رتبه مالی ایران در دنیا چند است؟

به گزارش مجله آزات وب، خبرنگاران : اخیرا رتبه مالی ایران در دنیا محل بحث زیادی بوده اما واقعیت این است که رتبه مالی کشورها بر اساس معیار رتبه بندی، معمولا با یکدیگر مختلف است و این نتیجه گیری که یکسان نبودن رتبه ها ناشی از اشتباه یک رتبه بندی است نیز صحیح نیست. البته با وجود رده بندی های مختلف، اقتصاد ایران یکی از 30 اقتصاد برتر دنیا است.

رتبه مالی ایران در دنیا چند است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در ادبیات عامه، اندازه اقتصاد یا همان معیار رتبه بندی کشورهای مختلف مفهومی به نام فراوری ناخالص داخلی است. به صورت کلی، فراوری ناخالص داخلی را می توان مجموع ارزش کالا و خدمات نهایی فراوریشده توسط افراد مقیم یک کشور در یک بازه زمانی مشخص نامید. اولا این بازه مشخص معمولا سه ماهه یا یک ساله است و دوما منظور از کالای نهایی یعنی کالایی که به قصد مصرف خریداری می گردد. (در خرید نان، آرد یک کالای واسطه ای است و ارزش آن نیز در ارزش نهایی نان مصرفی لحاظ می گردد.)

در تعریف فوق به واژه مقیم آن کشور هم دقت کنید. این یعنی اگر یک فرد ژاپنی در چین فعالیت دارد، در محاسبه فراوری ناخالص داخلی، ارزش فراوریشده توسط این فرد در فراوری ناخالص داخلی چین لحاظ خواهد شد نه ژاپن. در طرف دیگر اما فراوری ناخالص ملی مجموع ارزش کالا و خدمات نهایی توسط یک ملیت را اندازه می گیرد؛ فارغ از اینکه در داخل یا خارج آن کشور ایجاد شده باشد.

اجزای فراوری ناخالص داخلی

به طور کلی (نه همواره) سه راه مختلف برای محاسبه فراوری ناخالص داخلی یا GDP وجود دارد که شامل روش فراوری، مخارج و درآمد می گردد. همچنین در فراوری ناخالص داخلی بعضی از اجزای مالی محاسبه نمی شوند؛ مثل فعالیت هایی که به آن ها دستمزد تعلق نمی گیرد (مثل کار داوطلبانه)، اقتصاد زیرزمینی یا پرداخت های انتقالی.

مدل های مختلف فراوری ناخالص داخلی

اصلی ترین دلیل متفاوت بودن رتبه اقتصادها در رتبه بندی های مختلف همین عامل است. اگر فراوری ناخالص داخلی با قیمت های جاری آنالیز گردد به آن فراوری ناخالص داخلی اسمی می گوییم. از طرف دیگر اگر قیمت ها به نسبت سال پایه (مثلا پنج سال پیش) اندازه گیری شوند، به فراوری ناخالص داخلی حقیقی می رسیم.

اما گاهی هم فراوری ناخالص داخلی بر حسب شاخص قدرت برابری خرید بیان می گردد. مثال معروف در شرح قدرت برابری خرید قیمت یک ساندویچ معروف است. کیفیت این ساندویچ در همه جا عموما یکسان است اما قیمت آن چه؟ اگر این کالا در آمریکا دو دلار قیمت داشته باشد اما در انگلیس 1.5 پوند، نسبت قیمت آن در انگلیس به آمریکا 0.75 (تقسیم 1.5 بر دو) خواهد بود. از طرف دیگر، ارزش هر دلار تقریبا 0.72 پوند است. چون 0.72 از 0.75 کوچک تر است یعنی بر اساس شاخص قدرت برابری خرید، قدرت خرید مردم در آمریکا بیشتر از قدرت خرید مردم در انگلیس است.

رتبه مالی ایران در دنیا

با شرحات فوق واضح است که بر اساس شاخص معیار، به نتیجه متفاوتی در رتبه بندی ها خواهیم رسید. پس طبیعی خواهد بود اگر رتبه مالی ایران در رتبه بندی های مختلف با یکدیگر اختلافاتی داشته باشد.

رتبه بندی با استفاده از فراوری ناخالص داخلی اسمی (سال 2021)، داده ها برگرفته از آمارهای صندوق بین المللی پول و بانک دنیای

1- آمریکا

حجم فراوری ناخالص داخلی: 24 تریلیون و 162 میلیارد دلار

2- چین

حجم فراوری ناخالص داخلی: 15 تریلیون و 222 میلیارد دلار

3- ژاپن

حجم فراوری ناخالص داخلی: چهار تریلیون و 910 میلیارد دلار

4- آلمان

حجم فراوری ناخالص داخلی: سه تریلیون و 780 میلیارد دلار

5- انگلیس

حجم فراوری ناخالص داخلی: دو تریلیون و 683 میلیارد دلار

رتبه ایران

حجم فراوری ناخالص داخلی: 610 میلیارد دلار (رتبه 23 دنیا)

رتبه دیگر کشورها: کانادا دهم، عربستان هجدهم، ترکیه نوزدهم، سوید بیست و پنجم، امارات سی ام، سنگاپور سی و پنجم، ایسلند صد و نهم و گرجستان صد و نوزدهم

رتبه بندی با استفاده از فراوری ناخالص داخلی بر حسب برابری قدرت خرید (سال 2021)، داده ها برگرفته از آمارهای صندوق بین المللی پول و بانک دنیای

1- چین

حجم فراوری ناخالص داخلی: 24 تریلیون و 162 میلیارد دلار

2- آمریکا

حجم فراوری ناخالص داخلی: 20 تریلیون و 807 میلیارد دلار

3- هند

حجم فراوری ناخالص داخلی: هشت تریلیون و 681 میلیارد دلار

4- ژاپن

حجم فراوری ناخالص داخلی: پنج تریلیون و 236 میلیارد دلار

5- آلمان

حجم فراوری ناخالص داخلی: چهار تریلیون و 454 میلیارد دلار

رتبه ایران

حجم فراوری ناخالص داخلی: یک تریلیون و 6 میلیون دلار (رتبه 26 دنیا)

رتبه دیگر کشورها: روسیه ششم، انگلیس نهم، فرانسه دهم، ترکیه سیزدهم، کانادا پانزدهم، عربستان هفدهم، استرالیا هجدهم و امارات سی و چهارم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1724

به "رتبه مالی ایران در دنیا چند است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه مالی ایران در دنیا چند است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید