الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست

به گزارش مجله آزات وب، زینب کوثر شرف اوغلو می گوید: الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست و اگر شما مولانا را براساس نوشته های الیف شافاک بشناسید، به این معنی است که هم ادبیات کلاسیک ترکیه و هم ادبیات کلاسیک ایران به نقطه خاتمه خود رسیده است.

الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست

زینب کوثر شرف اوغلو، عضو هیات علمی دانشگاه سلطان محمد فاتح استانبول که برای سفر کوتاهی به ایران آمده بود، در گفت وگو با خبرگزاری ایبنا، درباره ادبیات ایران گفت: خیلی دوست دارم درباره ادبیات ایران و خصوصا نویسندگان زن ایران مطالعه داشته باشم و درباره آن ها اطلاعات کسب کنم، چرا که خیلی از نویسندگان ایران هستند که طرز نویسندگی شان عالی است و جا دارد که در آینده حتما از آثار و نوشته های آن ها ترجمه و خوانده گردد.

  • شناخت بهتر ایران و ترکیه از روی داستان های زنان نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه سلطان محمد فاتح استانبول که دکترایش را هم بر روی داستان نویسی زنان نویسنده ترک، کار نموده است در ادامه بیان نمود: بر این باورم که از روی داستان های زنان نویسنده یا نویسندگان هر دو کشور ایران و ترکیه خیلی خوب می توانیم نسبت به همدیگر شناخت پیدا کنیم و از طرفی از همین طریق می توانیم داستان نویسی و دنیای داستانی دو کشور را به یکدیگر نزدیک کنیم.

شرف اوغلو درباره شناخت خود از ادبیات ایران اظهار کرد: شناخت من از ادبیات ایران بیشتر به شاعران و نویسندگان کلاسیک ایران مثل سعدی شیرازی، حافظ و ... محدود است و با شاعران و نویسندگان معاصر خیلی آشنایی ندارم. البته در همایش آنالیز نقش و صندلی زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه نام چند نویسنده و چند کتاب از ادبیات معاصر را یادداشت کردم و به عنوان تکلیفی برای خودم تصمیم دارم که روی این اسامی کار کنم و اطلاعاتم در این زمینه را افزایش دهم.

وی ضمن بیان اینکه از میان شاعران ایران بیشتر از همه با سعدی و شعر او ارتباط برقرار نموده، ادامه داد: از آنجا که ادبیات دیوان در ترکیه از ادبیات عرب و فارس هم وام گرفته است؛ بنابراین کلمات زبان فارسی خیلی برای ما ناآشنا نیستند و به این طریق می توان گفت که یک آشنایی از قبل وجود داشته؛ یعنی ادبیات کلاسیک ما خیلی شدید از زبان فارسی و ادبیات ایران تاثیر گرفته است؛ که ما از این ادبیات کلاسیک به عنوان ادبیات دیوان اسم می بریم.

استاد دانشگاه سلطان محمد فاتح استانبول در پاسخ به این که کدام دوره ادبیات ترکیه را درخشان ترین دوره آن می داند، بیان کرد: هر دوره ای برای خودش جذابیت ها و امتیازهای ویژه ای دارد، که ادبیات کلاسیک هم شامل این امتیازها هست؛ ولی ادبیات پست مدرن ترکیه این جذابیت و خاصیت را بیشتر در خود نشان می دهد.

  • ایرانی که ما می شناسیم ایران واقعی نیست

شرف اوغلو در ادامه گفت: ایرانی که ما می شناسیم، ایران واقعی نیست و ترکیه ای هم که ایرانی ها می شناسند، ترکیه واقعی نیست. برای شناخت بیشتر و واقعی دو ملت و کشور ایران و ترکیه از یکدیگر باید ادبیات یکدیگر را خوب بشناسیم. غیر از نشست ها و همایش هایی که سال جاری بین دو کشور برگزار گردید، سینمای ایران هم خیلی پربار است و می تواند در این راه یاری کند؛ یکی از این سینماگران مجید مجیدی است که ما آثار او را در ترکیه دنبال می کنیم و تاثیرگذار است و می تواند به شناخت فرهنگ دو کشور از همدیگر بسیار یاری کند.

وی همچنین ضمن اشاره به بعضی نویسندگان ترکیه که آثارشان بیش از دیگران در ایران ترجمه شده، بیان نمود: الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست و اگر شما مولانا را براساس نوشته های الیف شافاک بشناسید، به این معنی است که هم ادبیات کلاسیک ترکیه و هم ادبیات کلاسیک ایران به نقطه انتها خود رسیده است و در واقع راه را اشتباه رفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 189

به "الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیف شافاک نماینده واقعیت ترکیه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید