افشاگری نیویورک تایمز از نقشه شوم ترامپ برای فشار بر ایران

به گزارش مجله آزات وب، خبرنگاران : طبق اعلام یک روزنامه آمریکایی، مقامات این کشور به دنبال ایجاد راه هوایی به روی پروازهای قطری هستند تا میلیون ها دلار درآمد ایران از این طریق را قطع نمایند.

افشاگری نیویورک تایمز از نقشه شوم ترامپ برای فشار بر ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، روزنامه نیویورک تایمز بامداد پنجشنبه در مطلبی به آنالیز کوشش های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای احتمالا خاتمهی دولت خود برای افزایش فشار بر ایران پرداخته و نوشت واشنگتن معتقد است با انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران، می تواند مانع رسیدن میلیون ها دلار درآمد به تهران گردد.

بر این اساس، جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ که روز گذشته به قطر سفر نموده، سعی دارد به وسیله مذاکره با مقامات قطری و سعودی، آنها را مجاب به کنار گذاشتن اختلافات اخیر و خاتمه محاصره قطر کند تا نهایتاََ ریاض آسمان خود را به روی پروازهای قطری که از حریم هوایی ایران عبور می نمایند، باز نماید.

به نوشته نیویورک تایمز، دیپلمات های آمریکایی می گویند اگر پروازهای قطری به جای عبور از آسمان ایران، از حریم هوایی سعودی عبور نمایند، مبلغ 100 میلیون دلار نقد از درآمدهای غیرنفتی ایران کم می گردد.

بر این اساس، کوشنر و دیگر مشاوران کاخ سفید روز چهارشنبه در ملاقات با مقامات قطری، مسئله تغییر راستا پروازهای مسافری خود از آسمان ایران به آسمان عربستان سعودی را مطرح کردند؛ امری که پروازهای قطری را به راستای که سال ها از آن استفاده می کردند و سه سال پیش در پی محاصره زمینی هوایی و دریایی همسایگان این کشور قطع شد، بر می گرداند.

دو مقام آمریکایی به این روزنامه گفتند که مقصد بعدی کوشنر در سفر منطقه ای، عربستان سعودی است. همچنین هنوز تعیین نیست امارات عربی متحده نیز با گگرددن حریم هوایی خود روی پروازهای قطری موافقت کند.

بر اساس گفته این منابع، کوشنر و هیأت همراه اما در امارات توقفی ندارند که همین امر نشان دهنده آماده نبودن این کشور برای مسامحه با قطر است.

به نوشته نیویورک تایمز، در هیأت همراه کوشنر، برایان هوک نماینده پیشین رئیس جمهور آمریکا در امور ایران، آوی برکوویتز نماینده ویژه کاخ سفید در مذاکرات بین المللی و آدام بیلر مدیر شرکت بین المللی توسعه اقتصادی آمریکا حضور دارند.

بر این اساس، کاخ سفید از اظهار نظر درباره سفر کوشنر به منطقه و ملاقات با مقامات قطری و سعودی امتناع می نماید.

پیشتر، الیوت آبرامز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفته بود که واشنگتن میخواهد در هفته های باقی مانده تا خاتمه دولت ترامپ، تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1471

به "افشاگری نیویورک تایمز از نقشه شوم ترامپ برای فشار بر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری نیویورک تایمز از نقشه شوم ترامپ برای فشار بر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید