تجربه ی استارفیلد کاری می نماید تا قدر سایبرپانک 2077 را بیشتر بدانید
به گزارش مجله آزات وب، سال جاری سال بسیار خوبی برای هواداران سبک نقش آفرینی بود. از عرضه بازی های دروازه بالدور 3 (Baldurs Gate 3) و استارفیلد (Starfield) گرفته تا به روزرسانی گسترده شماره 2.0 و بسته الحاقی فنتوم لیبرتی (Phantom Liberty) برای بازی سایبرپانک (Cyberpunk) همگی مواردی بودند که سال 2023 را برای هواداران نقش آفرینی به برترین سال ممکن تبدیل کردند.
اگر شما به سبک نقش آفرینی و فانتزی علاقه داشته باشید، بازی دروازه های بالدور 3 مدت زیادی شما را درگیر خواهد نمود. حال اگر شما از هواداران سبک نقش آفرینی و علمی تخیلی باشید می توانید دو مورد را انتخاب کنید. سایبرپانک 2077 با به روزرسانی و بسته الحاقی ای که دریافت کرد پیشرفت بسیار خوبی نموده و یک انتخاب خوب می تواند باشد. مورد بعدی هم بازی استارفیلد است. عنوانی که توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند و یک بازی نقش آفرینی بسیار با کیفیت از شرکت بتسدا (Bethesda) باشد.
نظرات در خصوص استارفیلد بسیار متنوع است. بعضی این بازی را بسیار دوست دارند و بعضی اصلاً نتوانستند با آن ارتباط برقرار نمایند. نکته اصلی اینجاست که بازی استارفیلد در حال حاضر نمی تواند چندان مجذوب کننده باشد آن هم به علت چند ایراد اساسی بازی است. اگر شما این بازی را نزدیک به 60 ساعت تجربه نموده باشید متوجه خواهید شد که این ایرادات چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. برای مثال اتکای بیش از حد به سفر سریع (Fast Travel) و مأموریت های خسته نماینده باعث می شوند که شما از بازی خسته شوید. البته نکته مثبت اینجاست که اگر شما در کنار آن سایبرپانک را تجربه نموده باشید، بیشتر قدر بازی گسترده سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) را خواهید دانست.
در استارفیلد تعدادی مأموریت بسیار خوب وجود دارد که شما را متحیر می نمایند. هر کدام باعث می شوند که شما متوجه شوید استارفیلد پتانسیل بسیار زیادی دارد ولی مشکل اصلی این بازی اینجاست که شرکت سازنده تصمیم گرفته از نهایت این بازی استفاده نکند. یک مشکل عجیبی که استارفیلد دارد این است که شما نمی توانید افراد دیگر را توجیه کنید که چرا این همه وقت و زمان خود را صرف این بازی نموده اید!
مقصر اصلی نویسندگان بتسدا هستند
اگر شما به بازی بتسدا توجه کنید متوجه خواهید شد که نویسندگی در بازی ایراد دارد. به این شکل که دیالوگ ها بسیار ساده و بدیهی هستند و از طرفی شما با گفت و گوی ماندگاری روبرو نیستید. نویسندگی این بازی روند استارفیلد را پیش می برد ولی تأثیر چندانی روی بازیکن ندارد. همین نویسندگی روی کرکترها نیز بسیار مؤثر بوده است.
در استارفیلد شما ممکن است از یک کرکتر خوشتان بیاید و از یک مورد دیگر بدتان بیاید اما بحث اینجاست که این کرکتر ها چندان روح ندارند. در نتیجه شما بیشتر به ظاهر و عملکرد آن ها در بازی توجه خواهید کرد تا اینکه به گفت و گوهای میان کرکتر خودتان و شخصیت مورد نظر توجه کنید. در اصل دیالوگ های بازی کاری نمی نمایند که به حضور یک شخصیت در بازی اهمیت دهید و در نتیجه شما به آن ها به چشم یک ربات نگاه خواهید کرد.
حال اگر شما بازی سایبرپانک را باز کنید شرایط کامل فرق می نماید. اول از همه باید گفت که بازی سایبرپانک برای همه افراد نیست. این بازی به شدت کوشش می نماید که عجیب باشد و هر چیزی در این بازی نیز برای این موضوع طراحی شده است. کرکترهای بازی از اصطلاحات خاص استفاده می نمایند و اکثراً هم انسان های جالبی نیستند.
نکته اینجاست که این نویسندگی در بازی است که این حس بد بودن شخصیت ها را به شما منتقل می نماید. دیالوگ های بازی دقیقاً با توجه به هر شخصیت داخل بازی طراحی شده و آن ها را به شما نشان می دهد. سی دی پراجکت رد تمام کوشش خود را نموده تا شما تمامی این کرکترها را به خاطر داشته باشید و هرگز همراهان خود را در این مسیر از قلم نیاندازید.
برای مثال جایی در سایبرپانک وجود دارد که شما می توانید با جانی سیلورهند (Johnny Silverhand) نشسته و یک گفت و گوی بسیار عمیق داشته باشید. به حدی که حرف های بسیار خصوصی با یکدیگر زده و اسرار زیادی را از گذشته با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این بخش از بازی هرچند بسیار آرام بود ولی به حدی عمیق بود که تا مدت زیادی در فکر کاربران مختلف باقی ماند. هر فرد بنا بر سلیقه خود گفت و گو را پیش برده و واقعاً در این صحنه غرق می شوند.
حال به استارفیلد باز می گردیم. نزدیک ترین چیزی که در این بازی نسبت به صحنه سایبرپانک وجود دارد این است که یک کرکتر با بی روح ترین چهره ممکن کنار شما آمده و به شما می گوید که خوشش نمی آید که شما انسان های دیگر را می کشید. شما نیز به راحتی می توانید بگویید که مسئله ای در این کار نمی بینید و به راه خود ادامه دهید. حتی اگر احساس پشیمانی هم بکنید تأثیر چندانی در رفتار شخصیت مقابل حس نخواهید کرد. در نهایت یک نوشته بالای صفحه می آید که در آن می گوید این کرکتر از حرف شما خوشش آمده است!
در بازی سایبرپانک شما می توانید عاشق شوید. به حدی که رفتار کرکترها با شما تغییر نموده و روند تصمیمات نیز متفاوت خواهند بود. البته این کار راحت نیست ولی زمانی که شما نتیجه آن را ببینید متحیر خواهید شد. اینکه شرکت سازنده تا این حد کوشش نموده روابط میان شخصیت های بازی را دقیق و زیبا نشان دهد. مخصوصاً اینکه رفتار یک شخصیت با توجه به روند بازی با کرکتر شما تغییر می نماید یک مکانیسم بسیار جالب در این بازی است.
در استارفیلد ماجرا کاملاً برعکس است. رفتار کرکترها با شما تغییر خاصی ننموده و فقط در میان دیالوگ ها شما یک حالت احساسی دریافت خواهید کرد. نکته عجیب اینجاست که متن دیالوگ ها می توانند خاص باشند ولی چهره و حس کرکتر نسبت به شما هیچ تغییری نمی نماید. همینطور اینکه این روند بازی به حالتی است که شما هرچی هم کوشش کنید بازهم نمی توانید بازخوردی که در سایبرپانک دریافت می کردید را اینجا دریافت کنید.
یکی از نکات مهم در خصوص تفاوت استارفیلد و سایبرپانک بحث دشمنان است. سی دی پراجکت رد در طول زمان ساخت و حتی پس از آن کوشش زیادی نموده تا تنوع دشمنان از هر لحاظ زیاد باشد. این در صورتی است که در استارفیلد این موضوع کمتر مشاهده شده و اکثراً شما با دشمنان مشابه درگیر هستید. بحث تنوع در استارفیلد بیشتر در موضوع محیط است. به این شکل که شما وارد یک سیاره کاملاً تازه شده که ویژگی های خاص خود را دارد ولی اگر به ساختمان ها توجه کنید متوجه خواهید شد که شباهت زیادی به یکدیگر دارند. این در صورتی است که در سایبرپانک شما در یک محیط ثابت هستید اما هر ساختمان با دیگری تفاوت داشته و جزئیات مختلفی دارند.
جهانهای مجزا
از لحاظ جهان دو بازی سایبرپانک و استارفیلد تفاوت های بسیار زیادی دارند. در نتیجه کاربران متفاوتی هم خواهند داشت. به این شکل که در سایبرپانک شما همواره در یک شهر بوده و در آن به گشت و گذار می پردازید در صورتی که در استارفیلد شما با چند سیاره مختلف و جهانی متفاوت روبرو خواهید بود.
اگر شما بخواهید نایت سیتی (Night City) که شهر اصلی سایبرپانک است را در استارفیلد تجربه کنید، باید به نئون (Neon) بروید. این شهر در مقیاس با نایت سیتی بسیار کوچک تر بوده ولی شباهت های زیادی به آن دارد. همینطور اینکه در شهر نئون شما می توانید وارد هر ساختمان و هر منطقه شده و در آن به گشت و گذار بپردازید.
بسیاری از افراد باور دارند که جهانی استارفیلد از سایبرپانک بزرگ تر است. این موضوع به طور کامل قابل بحث است. به این شکل که جهانی استارفیلد تنوع بیشتری دارد ولی نمی توان گفت چندان بزرگ تر است. استارفیلد از یک جهانی تکه تکه شده تشکیل شده است. یعنی نقشه بزرگ این بازی به چند قسمت تقسیم شده و در سیاره های مختلف قرار گرفته است. اگر شما تمامی این نقشه ها را به هم متصل نموده و روی یک صفحه قرار دهید شاید مقدار جهانی سایبرپانک و استارفیلد تفاوت چندانی با هم نداشته باشند.
در سایبرپانک هر شهر، هر قسمت و هر خیابان جزئی از داستان آن هستند. به این شکل که داستان و ماجرای بازی در داخل شهر به شما ارائه شده و در ابتدا شما با جهانی بسیار عجیبی روبرو می شوید. نایت سیتی متروپلیسی است که به وسیله شرکت های آلوده از بین رفته و حال پر از گروه های خلافکار است.
در استارفیلد بسیاری از قسمت ها و سیاره های بازی مشابه به هم هستند. مخصوصاً طراحی ساختمان ها که شاید در ظاهر باهم تفاوت داشته باشند ولی وقتی وارد آن ها شوید طراحی بسیار نزدیکی به یکدیگر داشته که ارزش تجربه دوباره آن منطقه را کم می نماید. این در صورتی است که سایبرپانک در تکراری ترین حالت خود باز هم جزئیات جالبی را در نایت سیتی به شما نشان می دهد.
یکی از مراحل بسیار جالب در استارفیلد مأموریت Ryujin است. این مأموریت در شهر نئون قرار داشته و با کارهایی که شما به طور معمول در بازی انجام می دهید تفاوت دارد. برای انجام این مأموریت شما باید در یک شرکت استخدام شوید و کوشش کنید رئیس آن بش را قانع کنید. سپس شما به یک جاسوس تبدیل شده که باید کوشش کنید دشمنان و گروه های مختلف را شناسایی نموده و با یاری تیم خود آن ها را از بین ببرید. این قسمت از بازی بیشتر حالت بی سر و صدا (Stealth) داشته و شما را ترغیب می نماید تا از مکانیسم های خاص بازی بهره ببرید.
در سایبرپانک هم مراحلی مثل این بازی وجود دارد ولی از چند نظر تفاوت دارند. اول اینکه سیستم پنهانی و بی سر و صدا در بازی سایبرپانک سطح بالاتری دارد. همینطور اینکه این سیستم کمی به بازی دئوس اکس (Deus Ex) شبیه بوده که یک نکته مثبت به شمار میرود. شما راه های بسیار زیادی برای ورود به ساختمان دارید و می توانید به هر روشی وارد شوید. در سایبرپانک با استفاده از توانایی های گسترده موجود شما روند ها و روش های مختلفی در دسترس خواهید داشت.
چیزی که حرکات پنهانی را در سایبرپانک مجذوب کننده تر می نماید عملکرد بهتر هوش مصنوعی دشمنان است به این شکل که شما در استارفیلد می توانید جلوی یک سرباز بنشینید و او شما را نبیند. در این صورتی است که در این مدت سی دی پراجکت رد کوشش نموده تا سیستم هوش مصنوعی سایبرپانک را بهتر و دقیق تر بکند.
سایبرپانک بازی اول شخص شوتر بهتری است
بتسدا در استارفیلد پیشرفت بسیار زیادی کرد. به حدی که مبارزات در این بازی بسیار خوب و رضایت بخش هستند. با این حال سایبرپانک همچنان در مبارزات بهتر عمل می نماید. به این شکل که مبارزات در سایبرپانک شخصیت بیشتری دارند. شما بیشتر در این مبارزات درگیر شده و هیجان آن ها بسیار زیاد است.
مبارزات در سایبرپانک به شما حس قدرتمند بودن را القا می نمایند. همینطور اینکه از لحاظ مکانیکی هم اوضاع سایبرپانک بهتر از استارفیلد است. به این شکل که واکنش محیط و دشمنان به ضربات بهتر بوده و سلاح ها نیز انیمیشن بهتری دارند. همینطور اینکه به علت سخت تر بودن سایبرپانک نسبت به استارفیلد جنگیدن در آن جالب تر است.
نکته مثبت استارفیلد اینجاست که شما به راحتی میتوانید وارد حالت سوم شخص بشوید. در حالت سوم شخص مبارزات بسیار عجیب و متفاوت می شوند ولی به مقدار حالت اول شخص شما را درگیر نمی نمایند. با این حال اگر شما به خواهید حالت سوم شخص را در بازی سایبرپانک تجربه کنید باید ماد نصب کنید که دردسر بیشتری دارد.
حرف آخر
زمانی که نسبت به استارفیلد انتقاد می گردد، اکثراً پاسخ این است که شاید سبک بازی را دوست ندارید. این در صورتی است که سایبرپانک و استارفیلد، برخلاف تصور، شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. هر دو بازی اول شخص و در سبک نقش آفرینی هستند. همینطور اینکه عناصر مشترک بسیار زیادی میان این دو بازی وجود دارد.
درست است که آزادی عمل شما در سایبرپانک به مقدار استارفیلد نیست ولی بنابر این نیست که شما نتوانید این دو بازی را با هم مقایسه کنید. نکته اصلی اینجاست که هر دو بازی در کوشش هستند تا شما را به ساخت تجربه خودتان ترغیب نموده و فرصت های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهند.
سایبرپانک برای تبدیل شدن به یک بازی نقش آفرینی خوب احتیاج به 3 سال زمان داشت. شرایط این بازی الان با چیزی که در زمان عرضه بودن قابل قیاس نیست و به همین علت باید به استارفیلد فرصت بیشتری داد. یک سری مسائل استارفیلد ریشه ای بوده و احتیاج به تغییرات اساسی دارند که بعید است بتسدا تصمیم به چنین کاری بگیرد. با این حال مسائل ساده مثل باگ ها و هوش مصنوعی دشمنان که قابل حل است بهتر است در به روزرسانی های بعدی رفع گردد.
سایبرپانک با عرضه به روزرسانی 2.0 و بسته الحاقی فنتوم لیبرتی تبدیل به یک عنوان نقش آفرینی بسیار قدرتمند شد. بازی ای که می تواند به راحتی با استارفیلد رقابت کند. استارفیلد یک بازی بسیار گسترده و با کیفیت است که به وسیله مسائل ریز مثل دیالوگ ها و مأموریت های تکراری محدود شده است. این در صورتی است که اگر بتسدا وقت بیشتری روی این دو مورد می گذاشت می توانست از پتانسیل کامل استارفیلد استفاده کند.
منبع: PCGamer
منبع: دیجیکالا مگ