60 درصد تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده شده اند ، بی توجهی به نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی

به گزارش مجله آزات وب، عمر تجهیزات پزشکی در کشور تقریبا بیش از 20 سال است اما بیش از 60 درصد تجهیزات پزشکی کشور به علت عدم وجود یک سیستم نگهداری و تعمیرات بهینه و اصولی، بعلاوه تحریم ها قابل استفاده نیستند.

60 درصد تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده شده اند ، بی توجهی به نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرنگاران، نوید نصر، دبیر انجمن نگهداری و مدیریت دارایی های ایران با اعلام این خبر و با اشاره به برگزاری ششمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداری در 27شهریور در مرکز همایش های پژوهشگاه نیرو، بیان کرد: نقش تجهیزات پزشکی در بیمارستان های پیشرفته امروزی و تاثیر آن در تشخیص بیماری ها و یاری به تسهیل روند درمان انکارناپذیر است. امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های موجود بیمارستان ها مدیریت موثر تجهیزات پزشکی است که وجود تجهیزات پزشکی به روز و با کیفیت و همین طور پرسنل کارآزموده می تواند موجب ارتقای جایگاه مدیریت بیمارستانی در ارائه خدمات مراقبت سلامت باشد.

وی اضافه کرد: براساس شواهد و مطالعات اجرا شده عدم توجه به مقوله نگهداری و تعمیر بهینه تجهیزات پزشکی منجر به کاهش عملکرد این تجهیزات و در نتیجه کاهش درآمدهای بیمارستانی می گردد که در حال حاضر با وجود تحریم ها و عدم امکان انتقال تکنولوژی هزینه های تعویض و تعمیر اساسی و یا به روزرسانی این تجهیزات بار سنگین مالی را به سیستم سلامت کشور تحمیل می نماید.

دبیر انجمن نت ایران ادامه داد: بر اساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از مقوله نگهداری تجهیزات پزشکی دارد هدف اصلی آن ایجاد اطمینان در خصوص استاندارد بودن کارایی و کاربری تجهیزات، رعایت شرایط مشخص شده از سوی سازنده و تامین نیازهای درمانی بیمارستان و مراکز درمانی است که به منظور حصول این مهم بسیار حائز اهمیت است که یک سیستم کارآمد نگهداری و تعمیرات برای تجهیزات پزشکی ارائه گردد.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: در مطالعات و تحقیقاتی که در کشور صورت گرفته تقریباً یک سوم هزینه احداث هر بیمارستان به خرید تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می نماید که لازم است در مدیریت امور بیمارستانی یک سرانه بودجه 10 الی 20 درصدی از قیمت خرید تجهیزات را به صورت سالیانه برای نگهداری و مدیریت آنها اختصاص داد.

نصر ادامه داد: بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ایران منتشر نموده بیش از 60 درصد تجهیزات پزشکی به علت عدم وجود یک سیستم نگهداری و تعمیرات بهینه و اصولی و یا به علت عدم امکان تامین قطعات یدکی و انتقال تکنولوژی متاثر از تحریم ها در کشور قابل استفاده نیستند.

وی با تاکید بر این مهم که عمر تجهیزات پزشکی در کشور تقریباً بیش از 20 سال است، اضافه کرد: بسیار لازم است که ما در کشور یک برنامه دقیق و منظم در حوزه نگهداری از دارایی ها و تجهیزات پزشکی داشته باشیم تا بتوانیم قابلیت اطمینان و عملکردشان را کنترل کنیم و آموزش های لازم را برای تکنسین های تجهیزات پزشکی ایجاد کنیم تا باعث گردد هم عملکرد سیستم درمان ما بهینه شده و هم بتوانیم هزینه سرانه مراقبت بیماران در بیمارستان ها را در کشور کاهش دهیم.

دبیر ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری بیان کرد: البته با وجود اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت، شکل گیری انجمن تخصصی تجهیزات پزشکی و وجود شرکت های دانش بنیان توانمند در این حوزه، می توان ساز و کار هم افزایی علمی و کاربردی به منظور و استقرار نظام مدیریت دارایی های فیزیکی در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی را فراهم کرد تا منجر به بهبود عملکرد بیمارستان ها، مراکز درمانی و نظام سلامت کشور گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2411

به "60 درصد تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده شده اند ، بی توجهی به نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 درصد تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده شده اند ، بی توجهی به نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید