سفر به همدان؛ کهن شهر چندهزارساله

به گزارش مجله آزات وب، همدان زادگاه دانشمند و شاعر به نامی همچون ابوعلی سینا و باباطاهر است که این شهر را از قدیم الایام با بزرگانش می شناختند. اما تاریخ کهن با سرنوشت پرپیچ و تابش بازگو کننده روزگاران پادشاهی های مختلف است. در محله های قدیمی جولان، حکیم خانه، کوچه جودا، کوچه صابونیا و قاشق تراشان هنوز ردپای سلسله قاجار و صفویه در آن ها به جا مانده است. تاریخ شهر قدیمی ترین از سلسله هاست و به هزاران سال قبل می رسد، اینجا سرزمین اصلی قوم کاسیان، قبایلی دامدار که در کوهستان ها زندگی می کردند و در سوارکاری چالاک و ماهر بودند. همچنین یکی از شهرهای مهم در جهت کاروان رو اکباتانا بودکه اوج و شکوه زیادی در دوران مادها داشته است. همدان شهری دایره ای شکل به سبک معماری باروک که شش خیابان اصلی به مرکزشهر یا میدان امام می رسند. همدان کهن شهر هزارساله برای هر گردشگری پراست از زیبایی و دیدنی های شگفت انگیز.

سفر به همدان؛ کهن شهر چندهزارساله

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا نوروز99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

دیدنی های همدان؛ قدم گذاشتن به کهن سرزمین ایران

آرامگاه بوعلی سینا نشانه تاریخ کهن ایران در فرهنگ، دانش، علوم پزشکی و نمادی ارزشمند برای شهر همدان است. معماری بنا یکی از هنرمندانه ترین سازه های ایران در شهر همدان با تلفیقی از سه نوع معماری یونانی، ایرانی و مصری است. 12 ستون آن نمادی از 12 دانش حکیم بزرگ است و سازه اش با تاثیرپذیری از باغ های ایرانی و گنبدقابوس ساخته شده است. مهندس سیهون معمار برجسته این بناست و در این مجموعه افراد مهمی چون ابوسعید دخدوک و ابوالقاسم عارف قزوینی به خاک سپرده شدند.

غار علیصدر با قدمتی حدود190 میلیون سال، لقب زیباترین غار آبی دنیا را از آن خود نموده و از توریستی ترین جاذبه های گردشگری همدان است. دیواره های سنگی از دوران ژوراسیک دوره دوم زمین شناسی و چشمه های زیرزمینی در میلیون ها سال تامین نماینده آب غار بوده اند. معمولا بازدیدنمایندگان مسافتی با قایق در غار طی می نمایند به دلیلی که عمق آب در برخی قسمت ها بیشتر از 10 متر است.

میدان امام با طراحی کارل فریش معمار آلمانی در سال 1307 طراحی و ساخت آن 3 سال طول کشید، در مرکز شهر دایره ای شکل همدان واقع شده است که 6 خیابان اصلی و تاریخی شهر به میدان امام می رسند. میدان امام در سال 1379 به ثبت آثار ملی رسیده است. 12 گنبد زیبایش با تزیینات آجرکاری، نقوش هندسی و گچبری نمای زیبای در مرکز شهر پدیدآورده است.

روستا ورکانه از روستاهای تاریخی ایران با قدمتی 400 ساله در نزدیکی شهر همدان است. معماری رنسانسی در کوچه پس کوچه های آن فضایی شگفت انگیز به وجود آورده که طبیعت و چشم انداز روستا زیباییش را چند برابر می نماید. ورکانه را از کلمه ورکان معادن سنگ اطراف گرفتند.

آرامگاه باباطاهر محل دفن شاعر فروتن و فرهیخته اواخر سده چهارم و پنجم هجری است. بابا طاهر ملقب به باباطاهر عریان با دوبیتی های معروفش از عشق به خدا، طبیعت و انسانیت سخن گفته و تواضع و فروتنی در کلمه به کلمه اشعارش نمایان است.

گنجنامه نمادی از دوران هخامنشی و کتیبه هاست، حکایتی به زبان پارسی و از تصورات مردم گرفته شده است. بر سرراه هگمتانه به بابل 11 کیلومتری شهر همدان قرار گرفته است و امروزه از معروف ترین دیدنی های همدان برای گردشگران است.

هگمتانه اولین پایتخت پادشاهان ایرانی با مساحتی حدود 30 هکتار و از کهن ترین شهرهای تاریخی دنیاست. کاوش در تپه بیضی شکل هگمتانه و کشف ظروف زرین و سیمین نشان از تجملات پادشاهان مختلف دارد.

مسجد جامع همدان متعلق به سال 1253 هجری قمری توسط فردی به نام محمدخان وقف شده است ولی بنای اولیه را متعلق به قرون اولیه اسلام می دانند. چیدمان آجرها در منارهای مسجد و تزیینات آجری آن نمایی شگفت انگیز به مسجد بخشیده که از فاصله دور، چشم هر رهگذری را مجذوب می نماید.

آرامگاه استرومردخای جایگاهی قابل احترام برای قوم یهود و یک اثر تاریخی مهم در این شهر است. همسر خشایارشاه و مردخای دایی استر که در کودکی به دلیل نداشتن پدر و مادر از وی نگهداری می کرد، توانست شاه را منصرف کند تا مانع کشتار یهودیان گردد و از آن به بعد یهودیان احترام خاصی به وی داشتند.

گنبد علویان آثاری از قرن ششم و دوره سلجوقیان است. خاندان علوی در ابتدا بنا را با کاربری مسجد ساختند که در مرحله های بعدی با ساخت سردابی در زیرزمین به مقبره ای برای خاندان علوی تبدیل شد.

پیست اسکی الوند، شهربازی رنگین کمان، تپه عباس آباد، مجسمه شیرسنگی، موزه تاریخ طبیعی همدان، حمام تاریخی قلعه، برج قربان و کلیسای گریگوری استفان از دیگر دیدنی های همدان است.

اقامت در همدان

همدان شهری کهن با جاذبه های گردشگری بسیاری است. پیدا کردن اقامتگاهی مناسب دغدغه هر مسافری است. مکانچی سایت رزرواسیون آنلاین با پیشنهادهای شگفت انگیز راه حلی آسان و مناسب برای رزرو اقامتگاه در همدان است. مسافران با مقایسه اقامتگاه ها در کمترین زمان می توانند بهترین را انتخاب نمایند.

اقامتگاه بومگردی حاج اسماعیل با 140 سال قدمت 7 اتاق سنتی برای ظرفیت 30 نفر دارد. اتاق ها سرویس بهداشتی خصوصی ندارند و به صورت عمومی در حیاط قابل استفاده اند.

اقامتگاه بومگردی مزادگرد نمادی از خانه های خیلی قدیمی در 21 کیلومتری شهر همدان با 5 اتاق برای ظرفیت 35 نفر مناسب است. اتاق ها در طبقه دوم که 10 پله تا ورودی درب اتاق ها دارند، واقع شده اند.

هتل آپارتمان سفیر همدان با معماری لوکس و مدرن در 8 طبقه و 15 واحد محیطی امن و دلپذیر برای مسافران سخت پسند است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 778

به "سفر به همدان؛ کهن شهر چندهزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به همدان؛ کهن شهر چندهزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید