چگونه مانیتور را اورکلاک کنیم و این کار چه مزایایی دارد؟

به گزارش مجله آزات وب، بسیاری از کاربران با مفهوم اورکلاک پردازنده و کارت گرافیک آشنا هستند. اما آیا می دانستید می توانید مانیتور را هم اورکلاک کنید؟ در ادامه به چگونگی انجام این کار و مزایای آن می پردازیم.

چگونه مانیتور را اورکلاک کنیم و این کار چه مزایایی دارد؟

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

239,000,000

169,000,000

تومان

مانیتور هوآوی مدل Display 23.8 سایز 23.8 اینچ

3,950,000

3,720,000

تومان

خرید مانیتور از خبرنگاران

مشاهده همه

اورکلاک کردن مانیتور

اورکلاک کردن مانیتور به زبان ساده به معنای عبور از رفرش ریت تعیین شده از طرف شرکت سازنده است. همانطور که احتمالا می دانید، رفرش ریت به تعداد دفعاتی گفته می گردد که پنل مانیتور خود را به روز رسانی می نماید و برای این کار واحد هرتز مورد استفاده قرار می گیرد. تمام مانیتورها با رفرش ریت تعیینی راهی بازار می شوند و تقریبا تمام مانیتورهای معمولی از رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می نمایند. در این میان شاهد عرضه مانیتورهای مبتنی بر رفرش ریت 240 هرتز، 360 هرتز و حتی 500 هرتز و بالاتر هستیم که طبیعتا هرچقدر این عدد بیشتر می گردد، تعداد مانیتورهای مبتنی بر آن هم کاهش پیدا می نماید. اما همانطور که گفتیم بیشتر مانیتورهای موجود در بازار با رفرش ریت 60 هرتز به دست کاربران می رسند.

زمانی که یک مانیتور خریداری می کنید، عدد رفرش ریت ارائه شده از طرف شرکت سازنده، همان عددی است که نصیب شما می گردد. در تنظیمات ویندوز هم به راحتی می توانید عدد رفرش ریت مانیتور را مشاهده کنید و برای این کار نیازی به استفاده از نرم افزارهای جداگانه ندارید. اما برای اورکلاک کردن مانیتور، باید از نرم افزارهای جداگانه ای استفاده کنید تا سیگنال مربوط به این موضوع افزایش پیدا کند. در این زمینه می توانید از برنامه های ارائه شده از طرف سازنده پردازنده گرافیکی (انویدیا، AMD یا اینتل) استفاده کنید یا اینکه از برنامه ای به نام CRU استفاده کنید. در ادامه به طور مفصل به این برنامه ها می پردازیم.

مانند سایر انواع اورکلاک، برای فشار آوردن به مانیتور خود باید آزمون و خطا کنید. در بعضی مواقع، به سقفی خواهید رسید که مانیتور هر سیگنال دریافتی را دیگر نمی پذیرد. در چنین شرایطی باید تغییر و دستکاری را متوقف کنید و به همان عدد به دست آمده بسنده کنید.

مانیتور ام اس آی مدل Modern MD271P سایز 27 اینچ

8,045,000 تومان

مشاهده و خرید

آیا تمام مانیتورها از اورکلاک شدن پشتیبانی می نمایند؟

جواب این سوال خیر است. معمولا مانیتورهای گیمینگ از چنین قابلیتی پشتیبانی می نمایند و حتی بعضی از آن ها در تبلیغات به عنوان مانیتورهای دارای این قابلیت معرفی می شوند. این در حالی است که بسیاری از مانیتورهای معمولی نمی توانند از مرز 60 هرتز عبور نمایند و در زمینه اورکلاک کردن آن ها نمی توانید کار خاصی انجام دهید.

در زمینه اورکلاک کردن مانیتور باید بگوییم که اوضاع کمی پیچیده هم می گردد. به عنوان مثال ممکن است دو مانیتور از یک مدل و از یک سازنده در اختیار داشته باشید اما برای یکی از مدل ها به عدد رفرش ریت بالاتری دست پیدا کنید. با وجود اینکه هر دو مانیتور از یک مدل هستند، اما جزئیات ساخت مانیتورها گاهی اوقات تا حدی با یکدیگر فرق دارد و در این شرایط فقط با اورکلاک کردن آن ها می توانید از نهایت توان رفرش ریت خبردار شوید.

با در نظر گرفتن این موضوع، باید بگوییم که بسیاری از مانیتورها می توانند از یک اورکلاک معمولی پشتیبانی می نمایند. این یعنی ممکن است مانیتور 60 هرتزی خود را به یک مانیتور 75 هرتزی تبدیل کنید و با همین کار، انواع محتوا به صورت روان تر به نمایش درمی آید. با این حال بعد از افزایش رفرش ریت، باید مانیتور خود را آنالیز کنید تا از ثبات تعداد فریم ها و رد نشدن از بین آن ها مطمئن شوید.

حین اورکلاک کردن مانیتور، رزولوشن انتخابی می توانید شانس موفقیت را افزایش دهد. رزولوشن های پایین تر معمولا شانس موفقیت را بیشتر می نمایند و بنابراین اگر افزایش رفرش ریت مانیتور اهمیت زیادی برای شما دارد، بهتر است این کار را با رزولوشن های پایین تر امتحان کنید.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم که پهنای باند ممکن است یک گلوگاه ایجاد کند. یک سیگنال 8 بیتی دریافتی از مانیتور 4K UHD با رفرش ریت 60 هرتز از پهنای باند 17.82 گیگابیت در ثانیه استفاده می نماید. اگر مانیتور را به پورت HDMI 2.0b به کامپیوتر وصل نموده باشید، به حداکثر پهنای باند 18 گیگابیت در ثانیه دسترسی دارید. بنابراین حتی اگر مانیتور شما از اورکلاک پشتیبانی کند، از پهنای باند اضافی برای انجام این کار بهره نمی برید.

اما مثلا اگر از پورت DisplayPort 1.4 استفاده کنید، به پهنای باند 32.4 گیگابیت در ثانیه دسترسی پیدا می کنید و پورت DisplayPort 1.2 هم پهنای باند 21.6 گیگابیت در ثانیه در اختیار شما قرار می دهد.

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LS22A330NH-M سایز 22 اینچ

3,990,000 تومان

مشاهده و خرید

چگونه مانیتور را اورکلاک کنیم؟

ساده ترین راه برای اورکلاک کردن مانیتور، استفاده از ابزارهای نرم افزاری ارائه شده از طرف سازنده کارت گرافیک موجود در سیستم است. برای اورکلاک کردن، بهتر است این کار را به صورت پله ای و با افزایش های 5 هرتزی انجام دهید. بعلاوه بعد از نهایی شدن اورکلاک، توصیه می کنیم کامپیوتر را ریستارت کنید و سپس رفرش ریت مانیتور را مورد آنالیز قرار دهید تا از بابت استفاده شدن رفرش ریت نو مطمئن شوید.

استفاده از کنترل پنل انویدیا

اگر از کارت گرافیک های انویدیا استفاده می کنید، برنامه NVIDIA Control Panel را دانلود کنید که برای دسترس به آن می توانید از انواع و اقسام سایت های دانلود نرم افزار استفاده کنید. بعد از باز کردن این برنامه، راهی منوی Display شوید و گزینه Change Resolution را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه Create Custom Resolution کلیک کنید.

در پنجره ای که باز می گردد، رزولوشن موردنظر خود را برای پیکسل های عمودی و افقی بنویسید و در نهایت عدد رفرش ریت هم قرار دهید. در این قسمت می توانید روی گزینه Test کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات نو را آنالیز کنید. اگر مانیتور سیاه نشد و یک تصویر را نمایش داد، می توانید به تغییر دادن این تنظیمات ادامه دهید تا زمانی که به نهایت توان مانیتور برسید. اگر هم مانیتور سیاه شد، باید چند لحظه منتظر بمانید تا تنظیمات به حالت قبلی برگردد.

مانیتور هوآوی مدل Display 23.8 سایز 23.8 اینچ

6 %

3,950,000

3,720,000 تومان

مشاهده و خرید

استفاده از برنامه AMD Radeon Adrenalin

برای کارت گرافیک های AMD باید از برنامه AMD Radeon Adrenalin استفاده کنید. در این برنامه راهی تب Display شوید و در کنار Custom Resolutions روی دکمه Create کلیک کنید. در این قسمت می توانید عدد رزولوشن و رفرش ریت موردنظر را تایپ کنید. در نهایت برای آنالیز و فعال سازی تنظیمات نو، روی Save کلیک کنید.

استفاده از کنترل پنل Intel HD Graphics

اگر از گرافیک داخلی پردازنده بهره می برید، باید از کنترل پنل اینتل استفاده کنید. معمولا در کنار درایورهای مختلف، کنترل پنل Intel HD Graphics هم در سیستم شما از قبل نصب شده و بعد از باز کردن این برنامه، راهی بخش Display و سپس Custom Resolutions شوید. در این قسمت می توانید عدد رفرش ریت و رزولوشن موردنظر را تایپ و برای تست روی Add کلیک کنید.

بهره گیری از برنامه CRU

به غیر از ابزارهای ارائه شده از طرف انویدیا، AMD و اینتل، برای این کار می توانید از یک برنامه تخصصی به نام CRU هم استفاده کنید. برای بهره گیری از این برنامه، ابتدا آن را از این لینک دانلود کنید و بعد از قرار دادن محتویات فایل ZIP در یک پوشه، روی فایل CRU.exe راست کلیک کنید و در نهایت Run as Administrator را انتخاب کنید تا این برنامه اجرا گردد.

ابتدا تعیین کنید که کدام نمایشگر را می خواهید اورکلاک کنید و در کنار بخش Standard Resolutions روی Add کلیک کنید. با این کار یک پاپ آپ پدیدار می گردد و بعد از تعیین کردن رزولوشن و رفرش ریت موردنظر، روی OK کلیک کنید و سپس کامپیوتر را ریبوت کنید.

بعد از بالا آمدن ویندوز، در دسکتاپ راست کلیک کنید و گزینه ی Display Settings و سپس Advanced Display را انتخاب کنید. بعد از مراجعه به تب Monitor، می توانید رفرش ریت مانیتور را روی عدد موردنظر قرار دهید و با کلیک روی Apply قادر به تست کردن این رفرش ریت نو هستید.

تایید کردن اورکلاک مانیتور

بعد از موفقیت در زمینه اورکلاک کردن مانیتور، حالا وقت آن است که از نمایش تمام فریم ها به وسیله مانیتور مطمئن شوید. بعضی مانیتورها اگرچه از اورکلاک پشتیبانی می نمایند، اما برای نمایش تمام فریم ها به مشکل می خورند و به همین دلیل در این میان بعضی فریم ها نمایش داده نمی شوند. همین موضوع تجربه کاربری را دچار مشکل می نماید و در نتیجه به جای اینکه رفرش ریت بالاتر انواع محتوا را به صورت روان تر و مجذوب کننده تر نمایش دهد، در حقیقت با تجربه کاربری نه چندان مناسبی روبرو می شوید.

خوشبختانه برای آنالیز این موضوع یک ابزار آنلاین بسیار خوب و مفید وجود دارد. بعد از مراجعه به این سایت، باید با استفاده از دوربین عکاسی یک عکس مبتنی بر سرعت شاتر پایین از نمایشگر ثبت کنید. خوشبختانه بسیاری از گوشی های هوشمند از قابلیت تنظیم سرعت شاتر برای دوربین پشتیبانی می نمایند. به طور تعیین، باید سرعت شاتر را روی 1/10 تنظیم کنید.

بعد از مراجعه به این سایت و پس از اینکه نوار سبز رنگ حاوی عبارت Ready به نمایش عایدی، با استفاده از دوربین حرفه ای یا دوربین گوشی و با همان سرعت شاتر یک دهم ثانیه، از مانیتور عکس بگیرید. حالا باید به تصویر ثبت شده نگاهی بیندازید. اگر در تصویر دریافتی مربع های روشن شده به صورت یک دست پشت سر یکدیگر قرار گرفته اند (مانند تصویر بالا)، پس تمام فریم ها به نمایش عایدیه اند. اما اگر بین مربع های روشن شاهد مربع های تاریک هستید، پس مانیتور شما بعضی از فریم ها را جا انداخته است. در چنین شرایطی، باید رفرش ریت را تا حدی کاهش دهید و بار دیگر این تست را تکرار کنید. این روند تا زمانی که تمام فریم ها به نمایش در بیایند، باید تکرار گردد.

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

29 %

239,000,000

169,000,000 تومان

مشاهده و خرید

آیا اورکلاک کردن مانیتور به آن آسیب می رساند؟

مانند انواع دیگر اورکلاک، طبیعتا با این کار فشار بیشتری به مانیتور وارد می کنید. بنابراین ممکن است به علت همین افزایش فشار، گرمای بیشتری فراوری کند و در نتیجه شاید عمر مفید آن کمتر گردد. اما معمولا مانیتور با این کار با مشکل خاصی روبرو نمی گردد. طبیعتا کاربران معمولی اهل اورکلاک کردن هیچ بخشی از کامپیوتر نیستند اما اگر از جمله کاربران حرفه ای هستید و به دستکاری تنظیمات مختلف سیستم علاقه دارید، توصیه می کنیم اورکلاک مانیتور را امتحان کنید. حتی اگر رفرش ریت مانیتور 60 هرتزی را به 75 هرتز برسانید، با تغییر قابل توجهی روبرو می شوید و تجربه استفاده از مانیتور خوشایند تر می گردد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، از اورکلاک کردن مانیتور نباید انتظار معجزه داشته باشید و در برترین حالت فقط اندکی رفرش ریت افزایش پیدا می نماید. اما اگر در پی استفاده از رفرش ریت بسیار بالاتر هستید تا مثلا برای بازی ها با تجربه مجذوب کننده تری روبرو شوید، باید از بین مانیتورهای گیمینگ دست به انتخاب بزنید که خوشبختانه در خبرنگاران انواع و اقسام مانیتورهای گیمینگ در بازه های قیمتی متفاوت به فروش می رسند.

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

239,000,000

169,000,000

تومان

مانیتور هوآوی مدل Display 23.8 سایز 23.8 اینچ

3,950,000

3,720,000

تومان

خرید مانیتور از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2323

به "چگونه مانیتور را اورکلاک کنیم و این کار چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مانیتور را اورکلاک کنیم و این کار چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید