رتبه علمی ایران در دنیا، نقشی در بهبود صنعت ندارد

به گزارش مجله آزات وب، زلفی گل گفت: جایگاه علمی کشور به رتبه پانزدهم دنیا ارتقا پیدا کرد اما این رتبه تاثیری در بهبود شرایط صنعت کشور ندارد.

رتبه علمی ایران در دنیا، نقشی در بهبود صنعت ندارد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگاران،گفت: جایگاه علمی کشور به رتبه پانزدهم دنیا ارتقا پیدا کرد اما این رتبه تاثیری در بهبود شرایط صنعت کشور ندارد. با این وجود صنعت و شرکت های دانش بنیان ما تا به امروز محصولات کاربردی و باکیفیتی را فراوری نموده اند.

وزیر علوم درباره دلیل نقش کمرنگ دانشگاه ها در تحقیقات کاربردی و صنعت اضافه نمود: تا به امروز بسترسازی لازم برای تحقیقات کاربردی مناسب نبوده است و با ایجاد نظام ایده ها، احتیاج ها و بعلاوه پیش بینی در لایحه بودجه؛ امیدواریم از سال آینده با تشکیل صندوق علوم، تحقیقات و فناوری این نقص کاهش پیدا کند.

او اضافه نمود: با تشکیل این صندوق، حمایت های خوبی از تحقیقات کاربردی و توسعه ای خواهد شد تا شاهد رشد علم و صنعت در کنار یکدیگر باشیم.

وزیر علوم درباره مطابقت انتها نامه های دانشگاهی با احتیاج های کشور گفت: ما برای ارتباط برقرار کردن تحقیقات دانشگاهی و انتها نامه های ارشد و دکتری، سیستم منسجمی نداریم. طراحی و اجرای نظام ایده ها و احتیاج ها یاری می نماید احتیاج های صنایع خصوصی و دولتی در معرض دید دانشجویان، استادان و پژوهشگران قرار بگیرد.

زلفی گل ادامه داد: البته هدف ما کم ارزش جلوه دادن مقاله ها و رساله های در راستا فراوری علم نیست؛ بلکه این مقاله ها جایگاه خاص خود را دارند و ما هم از آن ها حمایت می کنیم؛ اما با این نظام تازه می توانند به ادامه فعالیت ترغیب شوند و بیشتر مقاله ها به سمت برطرف احتیاج های کشور حرکت نمایند.

بیشتر بخوانید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2065

به "رتبه علمی ایران در دنیا، نقشی در بهبود صنعت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه علمی ایران در دنیا، نقشی در بهبود صنعت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید