ریاض با نفوذ در گروه های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است

به گزارش مجله آزات وب، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، عربستان با توجه به فرایند عادی انتخابات در عراق در کوشش است حوزه نفوذ خود را در این کشور در بین گروه های سنی و بعضی از گروه های شیعه افزایش دهد.

ریاض با نفوذ در گروه های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است

داود احمدزاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در مورد تداوم دخالت­ های ریاض در کشورهای منطقه و امکان چرخش تاکتیکی ریاض، با اشاره به اینکه ریاض با نفوذ در گروه های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است، بیان داشت: کوشش هایی برای ایجاد روابط نزدیک بین ایران و عربستان در مقطعی انجام شد؛ اما وابستگی های رژیم سعودی نسبت به کشورهای غربی به ویژه آمریکا باعث شد عربستان به عنوان یک عنصر مستقل شناخته نگردد، بلکه به عنوان یک متغیر وابسته شناسایی شد.

وی با توجه به نفوذ واشنگتن در ریاض گفت: عربستان همواره تحت شرایطی به فرایند تصمیم گیری هایی که از سوی کاخ سفید اتخاذ می گردد، وابسته است. تشکیل محور مقاومت در منطقه و کوشش های هم زمان روسیه برای ایجاد موازنه در مقابل کشورهای غربی و محور عربی باعث ثبات در سوریه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا چرخش عربستان نسبت به ایران راهبردی است یا مقطعی؟ بیان داشت: سیاست کلی ایران از ابتدای وقوع بحران ها در سطح منطقه، گفت وگوی رو در رو با تمام کشورهای عربی بوده است. چرخش عربستان نمی تواند راهبردی و درازمدت باشد.

وی با تأکید بر ناکامی­ های سیاسی و نظامی سعودی­ ها در یمن اشاره داشت: سعودی­ ها در یمن به رغم کوشش های گسترده خود برای بازگرداندن رژیم پیشین با ناکامی قطعی روبرو شده­ اند. این جنگ غیر از رسوایی و قتل عام بچه ها برای عربستان نتیجه دیگری نداشته است.

احمدزاده با اشاره به بحرانی که برای عربستان در عراق ایجاد شده است، تأکید کرد: فرایند تحولات در عراق نیز بعد از نابودی داعش و تکفیری ها در این کشور به نفع شیعیان و ایران است. عربستان به دنبال واسطه ای است تا شرایط را برای گفت وگوهای سیاسی برای خروج از بحران خودساخته فراهم کند.

وی با توجه به دخالت­ های سعودی­ ها در عراق اشاره داشت: عربستان با توجه به فرایند عادی انتخابات در عراق در کوشش است تا حوزه نفوذ خود را در این کشور در بین گروه های سنی و بعضی از گروه های شیعه افزایش دهد. سعودی­ ها با ارتقای نفوذ گروه های سنی نزدیک به خود سعی می­ نمایند در فرایند انتخابات عراق تأثیر بگذارند.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 884

به "ریاض با نفوذ در گروه های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاض با نفوذ در گروه های سنی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید