آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار نهضت جنگل

به گزارش مجله آزات وب، میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مبارزان ملی کشورمان است که در سال 1300 از جهان رفته و پیکرش در قبرستان سلیمان داراب شهر رشت به خاک سپرده شده است

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار نهضت جنگل

میرزا کوچک خان کیست؟

میرزا کوچک خان در تاریخ 1257 ه.ش در شهر رشت بهدنیا آمد، نام اصلی او میرزا یونس است که در کودکی به یادگیری تعالیم دینی درمدارس این شهر پرداخت و در جوانی راه طلبگی را پیشه کرد. سپس در دوران اوج مبارزاتانقلابی برای شرکت در نهضت آزادی در سال 1286 به گروه مجلس اتحاد پیوست.

میرزاکوچک خان پس از مدتی با هم درسان خود گروهی به نام هیئت اتحاد اسلام را در سال 1294تشکیل دادند و به مبارزه با نیروهای اشغال گر تزار روسی که به دنبال تصرف شمالایران بودند پرداختند. این گروه که مرکز خود را شهر فومن قرار داد، دست بهمبارزات مسلحانه بردند و شهرهای زیادی ازجمله مازندران، آستارا، کجور و تنکابن رادر اختیار گرفتند.

اما در سال 1297 نیروهای روس و انگلیسی در یکاتحاد توانستند مواضع گروه را محاصره نمایند و شهر رشت را از اشغال آنان بیرون آورند،همین اتفاق باعث شد که کمیته اتحاد اسلام مجبور به امضای توافق نامه ای با انگلیسی هاشود. همین توافق نامه باعث شد تا بین اعضای کمیته اختلاف پدید آید و میرزاناچار شد که کمیته اتحاد اسلام را منحل کند و کمیته انقلاب گیلان را تشکیل داد.

شرایط مبارزاتی میرزا کوچک خان با نیروهای روس، دولت مرکزی و گروه هایمتفرقه بسیار پیچیده پر فراز و نشیب است؛ اما پس از 7 سال مبارزه، او به همراه 8نفر از دوستان نزدیکش به جنگل رفته و قصد داشتند که برای دوری از شرایط موجود بهخلخال پناه ببرند که در راه کوهستان به علت سرمای شدید میرزا در 11 آذر سال 1300 در سن 43 سالگی جان خود را از دست داد؛ اما متأسفانه عده ای برای خود نماییسر میرزا را از بدنش جدا کردند و به تهران برای رضاخان فرستادند.

سیر تاریخی دفن سر و پیکر میرزا کوچک خان

  • مرگ 11 آذر 1300 کوه های تالش در راستا خلخال
  • جدا شدن سر از بدن در 30 آذر 1300 و دفن بدن در روستای خانقاه گیلوان (مرز استان گیلان و اردبیل)
  • دفن سر در قبرستان چهار راه حسن آباد تهران پس از مدت ها
  • انتقال مخفیانه سر توسط یکی از دوستان میرزا به منطقه سلیمان داراب رشت
  • نبش قبر میرزا در روستای خانقاه گیلوان و انتقال پیکر به محل مزار فعلی پس از 44 سال، در کنار سر سلیمان داراب شهر رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان

پیکر میرزا کوچک خان جنگلی در گورستان سلیمانداراب شهر رشت به خاک سپرده شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولین تصمیم گرفتنتا بنای یادبودی را برای تقدیر از خدمات این مبارز در راه آزادی کشور بر روی مزاراو بنا نمایند.

در ساخت این بنا از یک معماری نسبتاً ساده که دردو بخش روی هم قرار گرفته ساخته شده و در طراحی آن از سبک بناهای اسلامی معاصرالهام گرفته شده است. این بنای 8 ضلعی در حدود 40 مترمربع مساحت دارد و ارتفاع آنبه 9 متر می رسد. 8 ستون زیبا با سر ستون های چوبی دور تا دور آرامگاه قرار دارندو از متریال های دیگری مانند آجر، سفال، چوب و سنگ در ساخت این مقبره بهره گرفتهشده است. همچنین در اطراف مقبره میرزا کوچک خان، قبر چند تن از مجاهدان جنگل نیز وجود دارد.

کجا اقامت کنیم؟

در شهر رشت مشکل اقامتی نخواهید داشت و در تمامفصل می توانید از ویلاهای دربست، آپارتمان های مبله، مهمان پذیرها و هتل های مختلفاستفاده کنید، نام بعضی از اقامتگاه های رشت عبارت اند از:

  • هتل لوکس کادوس
  • هتل شبستان
  • هتل صبوری
  • هتل اردیبهشت
  • هتل غدیر
  • هتل کیوان
  • مهمان سرای بهشت
  • مهمان سرای فارس
  • مهمان سرای بهار
  • خانه بوم گردی پدربزرگ

چطور برویم؟

برای رفتن بر سر مزار میرزا ابتدا باید به رشتبروید؛ رشت مرکز استان گیلان و یکی از شهرهای مهمان پذیر ایران است که در بیشترطول سال شاهد هوایی بارانی در آنجا خواهید بود. برای رفتن به رشت اگر از تهرانبروید حدود 325 کیلومتر فاصله را باید به وسیله جاده کرج-قزوین طی کنید. پس ازرسیدن به شهر رشت باید در راستا جنوب شهر حرکت کنید و به یخ سازی رشت برسید و بعد از آن واردمیدان رازی شوید، از این میدان نیز به خیابان میرزا کوچک خان جنگلی بروید تا بهگورستان سلیمان داراب برسید.

موقعیت آرامگاه میرزا کوچک خان

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1504

به "آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار نهضت جنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار نهضت جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید