برگزاری اکسپوی دبی و نزدیکی آن به ایران می تواند فرصتی برای جذب گردشگران باشد

به گزارش مجله آزات وب، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، برگزاری اکسپوی دبی و نزدیکی آن به ایران می تواند فرصتی برای جذب گردشگران باشد.

برگزاری اکسپوی دبی و نزدیکی آن به ایران می تواند فرصتی برای جذب گردشگران باشد

با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

نمایشگاه اکسپو از جمله نمایشگاه های جهانی است که با روینمودهای مالی و فرهنگی هر پنج سال یک بار باحضور حداکثری کشورها برگزار می گردد و شرکت نمایندگان در آن درپی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.

اکسپو اولین بار در سال 1844 در پاریس برگزار گردید و از آن پس به رسمی همیشگی و دائمی تبدیل و ادامه یافت. اهمیت این نمایشگاه برای کشورها به مقدار ای زیاد شده که بعد از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک، سومین رویداد مهم بین المللی جهان محسوب می گردد. از این رو، گاهی آن را المپیک فرهنگ ملل هم می نامند.

سال جاری هم قرار است شاهد برگزاری اکسپو در دبی باشیم. دبی اکسپو با یک سال تأخیر، در نهایت 9 مهر 1400 برگزار و تا 11 فروردین 1401 ادامه خواهد داشت. حضور بیش از 192 کشور از جمله ایران در این اکسپو ثبت شده و پیش بینی می گردد بیش از 25 میلیون نفر از آن بازدید داشته باشند.

لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات توریستی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی) با اشاره به آنکه برنامه ریزی های لازم برای حضور ایران در اکسپو دبی اجرا شده، گفت: اگر مانعی پیش نیاید و اتفاق خاصی در مورد شیوع بیماری کرونا در جهان نیفتد و مانع حضور ایران در اکسپو نگردد، قطعاً در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت.

اژدی اظهار کرد: یک غرفه در حدود 60 متر به اسم پاویون وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در دومین سالن که مربوط به ایران است، برپا خواهد شد. برنامه ریزی شده است تا استانها به صورت گردشی در این نمایشگاه حضور داشته باشند و هر دو استان 10 روز در اکسپو حضور خواهند داشت. حضور استانها به صورت زنده با حضور هنرمندان و گروه های فرهنگی هنری محقق خواهد شد.

به گفته او؛ میراث فرهنگی ایران که در لیست یونسکو ثبت جهانی شده اند به صورت ماکت در اکسپو نمایش داده خواهد شد. حتی بعضی از استانها جاذبه های خود را به صورت داستان سرایی به نمایش خواهند گذاشت. امیدوار هستیم شرایط این اجازه را بدهد که حضور موثری در اکسپوی دبی داشته باشیم.

با توجه به آنکه تخمین زده شده است بیش از 25 میلیون نفر از اکسپوی دبی ملاقات خواهند داشت و ایران یکی از نزدیکترین کشورها برای جذب درصدی از این توریستان خواهد بود، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات توریستی در مورد برنامه هایی که برای جذب تعدادی از این توریستان در نظر دارند، گفت: این رویداد در طول 6 ماه اتفاق خواهد افتاد. اینطور پیش بینی شده که 25 میلیون نفر از این اکسپو تماشا می نمایند. با توجه به نزدیکی کشور ما به امارات برترین موقعیت خواهد بود تا بتوانیم ایران را بیشتر معرفی کنید و بتوانیم بخشی از این بازدیدنمایندگان را جذب کنیم. این مهم می تواند در قالب برنامه های ضربتی، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته گردد.

او ادامه داد: برنامه های ضربتی و کوتاه مدت اینگونه خواهد بود که توریستان به صورت سفر 24ساعته به ایران بیایند و از منطقه ها آزاد مانند کیش و قشم دین نمایند. کیش و قشم به لحاظ فاصله زمانی و مکانی به دبی نزدیک است و با توجه به اینکه از جمله منطقه ها آزاد ایران بشمار می رود برای سفر به آن ویزا احتیاج نیست. این برنامه ریزی ها می تواند در قالب بلند مدت و چند هفته ای هم اتفاق بیافتد. هماهنگی های لازم با منطقه ها آزاد برای جذب توریستان اجرا شده است.

اژدری اضافه نمود: در مورد جذب توریست برای سرزمین اصلی هم درحال رایزنی هایی با وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت هستیم تا شاید بتوانیم برای مدت 6 ماه برگزاری اکسپو دبی حداقل ویزای ورود از دبی به ایران صادر گردد. مسافران ورودی باید بر اساس پروتکل های بهداشتی تست مثبت pcr داشته باشند یا تاییدیه واکسیناسیون با دوز کامل واکسن های معتبر سازمان جهانی توریستی را داشته باشند.

با توجه به آنکه بیش از دو سال از شیوع کرونا می گذرد و طی این مدت بیشتر کشورها در قرنطینه بودند و مرزهای خود را به روی توریستان بسته بودند اینگونه به نظر می رسد که با به خاتمه رسیدن واکسیناسیون و برگزاری اکسپو دبی شرایط برای سفر فراهم شده باشد و قطعا تعداد زیادی از توریستان به بهانه این اکسپو جهانی سفر خواهند کرد. در اکسپوی سال جاری با تخمین سهم بیش از 70 درصدی بازدیدنمایندگان و شرکت نمایندگان از خارج از کشور امارات که بالاترین مقدار مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه های جهانی است، ایران هم می تواند از موقعیت بدست آمده با توجه به فاصله اندکی که با دبی دارد بهره لازم را در جذب توریستان خارجی داشته باشد.

بنابراین گزارش، فضای اختصاصی توریستی درپاویون جمهوری اسلامی ایران 64 مترمربع است که البته امکان حضور و مشارکت صنعت توریستی در 382 متراژ دیگر از فضاهای مشترک دیگر هم وجود دارد. غرفه جمهوری اسلامی ایران و همسایگی غرفه های کشورهای فرانسه، مکزیک و پرو با ایران، امکان معرفی آثار باستانی، ظرفیت های توریستی و محصولات صنایع دستی استان را فراهم می آورد و می توانیم بازاری برای محصولات تولیدی هنرمندان صنایع دستی و علاقمندانی برای بازدید از آثار تاریخی و منطقه ها توریستی استان شناسایی کنیم.

هر چند ایران سعی دارد از موقعیت به وجود آمده به وسیله برگزاری اکسپو دبی برای جذب توریستان استفاده کند اما طی ماههای گذشته و دو سالی که جهان با کرونا کرد به واسطه بسته بودن مرزها امکان ورود توریستان فراهم نبود طی چند ماه اخیر که بعضی از کشورها مرزهای خود را به روی توریستان باز نموده اند با این حال مسئولان ایران اجازه صدور ویزا به توریستان خارجی را ندادند و بیم آن می رود که بعضی از کشورهای همسایه همانند ترکیه و عربستان جای خالی ایران را در بسته های سفر به خاورمیانه بگیرند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات توریستی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با اشاره به آنکه واگذار کردن بازار به کشورهایی مانند عربستان صحیح نیست، گفت: اگر بخواهیم در مورد از دست دادن بازار صحبت کنیم می توانیم دو مقصد شبیه یکدیگر را مثال بزنیم در چنین شرایطی است که می توانیم از واگذاری بازار صحبت کنیم. شخصی که خواهان سفر به ایران است با کسی که خواهان سفر به عربستان یا حتی ترکیه است، تفاوت دارد.

اژدری توضیح داد: کسی که مشتری آثار منحصر بفرد ایران از جمله آثار ثبت جهانی، طبیعت و آداب و رسوم و مهمان نوازی ایران است قطعا با بازار عربستان و ترکیه که چیزهای دیگری برای عرضه دارند، متفاوت خواهد بود. قرار نیست هیچکداممان جایگزین دیگری شویم. درست است که بازار هم اکنون را از دست می دهیم و سایر کشورها که بازگشایی مرزها را انجام داده اند می توانند بسیاری از توریستان را که بیش از دو سال است سفر ننموده اند را جذب نمایند. اما با بازگشایی مرزهای ایران، مشتری های خودمان را داریم. عربستان بازاری کاملا متفاوت از ایران است و حتی ترکیه که به لحاظ فرهنگی و آثار تاریخی شباهت هایی به ایران دارد بازهم مشتری هایی متفاوت از ایران دارد. ضمن آنکه توریستانی که به ترکیه سفر می نمایند الزاما اینگونه نیست که به ایران سفر ننمایند. اینطور نیست که بازار سفر را از دست بدهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 27 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 مرداد 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1882

به "برگزاری اکسپوی دبی و نزدیکی آن به ایران می تواند فرصتی برای جذب گردشگران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اکسپوی دبی و نزدیکی آن به ایران می تواند فرصتی برای جذب گردشگران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید