هشدار ، دریچه های سد بارزوی شیروان باید باز گردد

به گزارش مجله آزات وب، فرماندار شیروان گفت: با توجه به اخطارهای هواشناسی و احتمال بارش های بهاری در روزهای آینده، گشودن دریچه های سد بارزوی شهرستان برای مدیریت آب سد لازم است.

هشدار ، دریچه های سد بارزوی شیروان باید باز گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، امین رضا مرآتی، فرماندار شیروان در استان خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: بارش های بهاری در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و بر این اساس باید نسبت به ظرفیت سازی برای ذخیره سیلاب ها، تخلیه رسوبات سیلابی و جلوگیری از انسداد مجاری آبگیری سد و وارد آمدن خسارت به سازه، دریچه تخلیه کننده زیرین سد گگردده گردد.

وی گفت: به همین دلیل با توجه به افزایش آب خروجی سد در روزهای آینده، روستاهای واقع در پایین دست و راستا خروجی سد باید آمادگی های لازم را داشته باشند.

مرآتی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال هاست دریچه های پایینی سد برای لایروبی باز نشده، اکنون ضروری است تا برای جلوگیری از بروز مشکل این دریچه ها گگردده گردد چرا که در غیر این صورت ممکن است خسارات زیادی به سد وارد شده و هزینه های بسیاری به بار آید.

سرپرست امور منابع آب شیروان اخیرا گفته بود: بارندگی های امسال 1.5میلیون مترمکعب به حجم آب مخزن سد بارزوی این شهرستان اضافه کرده است.

بهزاد بهلولی چند روز پیش گفته بود: میزان بارندگی های این شهرستان از ابتدای امسال 70 میلی متر بوده است و بیشتر حجم اضافه کرده شده به مخزن سد شیروان مربوط به سیلاب های هفته اخیر است.

وی گفته بود: در حال حاضر 44 میلیون مترمکعب آب در سد بارزو ذخیره شده است اما 50 درصد ظرفیت این سد همچنان خالی است.

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد عظیم خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن 92 میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد 8.5 میلیون متر مکعب است.

این سد در سال 1381 با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه 44 میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن 92 میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در 40 کیلومتری شمال شهر شیروان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1062

به "هشدار ، دریچه های سد بارزوی شیروان باید باز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ، دریچه های سد بارزوی شیروان باید باز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید