2 برابر شدن جمعیت زیرخط فقر طی سه سال اخیر، 25درصد جمعیت کشور حاشیه نشین اند

به گزارش مجله آزات وب، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با اشاره به نتایج برخی مطالعات اجرا شده در زمینه فقر که از سوی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اجرا شده گفت: کشور در 10 زمینه آسیب پذیر شده که یکی از آنها، حاشیه نشینی است؛ در حال حاضر اندازه جمعیت حاشیه نشین از 25 درصد کل جمعیت کشور در حال عبور است.

2 برابر شدن جمعیت زیرخط فقر طی سه سال اخیر، 25درصد جمعیت کشور حاشیه نشین اند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، فرشاد مومنی رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با مدیران و برخی از پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی دیدار و گفتگو کرد که بخشی از سخنانش در ادامه می آید.

وی با اشاره به نتایج بدست آمده از گزارش فقر در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در مورد شرایط نامطلوب فقر در روستا ها و توجه به این نکته که جمعیت زیر خط فقر در روستا ها بیش از جمعیت زیر خط فقر شهری است گفت: گفته می شود هر سیاست فقرزایی که در دستور کار قرار می گیرد با اینکه ممکن است ابتدا به ساکن و در ظاهر بر جامعه روستایی بی تاثیر باشد، اما نتایج آن نشان می دهد که آسیب پذیری جامعه روستایی از این سیاست ها بیشتر است.

وی گفت: در 50 سال اخیر یک مطالعه نداریم که غیر از این را گفته باشد در سال 1383 بانک دنیای در مورد شوک قیمت بنزین مطالعه ای را انجام داد و کتابی با عنوان اقتصاد ایران از نگاه بانک دنیای نیز منتشر کرده در این کتاب، آن ها اظهار شگفتی می کنند چرا که تصور اولیه شان این بوده که تورم زایی قیمت بنزین بر روی خانوار های روستایی کمترین تاثیر را می تواند داشته باشد، اما پس از انجام محاسبات به این نتیجه رسیده اند که زیان رفاهی خانوار های روستایی از این بابت دو برابر خانواده های شهری است. البته این مسئله جدیدی نیست و تمام مطالعات قبلی هم بر این موضوع تاکید دارند، اما موضوعات تکان دهنده در حال رخ دادن است که نظام پایش ما دچار فلج مغزی شده و شاید بدیهی ترین چیز ها را نمی بیند.

مومنی ادامه داد: در 10 سال گذشته بیش از 5 بار شاهد سبقت شاخص cpi روستایی نسبت به شهری بوده ایم که در هر کجای دنیا این مسئله اگر رخ می داد آن ها دچار نگرانی می شدند چراکه این شاخص بر پنج مورد دلالت دارد که اساس امنیت ملی را متزلزل می کند و توسعه را ناممکن می سازد.

وی با بیان اینکه باب اندیشه ورزی مسئله محور و با کیفیت تا حد زیادی مسدود شده، اظهار کرد: کشور در 10 زمینه آسیب پذیر شده که یکی از آنها، حاشیه نشینی است؛ در حال حاضر مقدار جمعیت حاشیه نشین از 25 درصد کل جمعیت کشور در حال عبور است، این مساله، نشان دهنده آن است که در آن دوره، به اعتبار اینکه بر روی ارتقای بنیه تولید فناورانه در بخش کشاورزی کار بایسته ای انجام نشده بود و بخش اصلی اهتمام به خدمات عمرانی و زیرساختی فیزیکی اختصاص یافت، زمانی که اولین شوک از طریق سیاستگذاری های غلط وارد شد، به هیچ وجه آن خدمات در آن ابعاد بزرگی که ارائه شده بود، نگهدارنده جمعیت روستایی نبود و اکنون تعداد روستا های خالی از سکنه ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در موج اصلاحات ارضی می بینیم که فقط جمعیت نیروی فعال مهاجرت می کرده و پیوند و همدلی آن ها با روستا از بین نمی رفته، اما اکنون با پدیده تخلیه روستا ها به طور کامل روبرو هستیم و به نظر می رسد بهتر است در سال تدوین برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه در بحث حمایت اجتماعی به ویژه در منطقه ها روستایی داشته باشیم و به این نکات کلیدی توجه کنیم.

مومنی گفت: نتایج پژوهش ها بویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می دهد که در دوره سه ساله 96 تا 99، جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و این نیازمند گفتگو های جدی است و باید بررسی شود که چه عواملی موجبات ایجاد این شوک را فراهم کرده است؟!.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه اکنون نیازمند گفتگو های ملی هستیم، ادامه داد: متاسفانه در برخی سطوح حتی نگاه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نگاهی امنیتی پیدا کرده و این موجب می شود واکنش ها خاموش بمانند و زمانی که اوضاع شکننده شد دیگر آن موقع، اعتراضات و واکنش ها قابل پیش بینی و قابل جمع کردن نخواهد بود.

وی اظهار کرد: این نحوه جهش جمعیت به زیر خط فقر در تاریخ بیش از صدساله کشور بی سابقه بوده و این امر نیازمند آن است که از ده ها زاویه به آن نگاه شود، سطح آگاهی عمومی و نظام آموزشی و تربیتی کشور باید به موضوعاتِ کم اهمیت، پشت کند و در مقابل به مسائل مبتلابه و حیاتی در جامعه بنگرد.

مومنی با اشاره به نزدیک شدن به فصل بودجه نویسی در کشور گفت: رفاه را نمی توان مستقل از تحولات فناورانه دید چراکه جزء حیاتی ترین مسائل این است که اثار بنیه تولید ملی در مسائل سطح کلان دیده شود در حالی که اکنون به کلی نادیده گرفته می شود از طرفی فهم نظری از مسائل بسیار مشخص کننده است و در هدف گذاری برنامه های توسعه باید به آن توجه کرد.

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: تمام اهداف توسعه از سال 1327 تا برنامه ششم توسعه و اکنون در برنامه هفتم توسعه نیز تکرار می شود و این به معنی آن است که به فهم نظری دیررسیده ایم و حتی یکی از اهداف کلیدی برنامه توسعه تا به امروز محقق نشده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، وی ضمن تقدیر از تلاش های اجرا شده در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: امیدوارم همه ما در شرایط کنونی و حساس کشور، نگاهی غیرسیاست زده و ملی به مسائل داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1995

به "2 برابر شدن جمعیت زیرخط فقر طی سه سال اخیر، 25درصد جمعیت کشور حاشیه نشین اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 برابر شدن جمعیت زیرخط فقر طی سه سال اخیر، 25درصد جمعیت کشور حاشیه نشین اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید