هر آنچه درباره عمر باتری گوشی می دانیم

به گزارش مجله آزات وب، عمر باتری یک روزه یکی از مهم ترین معیارها هنگام خرید گوشی های جدید است. برای آنالیز عمر باتری گوشی های هوشمند، آزمایش های متعددی انجام می گردد و صرفا با نگاه کردن به عدد مربوط به ظرفیت باتری موردنظر نمی توان در این زمینه نتیجه گیری کرد. به همین خاطر گاهی اوقات کاربران از عمر پایین باتری های 4000 میلی آمپر ساعتی تعجب می نمایند و از طرف دیگر می بینند که باتری کوچک گوشی هایی مانند پیکسل 3a و نسل جدید آیفون SE می توانند برای ساعات زیادی انرژی گوشی را تأمین نمایند.

هر آنچه درباره عمر باتری گوشی می دانیم

عدد مربوط به میلی آمپر ساعت باتری گوشی اگر به تنهایی در نظر گرفته شود، تقریبا معیار بی معنایی است. عمر باتری مفهوم بسیار پیچیده ای است که در این زمینه طیف گسترده ای از متغیرهای نرم افزاری و سخت افزاری نقش دارند. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چرا برای آنالیز عمر باتری گوشی نباید صرفا به ظرفیت باتری موردنظر توجه کنید.

واحد میلی آمپر ساعت دقیقا چه معنایی دارد؟

عبارت mAh که در جدول تعیینات گوشی در کنار باتری می توانید ببینید، مخفف واحد میلی آمپر ساعت است. هر میلی آمپر نشان دهنده ظرفیت ذخیره کردن انرژی معادل یک هزارم آمپر در یک ساعت است و این واحدی است که توان الکتریکی را در طول زمان اندازه گیری می نماید. بنابراین یک باتری 1 میلی آمپر ساعت می تواند جریان 1 میلی آمپری را برای یک ساعت فراهم کند و باتری 1000 میلی آمپر ساعت قادر به ارائه جریان 1 میلی آمپری برای 1000 ساعت خواهد بود. با این حال، دوام یک باتری 1000 میلی آمپر ساعتی که خروجی آن جریان 2 میلی آمپر است، کمتر از 500 ساعت خواهد بود. البته به خوبی می دانید که باتری گوشی های هوشمند صدها یا هزاران ساعت دوام نمی آورند زیرا خروجی آن ها بیش از 1 میلی آمپر است. هرچقدر جریان بیشتری توسط گوشی شما دریافت شود، عمر باتری گوشی هم کاهش پیدا می نماید.

اگر تعیینات دو گوشی دقیقا یکسان باشد، گجت دارای باتری عظیم تر می تواند عمر باتری بیشتری به ارمغان بیاورد. با این حال، معمولا چنین چیزی به ندرت اتفاق می افتد زیرا سخت افزار گوشی ها و در نتیجه مصرف انرژی آن ها تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. سخت افزار و نرم افزار منحصربه فرد درون گوشی های مختلف بدین معناست هیچ کدام از گوشی ها به طور کامل مشابه یکدیگر نیستند. به همین دلیل است که صرفا با دانستن ظرفیت باتری نمی توانید با قاطعیت در خصوص طول عمر باتری اظهارنظر کنید.

آزمایش عمر باتری در برابر میلی آمپر ساعت

قبل از اینکه به جزییات این موضوع بپردازیم، بهتر است نتایج آزمایش های اجرا شده را مرور کنیم. برای این موضوع، آزمایش عمر باتری با رویکرد یکسان برای چند گوشی دارای تعیینات و ظرفیت های متنوع باتری اجرا شده است تا ببینیم در عرض چند ساعت ظرفیت باتری به اتمام می رسد. در این تست سرعت موسوم به Speed Test G، فشار بسیار زیاد به گوش وارد می شود و بنابراین نتیجه به دست آمده به معنای عمر باتری گوشی در شرایط طبیعی نیست ولی برای مقایسه بین گوشی ها می تواند معیار مناسبی باشد. در ادامه می توانید نتایج به دست آمده را مشاهده که گوشی ها به ترتیب ظرفیت باتری در این نمودار قرار گرفته اند.

همان طور که می بینید، هیچ فرایند تعیین و واضحی در نتایج به دست آمده وجود ندارد. ممکن است انتظار داشته باشید که با افزایش ظرفیت باتری، عمر باتری گوشی هم به همان نسبت بیشتر می شود اما در واقع این طور نیست.

اگرچه در این آنالیز گوشی های دارای باتری های غول پیکر 5000 و 6000 میلی آمپر ساعتی عمر باتری بالایی داشته اند، اما در این تست پیکسل 3a ایکس ال دارای باتری 3700 میلی آمپر ساعتی پیروز شده مقام اول را به دست آورد. در این زمینه، تعیینات ضعیف تر این گوشی نقش مهمی داشته است. در همین رابطه، می توانیم به تفاوت اندک عمر باتری گوشی های پیکسل 4 ایکس ال با باتری 3700 میلی آمپر ساعتی و ایسوس ذن فون 6 با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم که نشان می دهد ظرفیت باتری به تنهایی نمی تواند طول عمر بالای باتری گوشی ها را تضمین کند.

واضح است که ویژگی های مختلف سخت افزار و نرم افزار، باتری ها را به روش های بسیار متفاوتی تحت فشار قرار می دهند. اما این تفاوت ها دقیقا چه چیزهایی هستند؟

نقش مهم قطعات سخت افزاری در عمر باتری گوشی

باتری موجود در گوشی، انرژی قطعات زیادی از نمایشگر گرفته تا تراشه و دیگر موارد را تامین می نماید. چنین موضوعی کاملا واضح است اما در این میان باید بگوییم که تمام تراشه ها لزوما به طور یکسان انرژی مصرف نمی نمایند و مثلا مصرف انرژی تراشه های میان رده و پایین رده کمتر از تراشه های پرچم دار است. به طور کلی، عملکرد بهتر به انرژی بیشتری احتیاج دارد. به همین خاطر گوشی های مقرون به صرفه معمولا در مقایسه با گوشی های پرچم دار دارای باتری هم اندازه از عمر باتری بیشتری بهره می برند.

همانطور که در آنالیز اجرا شده مشاهده کردید، حتی گوشی های پرچم دار هم از لحاظ مصرف انرژی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در همین زمینه مثلا می توانیم به تفاوت عمر باتری گوشی های گلکسی اس 20 مبتنی بر تراشه اسنپ دراگون و اگزینوس اشاره کنیم. سازندگان گوشی ها حتی می توانند نهایت سرعت پردازنده ها را تا حدی تغییر دهند تا عملکرد و مصرف انرژی موردنظر آن ها محقق شود.

در همین رابطه می توانیم به ویژگی های پر زرق وبرقی اشاره کنیم که کاربرد چندانی ندارند ولی انرژی زیادی را مصرف می نمایند. سیستم راداری پیکسل 4 یک نمونه شاخص برای این موضوع است که عمر باتری را کاهش می دهد. در همین رابطه می توانیم به سنسورهای ToF، اسپیکرهای استریو قدرتمند یا نمایشگر 4K در گوشی اشاره کنیم که تمام این موارد بر روی عمر باتری گوشی تأثیر زیادی دارند. حتی قابلیت ظاهرا بی اهمیتی مانند شارژ قلم S Pen هم تا حدی می تواند عمر باتری گلکسی نوت را کاهش دهد. این ویژگی ها اگرچه گوشی های موردنظر را منحصر به فرد می نمایند، اما کاربران باید بهای آن را هم در نظر بگیرند.

اخیرا موضوع رفرش ریت بالای نمایشگر مورد توجه تولیدنمایندگان زیادی قرار گرفته که این موضوع تاثیر زیادی در کاهش عمر باتری گوشی دارد. به همین خاطر گوشی های گلکسی اس 20 با وجود اینکه از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی می نمایند، اما به صورت پیش فرض رفرش ریت 60 هرتز را ارائه می دهند. حالت 90 هرتز پیکسل 4 هم به روشنایی نمایشگر ارتباط دارد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

در همین زمینه مثلا می توانیم به وان پلاس 8 دارای باتری 4300 میلی آمپر ساعتی و نمایشگر 90 هرتز اشاره کنیم که از لحاظ عمر باتری عملکرد بهتری نسبت به وان پلاس 8 پرو مجهز به نمایشگر 120 هرتز و باتری 4510 میلی آمپر ساعتی دارد. این دو گوشی از لحاظ ویژگی های مختلف، شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما همین اختلاف عمر باتری نشان دهنده اهمیت زیاد نمایشگر و رفرش ریت آن در این زمینه است.

در زمینه عمر باتری فقط سخت افزار اهمیت ندارد بلکه باید به نرم افزار هم اشاره کنیم. مثلا نرم افزار گوشی با بستن اپلیکیشن های موجود در پس زمینه می تواند فعالیت پردازنده را کاهش دهد و در نتیجه عمر باتری افزایش پیدا کند. در این زمینه، رابط کاربری EMUI گوشی های هواوی برای بستن اپلیکیشن های پس زمینه نسبت به رابط کاربری One UI سامسونگ به عملکرد سخت گیرانه تر شهرت دارد.

چرا تعدادی از گوشی های جدید همچنان سرعت شارژ پایینی دارند؟

فناوری 5G انرژی بسیار زیادی را مصرف می نماید

فرایند اخیر دیگری که منجر به کاهش عمر باتری گوشی های هوشمند شده، موضوع فناوری 5G است. مودم های 5G و قطعات آنتن در مقایسه با نسل قبلی اینترنت موبایل انرژی بسیار بیشتری را مصرف می نمایند و به همین خاطر عمر باتری گوشی هنگام بهره گیری از اینترنت 5G تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می نماید. علاوه بر این، میزان مصرف انرژی مودم های 5G مختلف یکسان نیست.

تراشه های میان رده دارای مودم 5G یکپارچه مانند اگزینوس 980 و اسنپ دراگون 765G معمولا انرژی نسبتا کمتری نسبت به تراشه های رده بالا دارای مودم 5G خارجی مصرف می نمایند. بر اساس گزارش ها، ظاهرا گوگل پیکسل 5 با تراشه پرچم دار اسنپ دراگون 865 عرضه نخواهد شد که احتمالا این موضوع تا حدی به مصرف بالای تراشه مذکور برمی شود.

حرکت شرکت ها به سمت ساخت گوشی های 5G باعث شده که احتیاج به تعبیه باتری های غول پیکر افزایش پیدا کند. البته این موضوع در نهایت به کاربران بستگی دارد که آیا آن ها از فناوری 5G گوشی های موردنظر استفاده خواهند کرد یا اینکه تا اطلاع ثانوی فناوری 4G را ترجیح می دهند؛ در چنین حالتی، این قطعات 5G تا حد زیادی بلااستفاده باقی می مانند و تاثیر زیادی بر عمر باتری نخواهند داشت. روی هم رفته، به گفته مدیر کل برند ردمی، پشتیبانی گوشی ها از فناوری 5G منجر به افزایش 20 درصدی مصرف باتری می شود و بنابراین از لحاظ تئوری برای داشتن عمر باتری برابر با گوشی مشابه 4G، باید ظرفیت باتری موردنظر 20 درصد افزایش پیدا کند.

در جستجوی بهترین عمر باتری گوشی

با توجه به تمام نکات مطرح شده در این مطلب، می توانید ببینید که موضوع عمر باتری گوشی به سادگی تعبیه عظیم ترین باتری ممکن نیست. تولیدنمایندگان برای ساخت یک گوشی باید بین عمر باتری و ویژگی های سخت افزاری و دیگر بخش ها تعادل ایجاد نمایند و بیشتر تولیدنمایندگان در نهایت خواهان ارائه عمر باتری یک روزه هستند و چنین تعیینه ای احتیاجمند تعبیه باتری غول پیکر نیست.

در آزمایش اجرا شده برای عمر باتری گوشی، ارتباطی بین ظرفیت باتری و عمر باتری دیده نشد زیرا چنین ارتباط مستقیمی وجود ندارد. تعیین است که باتری های عظیم تر انرژی بیشتری ارائه می دهند اما از طرف دیگر سخت افزارهای تعبیه شده توسط تولیدنمایندگان هم تاثیر زیادی بر عمر باتری دارند.

گوشی های میان رده با سخت افزارهایی که انرژی کمتری مصرف می نمایند، حتی در صورت داشتن باتری کوچک تر در مقایسه با رقبای پرچم دار، می توانند عمر باتری بسیار طولانی تری به ارمغان بیاورند. اما در گوشی های پرچم دار، از آنجایی که از فناوری های پر مصرفی مانند نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت و رزولوشن بالا و فناوری 5G پشتیبانی می نمایند، پس شرکت های سازنده هم باتری های عظیم تری برای آن ها تعبیه می نمایند تا کاربران هنگام استفاده از این گوشی ها بتوانند از عمر باتری مناسبی بهره ببرند.

البته، در نهایت باید به نحوه استفاده کاربران از گوشی هم اشاره کنیم که این موضوع هم تاثیر بسزایی بر عمر باتری گوشی دارد. مطمئنا عمر باتری گوشی فردی که صرفا برای چت کردن و سر زدن به اینستاگرام استفاده می نماید، بسیار بیشتر از عمر باتری گوشی یک گیمر خواهد بود.

6 واقعیت در خصوص باتری گوشی که احتمالا نمی دانستید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1125

به "هر آنچه درباره عمر باتری گوشی می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره عمر باتری گوشی می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید