حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!

به گزارش مجله آزات وب، دانشگاه فردوسی مشهد در حالی همه حاشیه های نصب مجسمه فردوسی را به جان خریده است که به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه، ممکن است این مجسمه در سطح شهر نصب گردد!

حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران؛ اعظم ذوالفقاری منظری؛ * یک خبر جدید این روز ها فضای دانشگاه فردوسی مشهد را تحت تأثیر قرار داده است؛ اصل خبر ساخت مجسمه فردوسی در دانشگاه به چند ماه قبل و پیش از شیوع کرونا مربوط می گردد؛ اما حالا ادامه این پروژه واکنش های زیادی را از سوی دانشجویان برانگیخته است.

اصل ماجرا چیست؟

نیمه های مهر سال گذشته، یکی از سرمایه گذاران و کارآفرینان بنام مشهدی از دانشگاه فردوسی بازدید می نماید و تصمیم می گیرد تا مجسمه فردوسی را با هزینه شخصی بسازد. این مجسمه از همان ابتدا قرار بود کاری عظیم الجثه باشد و همین عظیم بودنش، آن را نسبت به مجسمه ای که در ورودی اصلی دانشگاه نصب شده، متفاوتش می نماید. اندازه مجسمه ورودی دانشگاه فردوسی، کمی از ابعاد واقعی یک انسان عظیمتر است و در ارتفاعی حدودا سه متری از خیابان نصب شده است؛ اما این مجسمه جدید قرار است به اندازه ای عظیم باشد که حتی از آن سوی درختان دانشگاه و از خیابان های اطراف هم دیده گردد.

بعضی معتقدند این مجسمه آبروی دانشگاه است و چه بهتر از اینکه مجسمه ای به ارتفاع حدود 40 متری از شخصیتی که هم هویت ملی دارد و هم به نوعی هویت دانشگاه به او رقم خورده، در دانشگاه نصب گردد؛ اما همه دانشجویان چنین نظری ندارند.

با اینکه بعضی دانشجویان معتقدند نصب چنین مجسمه ای می تواند به عنون برند دانشگاه محسوب گردد، اما تعدادی دیگر از دانشجویان به مسائل مالی دانشگاه توجه می نمایند.

از میان حرف و حدیث ها درباره این مجسمه، بعضی رسانه ها از زبان یکی از کارمندان دانشگاه گفته اند که نصب تندیس فردوسی سال گذشته به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسیده و قرار بود این سازه در ایام تعطیلات نوروز در مکان مورد نظر نصب گردد، اما با شیوع کرونا، اتمام پروژه به تأخیر افتاد.

38 متر مجسمه!

به گفته این کارمند دانشگاه، برای ساخت اسکلت اصلی تندیس فردوسی قرار است از یونولیت و زرین با روکش گچ استفاده گردد. براساس این اطلاعات، ارتفاع مجسمه هم 38 متر اعلام شده است. البته نشریه ای که روابط عمومی دانشگاه در اردیبهشت سال جاری منتشر نموده هم، ارتفاع مجسمه را 38 متر اعلام نموده است.

براساس مشاهدات دانشجویان، از 6 ماه قبل بیش از 10 متر بتن ریزی در محل میدان علوم برای فنداسیون تندیس اجرا شده است. البته عملیات فنی ساخت مجسمه خارج از دانشگاه انجام می گردد و قرار است در محل میدان علوم ، قطعات مجسمه مونتاژ گردد.

دانشگاه مقهور توان مالی یک فرد شده

اما جمعی از استادان دانشگاه فردوسی بیانیه ای صادر کردند و ساخت این مجسمه را بدون پشتوانه علمی و هنری عنوان کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

جای بسی تأسف است در دانشگاه که توقع است مرکز هم اندیشی و استفاده از خرد جمعی و پیغام رسان بوده و پیشگاه و پیشران مبانی فرهنگی، علمی و فناوری در جامعه باشد، کسب شهرت هدف اصلی تلقی شده و مقهور توان مالی داوطلبانه فردی گردد.

این گروه از استادان دانشگاه فردوسی همچنین اعلام کردند که حمایت مالی و مشارکت داوطلبانه خیرین برای پیشبرد اهداف دانشگاه ها امری کاملا خداپسندانه است و وقف علمی در دانشگاه های جهان کاملا شناخته شده و مرسوم است؛ اما شایسته است یاری مالی خیرین عزیز در جهت چشم انداز و مأموریت اصلی دانشگاه برنامه ریزی، جهت دهی و سازماندهی گردد...

بعضی از دانشجویان نیز همین نکات را مطرح نموده اند. مثلا سجاد کمالی نیا، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی در تبادل نظری زنده اینستاگرامی که در 22 اردیبهشت برگزار گردید، نقدها خود را در دو سطح عمده عنوان نمود؛ اول اینکه دانشگاه به طور کامل شفاف سازی کند که هزینه های ساخت این مجسمه از کجا تأمین می گردد و ثانیا حالا که دانشگاه توانایی جذب سرمایه های خارج از دانشگاه را دارد، چرا از یاری خیرین برای حل مسائل دانشگاه و تأمین امکانات پژوهشی و رفاهی استفاده نمی نماید.

زیرساخت های نیمه تمام دانشگاه؛ منتظر پول!

کمالی نیا تأمین تجهیزات آزمایشگاهی یا زیرساخت های دانشگاه در آموزش مجازی را از جمله مسائل دانشجویان دانست که حل آن به کمبود های مالی دانشگاه گره خورده است.

این دسته از دانشجویان دانشگاه فردوسی معتقدند که دانشجویان احتیاج به تأمین زیرساخت هایی در زمینه سرور های دانشگاه یا تکمیل خوابگاه دارند و تأمین این احتیاجها، بر ساخت مجسمه اولویت دارد.

با این حال، عادل سپهر، مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، در تبادل نظر با خبرنگار ما به این شایعه ها پاسخ داد. او می گوید: ساخت این مجسمه به پیشنهاد یکی از خیرینِ دوستدار فردوسی بوده و تمام هزینه های مجسمه، از نصب تا ساخت آن را خود به عهده گرفته است.

محل نصب مجسمه هنوز معلوم نیست!

سپهر تأکید می نماید: به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد آگاه هستم که حتی یک ریال از بودجه های دولت و دانشگاه در این پروژه هزینه نشده و نخواهد شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد به اظهارات بعضی دانشجویان در فضای مجازی درخصوص اینکه از منابع مالی دانشگاه در این پروژه صرف می گردد، بیان می نماید: با قاطعیت می گویم که از بودجه دانشگاه در این پروژه هزینه نمی گردد و امیدوارم به صداقت کلام مسئولان دانشگاه امید داشته باشند و از طرف دیگر اخلاق دینی و فردی را رعایت نمایند و این بهانه نگردد برای خواسته های دیگری که در ذهن دارند.

به گفته سپهر بنا بود ساخت مجسمه تا روز 25 اردیبهشت که روز عظیمداشت فردوسی بود، تمام گردد، ولی با توجه به شیوع کرونا، این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه های عظیم در جهان، روی زمین ماند و همچنان ساخت آن به اتمام نرسیده است.

وی می گوید: درباره محل نصب و ابعاد این مجسمه ملاحظاتی وجود دارد که مجموعه ای از افراد و صاحبان خرد، درباره آن تصمیم گیری می نمایند، نه اینکه یک شخص به عنوان رئیس دانشگاه تصمیم بگیرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین شرح می دهد که تا به امروز هیچ مصوبه ای هم در هیات رئیسه دانشگاه درباره این موضوع مصوب نشده و اینکه بعضی به نقل از یکی از کارکنان دانشگاه اطلاعاتی را درباره محل نصب یا ارتفاع مجسمه گفته اند، تأیید نمی کنم.

وی با بیان اینکه فردوسی یک شاعر ملی نیست، بلکه یک هویت ملی است، تصریح می نماید: پاسداشت نام و عظیمداشت او، باعث حفظ هویت ملی می گردد و قطعا برای مکان نصب این مجسمه بهترین تصمیم را خواهیم گرفت؛ چه داخل دانشگاه باشد چه در سطح شهر.

بنابر آنچه سپهر می گوید؛ حتی ممکن است این مجسمه در سطح شهر نصب گردد! و تصمیم گیری درباره محل نصب آن، حتی در این سطح نیز صورت نگرفته است.

او می گوید: به محض اینکه از محل نصب مجسمه اطلاعی کسب کنم، به اطلاع رسانه ها و دانشجویان خواهم رساند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد اعتراض دانشجویان نسبت به وجود مسائل مالی در دانشگاه، می گوید: این خواسته خود این خیر بوده که برای ساخت مجسمه هزینه کند. اما خود این پروژه می تواند بهانه ای باشد برای ورود خیرین به دانشگاه و همکاری برای پروژه های عظیم در سطح دانشگاه. می توانیم از این فرصت به عنوان ایجاد فضای همکاری مناسبی برای آینده استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1147

به "حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید