آزادانه نظراتشان را اعلام نمایند، ایده های خود را در میان بگذارند، دغدغه هایشان را با مدیرشان در میان بگذارند و رابطه مؤثر و بر پایه اعتمادی را در عوض رابطه از بالا به پایین رئیس و مرئوس تجربه نمایند. با ایجاد رابطه دوطرفه، مدیر یک مجموعه نیز راحت تر می تواند انتظاراتش را به اعضای تیمش بیان کند و درک متقابلی میان اعضای مجموعه شکل می گیرد.

تمرکز بر برطرف نقاط ضعف

تمرکز بر برطرف نقاط ضعف و کاستی های کارکنان یکی از روش های مدیریتی است که به شدت تاریخ مصرفش گذشته است. این روش مدیریتی موجب می گردد که کارکنان به صورت مداوم احساس ناکارآمدی داشته باشند که به شدت اثر تخریبی بر روانشان دارد و عبور از آن راحت نخواهد بود. تمرکز برای برطرف نقاط ضعف انرژی و زمان زیادی احتیاج دارد در حالی که معمولا نتایج خوب و قابل قبولی نیز از آن به دست نمی آید.

در حالی که شناسایی نقاط قوت هر فرد می تواند به راحتی قابل بهره برداری گردد. از سوی دیگر انگیزش استعداد ها و نقاط قوتی که به صورت بالقوه در فرد وجود دارد بسیار ساده تر از این خواهد بود که بخواهیم ویژگی هایی که در فردی وجود ندارد را در او به وجود بیاوریم.

ایجاد روحیه خوش بینی

همیشه یکی از نکاتی که در گذشته به مدیران توصیه می شد این بود که اگر بخواهند بدبین باشند و با حس منفی به کارشان فکر نمایند، نه تن ها برکت کسب وکارشان از میان می رود بلکه حس منفی در فضای کسب وکار و میان کارمندان جاری می گردد. به همین علت بیشتر مدیران به این سمت و سو گرایش پیدا کردند که حتما باید حس مثبت را در کارشان القا نمایند و به اتفاقات پیش رو خوشبین باشند. براساس مطالعات اجرا شده، مهم نیست که حتما از افراد خوشبین در تیم کاری تان بهره ببرید.

زیرا در بسیاری از موارد اگر از افراد بدبین در صندلی های درست استفاده گردد، می توانند به پیروزیت کسب وکار یاری نمایند؛ به عنوان مثال چنین افرادی در امور اقتصادی می توانند از بسیاری از شکست ها و ضرر های اقتصادی مجموعه جلوگیری نمایند؛ بنابراین سعی کنید به جای استفاده از افراد با روحیه دلخواه، هر فرد و روحیاتش را به خوبی بشناسید و در جای مناسب از او و توانایی هایش بهره ببرید؛ به عبارت دیگر اگر مدیر هوشمندی باشید، با قرار دادن افراد در جای مناسب حتی از ویژگی هایی که در نگاه اول شاید ویژگی منفی به نظر برسد هم می توانید بهترین بهره برداری مثبت را داشته باشید.

ارائه بازخورد رسمی و مکتوب به کارمندان

نسل جدید با روش های ارتباطی قدیمی میانه ای ندارند، بلکه ترجیح می دهند از سریع ترین روش ها برای برقراری ارتباط استفاده نمایند؛ بنابراین خود را به روز کنید! از شبکه های مجازی برای فرستادن پیغام های خود بهره ببرید. اگر موضوعی هست که می خواهید متن تبریکی به کارمندی بفرستید آن را در صفحات مجازی مجموعه منتشر کنید، از راه های ارتباط تصویری و نوشتاری جدید بهره ببرید و آن را میان کارمندانتان نیز ترویج بدهید.

از مزایای استفاده از امکانات جدید و پیغام رسان های جدید این است که می توانید در شرایط مختلف در صورت احتیاج در دسترس باشید و در لحظه اگر احتیاج به اعمال نظری در خصوص خاصی باشد، آن را گوشزد کنید. سیاست در های باز یاری نموده تا ارتباطات با سرعت بیشتری رخ دهد و به دنبال آن فرایند انجام امور نیز با سرعت بیشتری پیگیری گردد.

آنالیز عملکرد سالانه کارمندان

آنالیز عملکرد سالانه یکی از رایج ترین و به ظاهر اصولی ترین کار هایی است که کارآفرینان باید در خاتمه هر سال درخصوص عملکرد کارکنانشان انجام دهند. اما واقعیت این است که این روز ها شرایط کسب وکار با سرعت زیادی تغییر می نماید، بنابراین بازخورد های کار نیز باید مطابق با همین سرعت آنالیز گردد تا بتواند اثربخش باشد؛ بنابراین سعی کنید در دوره های زمانی کوتاه تری به کارمندانتان بازخورد دهید تا در صورت احتیاج به اعمال تغییرات، کمترین زمان به هدر برود و سریعا کارایی و بازده کسب وکارتان افزایش یابد. حالت رئیس و مرئوسی را فراموش کنید و به جای آن روحیه تیم و مربی را در فضای کارتان ایجاد کنید.

برای این کار فرایند کار اعضای تیمتان را به صورت مداوم آنالیز کنید، هرجا احتیاج هست نکاتی را گوشزد کنید و در مواردی که عملکرد خوبی از اعضای تیم می بینید حتما به آن بها دهید و برای آن امتیازاتی قائل شوید. این کار علاوه بر بهبود فرایند توسعه و پیشرفت کسب وکارتان، انگیزه بیشتری برای کارمندانتان ایجاد می نماید که با انرژی مضاعف برای بهترین عملکردشان کوشش نمایند.

ارجحیت سابقه به مهارت

در روش های قدیمی مدیریتی، ملاک اصلی برای ارتقای افراد گذشت زمان و سابقه حضورشان در مجموعه بود. این در حالی است که در محیط های کاری جدید و نوپا اغلب با افراد بسیار جوانی روبه رو می شویم که بسیار با استعداد هستند و ظرف مدت کوتاهی می توانند در گروه کاری شان اثرگذاری ملموسی ایجاد نمایند و حتی بسیار پیشروتر از اعضای با سابقه تیم فعالیت نمایند؛ بنابراین در کسب وکار های به روز باید سازوکاری پیش بینی کنید که در آن افراد مستعد و پرتوان بتوانند جهش نمایند و حتی راهنمایی گروهی را حتی اگر از وی با سابقه تر نیز باشند بر عهده بگیرد.

رفتار یکسان با همه کارکنان

در روش های قدیمی مدیریتی، مدیران رفتار و نوع برخورد یکسان با همه کارکنانشان را نوعی امتیاز مدیریتی محسوب می نمایند. زیرا احساس می نمایند اگر هر نوع رفتار متفاوتی برای مورد خاصی به یکی از کارمندان نشان دهند به نوعی بدعت گذاری نموده و از این به بعد مجبور است رویه اش را تغییر دهد و این استثنا را در حق همه قائل گردد. برای افزایش چابکی و تنوع در محیط کار های امروزی ضروری است که در مواردی منعطف تر باشید.

کارآفرینان امروزی باید بتوانند درست ترین تصمیم را در بهترین زمان در خصوص فرد مناسب بگیرد و الزاما نباید فکر نمایند که هر تصمیمی که بگیرند باید به سیاست جدید کسب وکارشان تبدیل گردد. به عبارت ساده تر تصمیم هایتان را بر مبنای هر موقعیت اتخاذ کنید و برای همه موارد یک روش رفتاری یکسان ارائه ندهید.

مخفی کردن اشتباهات

این روش مدیریتی که هیچ وقت نباید اجازه دهید کارکنان تان احساس نمایند که اشتباه نموده اید یا چیزی را نمی دانید وگرنه دیگر روی شما به عنوان مدیر حساب نخواهند کرد، طرز فکر منسوخی است. اگر بخواهید روحیه کار گروهی واقعی را در مجموعه خود بسازید باید بتوانید به عنوان راهبر گروه به اعضای تیمتان نشان دهید که هر انسانی با هر میزان دانش و اطلاعات نیز ممکن است مرتکب اشتباه گردد؛ زیرا فقط زمانی که در یک مجموعه کاری فارغ از عنوان شغلی و صندلی با هم صادق و روراست باشید، می توانید رشد کنید، یاد بگیرید و برای پیشرفت بیشتر در فضایی پویا همیشه کوشش کنید.

منبع: Forbes

منبع: برترین ها
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 764

به "این شیوه های مدیریتی منسوخ شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شیوه های مدیریتی منسوخ شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید