گلایه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از کیفیت کلاس های مجازی!

به گزارش مجله آزات وب، با وجود گذشت بیش از چهار ماه از شیوع کرونا ویروس در کشور و خاتمه ترم تحصیلی دوم 99-98 اما دانشجویان علوم پزشکی همدان نسبت به کیفیت کلاس های مجازی گلایه دارند.

گلایه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از کیفیت کلاس های مجازی!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حنانه جانمحمدی* نیمسال دوم تحصیلی 99-98 با عجیب ترین حالت خودش روبرو شده بود و اگر متولیان آموزش کشور دیرتر از این دست می جنباندند، شاید انتهای برای کلاس های این ترم به وجود نمی آمد و نقطه انتهای در آخرین خط ترم جاری گذاشته نمی شد. در حال حاضر بسیاری از دانشجویان یا مشغول امتحان دادن هستند یا امتحانشان به انتها رسیده. البته خیل کثیر دیگری در آستانه فصل امتحان قرار دارند و اولین تجربه امتحان مجازی خود را در پیش رو دارند.

با وجود اینکه اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور از شروع اسفند سال 98 بود، اما تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نتوانستند بستری مناسب برای آموزش مجازی را فراهم نمایند و صدای اعتراضات دانشجویی را می شد از هر گوشه و کناری شنید. دانشجویان کلانشهر ها نیز از این قائله مستثنی نبودند و شرایط برای بسیاری از آنان استاندارد و کافی نبود. دانشگاه علوم پزشکی همدان من جمله دانشگاه های عظیم کشور بود که دانشجویانش از عدم بستر سازی مناسب برای آموزش مجازی از آن گلایه مند هستند! در چند روز اخیر با موجی از اعتراضات و گلایه های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد عدم برگزاری کلاس های مجازی روبرو بودیم و با تعدادی از آنها به تبادل نظر نشستیم.

بیشتر بخوانید:

  • دانشجویان خواهان برکناری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شدند

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص به خبرنگار دانشجو می گوید: بعد از اعلام خبر تعطیلی دانشگاه های کشور در پی شیوع گسترده بیماری کووید 19 اما همچنان برنامه مدونی برای برگزاری کلاس های برخط در دانشگاه علوم پزشکی همدان وجود ندارد. دانشجویان اینترن هم که مجبور بودند در بیمارستان بیشتر کلاس های خود را سپری نمایند، که با رشد این بیماری ، بعضی از دانشجویان نیز به کرونا مبتلا شدند. شدت شیوع در استان در حدی بود که استانداری دانشگاه را به مدت یک هفته تعطیل کرد و بعد از این هفته، تعطیلی آینده را به عهده دانشگاه گذاشت و دانشگاه هم با طی فرایند های طولانی تصمیم به تمدید تعطیلی یک هفته ای دانشگاه گرفت.

به گفته این دانشجو دغدغه اصلی دانشگاه به انتها رساندن ترم جاری و برگزاری امتحانات در زمان مقرر است. کیفیت آموزشی، اما مسئله ایست که در این میان نادیده گرفته می گردد.

یکی دیگر از دانشجویان در مورد ضعف آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی همدان می گوید: در طی این 4 ماهی که آموزش برخط و مجازی را تجربه کردیم، کیفیت آموزش به جز دو یا سه واحد تئوری به شدت پایین بود. اساتید خودشان را با تکنولوژی وفق نمی دادند و با بهانه هایی از این دست که استفاده از اپ های متفاوت را بلد نیستند از برگزاری کلاس ها خودداری می کردند.

این دانشجو می گوید: ما از 1 اسفند 98 بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شدیم. بنا بر هشدار های وزارت بهداشت مبنی بر طولانی بودن زمان گذار کرونا در کشور دانشگاه ها مجاب بودند که با سرعت هرچه بیشتر خودشان را برای بستر سازی مناسب آماده نمایند تا خللی در این مورد ایجاد نگردد. متاسفانه کلاس های دانشگاه علوم پزشکی همدان در چهار ماه تعطیلی با پایین ترین کیفیت ممکن سپری شد و زمانی که اعتراض خود را به گوش مسئولین دانشگاه می رساندیم با این جمله روبرو می شدیم: نظرات و طرح های خود را به پروپوزال تبدیل کنید تا بتوانیم از آن ایده بگیریم!

به گفته دانشجویان، بعد از بازگشایی بخش ها قرار بود حضور دانشجویان پزشکی در بیمارستان با فاصله گذاری همراه باشد. این دانشجو می گوید: در اتاق کوچکی چند استاد و چند دانشجو به همراه بیمار حضور داشتند و این خود به معنای نادیده دریافت فاصله گذاری اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی همدان است. دانشجویان استیجری یا اینترن ها وظیفه درمانی را به عهده ندارند، اما نبود آموزش مجازی باعث شد به بیمارستان کشیده شویم و این زمینه ساز بروز کرونا در بعضی از دانشجویان شد.

دیگر دانشجوی این دانشگاه با دلخوری از عملکرد دانشگاه می گوید: اگر اسیجر توانمند تربیت نگردد در آینده کارایی لازم را نخواهد داشت. دانشگاه علوم پزشکی همدان با وجود اینکه چندین ماه تعطیل بود نتوانست به درستی به روی آموزش مجازی سوار بگردد. ما حدودا از اسفند تا خرداد تعطیل بودیم و توجیه های دانشگاه برای این کمبود قانع نماینده نبود. دانشگاه در مجاب کردن اساتید برای برگزاری کلاس های آنلاین ناتوان بود و بیشتر از اینکه به روی دانشجویان حساس باشد نسبت به استعفای اساتید نگرانی دارد.

چهارمین دانشجو می گوید: همه رشته های تحصیلی مهم و کاربردی است، اما آموزش پزشکی مستقیم با سلامتی و جان انسان ها سر و کار دارد و بی توجهی به پایه دانشجویان می تواند باعث تربیت دانشجویان بی سواد در کشور بگردد. منابع آموزش پزشکی چه خارجی و چه داخلی به قدری زیاد است که شاید بتوان گفت راحت ترین رشته برای آموزش مجازی، رشته پزشکی است. منابع دست اول و استاندارد در کمترین زمان به دست می آید، اما مسئولین دانشگاه نتوانستند با مدیریت صحیح آن را پیش ببرند. کرونا مهمان امروز و فردا نیست که مراکز آموزشی نسبت به تعبیه سیستمی کارآمد برای آموزش مجازی تعلل نمایند و باید بتوانند با این فرایند زندگی نمایند و برنامه ای برای سرونوشت دانشجویان داشته باشند.

وی می گوید: به تازگی سرور تازه ای به همت دانشگاه خریداری شده یا بعضی از امتحانات مجازی برگزار خواهد شد، اما راستا دانشگاه برای رسیدن به استاندارد کشوری طولانی است. عملا کار دانشجویان رفتن به بخش های آلوده و به بطالت گذراندن زمان تا انتها ساعت درسی است.

با ابنکه تمام تلاشمان را برای درستی مطالب نقل شده دانشجویان و دریافت پاسخ از مسئولین دانشگاه به کار گرفتیم اما آنها به تماس ها پاسخی ندادند و عصر امروز دوشنبه 30 تیرماه با انتشار اطلاعیه ای خبر از تعطیلی تمامی فعالیت های آموزشی دانشگاه داده و تصمیمات قبلی را ملغی اعلام کردند.

پیگیری ها برای صحبت با ریاست و یا معاونان دانشگاه و سنیدن پاسخ به این دغدغه ها همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1251

به "گلایه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از کیفیت کلاس های مجازی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از کیفیت کلاس های مجازی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید