ساخت دستگاه تشخیص سالک برای اولین بار در جهان

به گزارش مجله آزات وب، یک فعال فناور گفت: دستگاه تشخیصی انگل سالک مجهز به هوش مصنوعی برای اولین بار در جهان به وسیله محققان ایرانی ساخته شد.

ساخت دستگاه تشخیص سالک برای اولین بار در جهان

مجتبی عرشیان فر مخترع بین المللی و مسئول تیم مبتکران کشور در گفت وگو با خبرنگار ،اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری سالک در سراسر جهان و به خصوص ایران، سعی در فراوری دستگاهی برای تشخیص هرچه سریع تر این بیماری حتی در منطقه ها محروم کشور را داشتیم که در نهایت با ایجاد یک تیم متشکل از جوانان و دانشجویان دانشگاه های تهران، شریف و شیراز پیروز به ساخت دستگاه تشخیصی انگل سالک شدیم.

عرشیان فر اضافه کرد: دستگاه تشخیص انگل سالک مجهز به هوش مصنوعی، برای اولین بار به وسیله محققان ایرانی در جهان به فراوری رسیده است.

او در مورد روش کار این دستگاه گفت: نمونه ای از زخم فرد مشکوک به بیماری سالک گرفته می گردد و بعد از انتقال این نمونه بر روی لامپ مخصوص، هوش مصنوعی به کار رفته در این دستگاه با داده ها و اطلاعات به کار رفته در آن بیماری را تشخیص می دهد و ابتلای فرد به بیماری سالک را تایید یا رد می نماید.

این مخترع بیان نمود: یکی از مزیت های دستگاه تشخیص انگل سالک این است که امکان قرار گرفتن بر روی تمام میکروسکوپ های در دسترس را دارد و عارضه ای را که برای تشخیص آن در حالت عادی چند هفته زمان لازم بوده است، تنها طی چند ساعت تشخیص می دهد.

عرشیان فر گفت: این دستگاه قابلیت اتصال به سیستم های بلوتوثی و تحت وب را دارد که این قابلیت سبب شده تا نتیجه نهایی کار به سرعت در اختیار مراکز فوق تخصصی برای ارائه نظرات تکمیلی در دیگر مراکز و شهر ها فرستاده گردد.

او گفت: این دستگاه در داخل کشور ثبت اختراع شده و در حال طی کردن فرایند تجاری سازی است.

این مخترع اضافه کرد: باتوجه به این که این دستگاه تنها نمونه فراوری شده در جهان است فراوری انبوه آن با شیوع این بیماری در سراسر جهان می تواند به شدت به ارزآوری برای کشور یاری کند.

او در نهایت بیان نمود: نمونه فراوری شده کنونی، نسل اول این دستگاه است که تیم تحقیقاتی ما در حال کار بر روی نسل های دوم و سوم آن است تا بتوان به یاری این دستگاه بیماری های مختلفی از جمله مالاریا و سرطان خون را تشخیص داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1893

به "ساخت دستگاه تشخیص سالک برای اولین بار در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه تشخیص سالک برای اولین بار در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید