بخشنامه های خلق الساعه، مانع ورود سرمایه جدید به صنعت و تولید

به گزارش مجله آزات وب، چهل و ششمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با حضور مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه با دستور کار بررسی مشکل تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی استان، مسائل مربوط به دستورالعمل تعیین سهمیه ورق فولادی برای صنایع فلزی، دستورالعمل تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان صنایع پلاستیکی و پتروشیمی و محدودیت واردات مواد اولیه کارخانجات براثر بخشنامه ها و دستورالعمل های وزارت صنعت برگزار گشت.

بخشنامه های خلق الساعه، مانع ورود سرمایه جدید به صنعت و تولید

در این جلسه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر یک هزارم فشارهای اقتصادی حاصل از تحریم ایران به یکی از کشورهای دیگر وارد می شد، تمامی زیرساخت های آنان را نابود می کرد.

مهدی صادقی نیارکی افزود: شاد هستیم از اینکه اعلام کنیم با تلاش های دولت در بی اثر کردن تحریم ها به جایی رسیده ایم که دغدغه امروز ما به جای تعطیلی واحدهای اقتصادی چند شیفته کردن این واحدهاست.

او با بیان اینکه طی 9 ماه سال جاری 148 هزار میلیارد تومان در بخش واحدهای اقتصادی هزینه شده است، افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 282 درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اشتغال زایی بیش از 97 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش صنعت کشور، بیان کرد: دولت در بسیاری از بخش های حوزه صنعت همچون آلومینیوم درحالی که واردکننده بود، امروز به صادرکننده تبدیل شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت، با قدردانی از واحدهای اقتصادی بابت مقاومت در برابر تحریم های ظالمانه، گفت: در حمایت از واحدهای تولیدی شهروند درجه یک و 2 نداریم و دولت تمامی تلاش خود را برای رونق اقتصادی در شرایط تحریم ها به کار گرفته است.

او مصوبات برطرف موانع تولید را مؤثر در هدایت پول های سرگردان به سمت تولید دانست و اظهار کرد: باوجود تحریم های بی سابقه اقتصادی، امیدواریم با تدابیر اخذ شده شاهد رونق اقتصادی در ماه های آینده باشیم.

همچنین حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه با اشاره به اینکه متولیان بخش صنعت با مسائل تولید و صنعت آشنا هستند، گفت: با توجه به پتانسیل های بالای کشور به ویژه آذربایجان غربی در حوزه صنعت و ظرفیت تولید و توانمندی رقابت تولید کالاهای صادراتی که حاصل آن حضور مؤثر در بازارهای منطقه و هدف خواهد بود که فعالان بخش خصوصی انتظار دارند وزارت صمت به ویژه معاونت صنایع حمایت و هدایت جدی از آنها را صورت دهند.

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب و تأثیر آن بر اقتصاد کشور افزود: امروزه این تحریم ها باعث افزایش فعالیت های غیررسمی، غیر مولد و سفته بازی را افزایش داده که آسیب آن برای واحدهای تولیدی بوده که آنها را در شرایط رکود و تورم قرار داده که نتوانند تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش، تأمین ارز برای خطوط تولیدی واحدهای مولد و کارآفرین با ده ها مشکل دیگر نیز روبرو شده اند که در به وجود آمدن این مسائل و چالش های خویش کمترین نق را داشته و یکی از وظایف وزارت صمت دفاع، حمایت و پیگیری مسائل فعالان اقتصادی و کارآفرینان است.

انتظار با اشاره اینکه استان دارای 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور بوده و این پتانسیل هیچ گاه موردتوجه مرکز نشینان واقع نشده است، گفت: سرمایه گذار مانند آهو است که اگر احساس خطر کند پا به فرار می گذارد ازاین رو باوجود بخش نامه های خلق الساعه که حاصلی جز خودتحریمی صنایع داخلی نداشته نمی توان به ورود سرمایه جدید به بخش صنعت و تولید امیدوار بود هرچند در همین شرایط نیز کارآفرینان به کار خود ادامه داده اند که گواه آن سرمایه گذاری 70 درصدی بخش خصوصی استان در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی بوده و نجابت صاحبان صنایع باعث رونق فضای کسب وکار و تولید در کشور بوده است.

دبیر شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی در سرانجام با اشاره به آثار سوء مدیریت و خود تحریمی های داخلی بر صنایع گفت: این مسائل بیشتر از تحریم های خارجی بر فضای کسب وکار استان تأثیرگذار بوده که عدم ثبات و نااطمینانی بزرگ ترین مشکل و تهدید برای تولید بوده و موجبات تأسف را برای فعالین اقتصادی به دنبال داشته که راه علاج این مسائل استفاده از مدیران پرتوان در سطح کلان، شفافیت و اطمینان به بخش خصوصی واقعی است.

در ادامه این جلسه استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی و به تبع آن تحریم های بی سابقه، موجب بروز مسائل اقتصادی شده بود گفت: مدیریت دولت در کاهش اثرات تحریم ها اگرچه محدودیت ها و خطاهایی را نیز در پی داشت اما مانع تحقق برنامه های دشمن در زمین گیر کردن کشور شد.

محمدمهدی شهریاری با بیان اینکه از اواخر سال 96 و سال های 97 و 98 شاهد بی سابقه ترین تحریم ها علیه کشور بودیم افزود: در این شرایط سخت دولت مجبور به اتخاذ تصمیم هایی به منظور حفظ شرایط ازجمله حذف رانت و شناسایی تولیدکنندگان واقعی شد.

او ادامه داد: اگرچه این تصمیمات در نگاه اول موجب اعتراض برخی تولیدکنندگان شد اما امروز گزارش وزارت صمت از تثبیت نسبی شرایط و نیز جلوگیری از زمین گیر شدن کشور طبق برنامه ریزی دشمنان حکایت دارد.

استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان در این شرایط در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند گفت: شرایط سختی که تولید با آن روبرو است به طورقطع با تداوم ایستادگی، عدالت در توزیع، شفافیت در کسب وکار و حذف رانت ها بهبود خواهد یافت.

شهریاری ادامه داد: مشکل تأمین مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی برطرف شده و با توجه با سیاست وزارت صمت امید داریم که تولیدکنندگان واقعی در شرایط سهل تری به مواد اولیه موردنیاز دست پیدا کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1608

به "بخشنامه های خلق الساعه، مانع ورود سرمایه جدید به صنعت و تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه های خلق الساعه، مانع ورود سرمایه جدید به صنعت و تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید