هوبره، پرنده مهاجر در حال انقراض

به گزارش مجله آزات وب، هوبره از جمله پرنده های مهاجر کمیاب در شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی بوده که به دلیل قاچاق و شکار غیر مجاز در خطر انقراض قرار گرفته است.

هوبره، پرنده مهاجر در حال انقراض

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، همزمان با فرا رسیدن روزهای سرد سال، شهرستان زیرکوه میزبان پرندگان زیبا و کمیابی مانند هوبره می گردد. گران قیمت بودن این پرنده در دیگر کشورها و ناآگاهی و همکاری افراد بومی با شکارچیان و قاچاقچیان این پرنده منحصر به فرد سبب شده تا نسل این پرنده در خطر انقراض قرار گیرد.

بنا به گفته مردم و کارشناسان، تله گذاری شکارچیان غیر مجاز برای صید هوبره، نه فقط کاهش جمعیت این پرنده را به دنبال دارد بلکه سبب از بین رفتن مراتع و صدمه زدن به حیات طبیعت می گردد. همچنین این امر عرصه تنفس را برای روستاییان تنگ نموده و منابع تغذیه دام هایشان را از بین می برد.

از بین رفتن بوته ها و بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان در نواحی مختلف زیرکوه هم خاک را به میدان مبارزه با ساکنان روستاهای مجاور فرا می خواند و موجی از نارضایتی را به راه می اندازد.

اگرچه فعالان محیط زیستی سعی می نمایند آلام طبیعت را که بر اثر تخریب های انسانی به وجود آمده است تسکین دهند، اما ظاهراً نظارت ها برای نگهداری از حیات وحش و طبیعت باید بیش از پیش تقویت گردد.

از دیگر گفته های مردم و مسئولان هم می توان فهمید که تله گذاری شکارچیان علاوه بر تهدید هوبره، حیات دیگر وحوش را به خطر می اندازد و حیوانات زیادی را در دام خود گرفتار می نماید.

مقابله با شکارچیان هوبره احتیاجمند عزم ملی

یکی از شهروندان بارینجگان زیرکوه در این مورد اعلام کرد: با توجه به اینکه نسل هوبره در حال انقراض بوده، برای مردم منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است اما در این روستا هم شکارهایی انجام می گردد.

شیفته ادامه داد: شکار هوبره علاوه بر انقراض نسل این پرنده کمیاب، سبب تخریب مراتع مردم می گردد و با توجه به قرار دریافت روستا در معرض بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان، فرسایش خاک و طوفان صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: مقابله با شکارچیان احتیاجمند عزم ملی می طلبد. از مسئولان خواهانیم با استفاده از ظرفیت مردم به عنوان همیار محیط زیست با این پدیده مقابله نمایند.

شیفته گفت: افراد معدودی از شکار هوبره سود می برند اما کل مردم منطقه ضرر می نمایند و علی رغم کوشش های صورت گرفته، با توجه به عرصه وسیع روستاها و نیروهای محدود محیط زیست امکان حفاظت از همه مناطق نیست.

زخم شکارچیان بر تن روستاییان

یکی دیگر از اهالی این روستا هم گفت: 200 متر از مراتع درخت کاری را تخریب می نمایند تا تله گذاری نمایند. این امر سبب از بین رفتن مراتع جنگلی و منابع تغذیه ای دام ها می گردد.

محمدی اعلام کرد: از بین رفتن درختان باعث ایجاد گرد و خاک و طوفان شده که بسیاری از روستاییان را آزار می دهد.

وی خواهان مقابله جدی با شکارچیان این پرنده کمیاب شد و اضافه کرد: اگرچه تله را برای هوبره جایگذاری می نمایند اما گاهی اوقات حیواناتی مانند گربه وحشی، خرگوش و حتی گوسفندان گرفتار می شوند.

جمعیت هوبره رو به انقراض

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: هوبره پرندهای درشت جثه بوده که به دلیل شباهت زیاد به بوقلمون، به نام بوقلمون وحشی هم شناخته می گردد.

حسن اکبری اظهار کرد: این پرنده کمتر پرواز می نماید و بیشتر راه می رود. همچنین گاهی پروازهای طولانی مدت داشته و تا پاکستان، چین و مغولستان می رود. همچنین بخشی به عنوان مهمان وارد خراسان جنوبی و در فصل زاد و ولد دوباره مهاجرت می نمایند.

وی ادامه داد: جمعیت این پرنده در معرض خطر انقراض است و در کشورهای عربی از این پرنده به عنوان پرنده های تفریحی استفاده می گردد بنابراین از کشور ما قاچاق هایی صورت می گیرد.

زیرکوه بیشترین تله گذاری هوبره در کشور را دارد

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی بالاترین نرخ قاچاق پرنده هوبره را دارد و بیشترین تله گذاری کشور را در شهرستان زیرکوه داریم.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال حدود 2 هزار تله را جمع آوری کردیم. البته تله گذاری برای بعضی از جوامع محلی شغلی کاذب شده و بعد از جمع آوری تله توسط محیط زیست، دوباره تله گذاری می نمایند.

اکبری اعلام کرد: شکار هوبره زمینه تشکیل گرد و غبار را ایجاد می نماید که در این امر اداره کل منابع طبیعی هم مسئول بوده و باید ورود نمایند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: باید مقابله با شکارچیان فرهنگ سازی گردد که این کار را آغاز نموده ایم. از مسئولان شهرستانی خواهانیم ردیف اعتباری فرهنگ سازی و آموزش برای این امر اختصاص یابد.

اکبری اظهار کرد: در سال گذشته برای این امر از ردیف اعتبارات ملی 20 میلیون تومان اخذ کردیم و با این اعتبار توانستیم اقدام های گسترده و مهم انجام دهیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار داریم انسجام بین دستگاهی شکل گیرد و دستگاه های قضایی در شناسایی مهره های اصلی قاچاق گام بردارند.

شکار هوبره 30 میلیون جریمه دارد

فرماندار زیرکوه هم اعلام کرد: مردم بهترین همیاران مسئولان در امر حفاظت از محیط زیست هستند.

عرب شاهی ادامه داد: شکار احتیاج به تله داشته و تله گذاری هم احتیاجمند بوته کنی است و استفاده از توان نیروهای نظامی و انتظامی، شوراها و دهیاران و تشکل های مردمی از جمله اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از این امر است.

وی جریمه شکار هر پرنده هوبره را نزدیک به 30 میلیون تومان دانست و اظهار کرد: جریمه این پرنده برای افرادی که دانسته به شکار اقدام می نمایند، نسبت به افرادی که ندانسته به این کار اقدام می نمایند، بیشتر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 832

به "هوبره، پرنده مهاجر در حال انقراض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوبره، پرنده مهاجر در حال انقراض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید