شهر ممنوعه چین ، مجموعه ای از قصرهای قدیمی چوبی

به گزارش مجله آزات وب، چین کشوری با وسعت و قدمت زیاد می باشد که به دلیل تاریخ پربار و معماری خاص و زیبایش سالانه گردشگرهای بسیاری ر ا به سمت خود جذب می نماید. شهر ممنوعه یکی از دیدنی های جذاب پکن پایتخت کشور چین است. این شهر مجموعه ای از قصرها قدیمی تشکیل شده است که در روزگار دور امپراطورهای چینی در آن زندگی می کردند. ساخت شهر ممنوعه از سال 1406 میلادی و به دستور دومین امپراطور سلسله مینگ، جودی شروع شد و تا 14 سال ادامه یافت. این شهر در حدود 5 قرن محل زندگی امپراطورهای سلسله های مختلف چین بوده و بیش از 20 امپراتور در آن زندگی نموده اند. زندگی در این قصر تا سال 1911 میلادی ادامه داشت و پس از نابودی سلسله چینگ به انتها رسید. به گفته کارشناسان شهر ممنوعه چین بزرگ ترین و کامل ترین مجموعه چوبی در کل جهان محسوب می شود. ورود به این مجموعه تا سال 1924 برای عموم مردم ممنوع بوده و فقط خاندان امپراطور می توانستند از آن دیدن نمایند. از این رو به شهر ممنوعه شهرت یافت. با ما در این مقاله همراه باشید تا با شهر ممنوعه چین بیشتر آشنا شوید.

شهر ممنوعه چین ، مجموعه ای از قصرهای قدیمی چوبی

با مجری مستقیم تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

معماری شهر ممنوعه چین

این شهر مستطیل شکل با مساحتی حدود 72 هکتار یکی از باارزش ترین میراث های فرهنگی جهان به شمار می آید. دورتادور این شهر را دیواری با ارتفاع 10 متر فرا گرفته است و در هر ضلع این دیوار دروازه های اصلی این شهر قرار دارند. ضخامت دیوارهای شهر به گونه ای طراحی شده بود که توانایی مقاومت در برابر آتش توپخانه را در آن موقع داشته باشد. همچنین خندقی با عمق 52 متر دورتادور شهر ممنوعه را محاصره نموده است. در ساخت این شهر تمامی اصول طبقاتی و نظام تشریفاتی سلسله های فئودالی رعایت شده است . ساخت، معماری و تزیینات به کار رفته در این شهر بسیار باشکوه و مجلل بوده و متناسب با زندگی اشرافی طراحی شده است. برای ساخت این شهر حدود صد هزار صنعتگر و یک میلیون کارگر فعالیت داشتند. مواد اصلی و مصالح لازم برای ساخت این شهر از جاهای مختلف کشور به این مکان انتقال می یافت.

قصرهای تای حه، جون حه و بایو حه

قصر های تای حه، جون حه و بایو حه که از بزرگ ترین و جذاب ترین قصرهای این شهر می باشند، محل برگزاری مراسم های بزرگ و باشکوه بوده اند. قصر تای حه در مرکز این شهر واقع شده و تخت طلایی امپراطوری در آن واقع شده است. این قصر مجلل ترین معماری در شهر ممنوعه را داراست و با 13000 شکل اژدها تزیین شده است. اژدها در فرهنگ چین نشان دهنده قدرت امپراطوری است. اگر به چین سفر نموده باشید قطعا تصویر اژدها را در بخش های مختلف قصرهای آن دیده اید. سکویی به رنگ سفید در قصر تای حه وجود دارد که باعث مجلل شدن این قصر شده است. گفته می گردد این سکو از نفوذ رطوبت به داخل قصر جلوگیری می نماید. همچنین اجرای این کار در جلوگیری از آتش سوزی نیز موثر می باشد. این معماری فوق العاده نشان از درایت و هوش چینی ها دارد. با توجه به چوبی بودن این شهر و قصر های آن، برای پیشگیری از آتش سوزی، در حیاط شهر حدود 308 ظرف مسی بزرگ قرار داشت که در کل سال پر از آب بود. در زمستان برای جلوگیر از یخ زدگی آب زیر آن آتش روشن می کردند.

دیگر قصرها

شهر ممنوعه دارای اتاق های بسیاری می باشد. بر اساس اعتقاد چینی های گذشته کاخ های امپراطوران آسمانی دارای 10 هزار اتاق است و امپراطور که پسر امپراطور آسمانی محسوب می گردد باید تعداد اتاق هایش کمتر از امپراطور آسمانی باشد. از این رو گفته می گردد تعداد اتاق های این شهر 9999.5 اتاق می باشد. آن نیم اتاق تنها دارای یک راه پله است.

قصر های چیان چینگ و کونین و باغ امپراتوری

از دیگر بناهای مهم این شهر، قصر های چیان چینگ و کونین و باغ امپراتوری هستند. این قصرها شامل باغ های زیبا و اتاق های بسیاری بودند که با سنگ های مصنوعی تزیین شده بود. در بخش انتهای قصر های تای حه، کاخ های دیگری وجود دارد که برای امور سیاسی و کشورداری از آن ها استفاده می نموده اند و به آن دربار درونی گفته می شد. همچنین کاخ های برای زنان و ندیمه های دربار نیز در نظر گرفته شده بود. بسیاری از بخش های این مجموعه با گذر زمان و تغییرسلسله ها و جنگ های مختلف از بین رفته است. باقی مانده قصرهای این شهر و محوطه آن به عنوان موزه کاج در دید عموم قرار داده شده است

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 422

به "شهر ممنوعه چین ، مجموعه ای از قصرهای قدیمی چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر ممنوعه چین ، مجموعه ای از قصرهای قدیمی چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید