ایران چند سال کسری بودجه داشته است؟

به گزارش مجله آزات وب، تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی تهران می گوید در طول چهار دهه گذشته کشور همواره با کسری بودجه روبرو بوده و دولت ها برای جبران آن دست در جیب مردم کرده اند.

ایران چند سال کسری بودجه داشته است؟

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: بررسی عملکرد بودجه در طول 40 سال گذشته نشان می دهد که ما همواره درآمدمان از هزینه هایمان پایین تر بوده است. تحت تاثیر این شرایط دولت ها همواره با کسری بودجه روبرو بوده اند و همین موضوع باعث افزایش تورم و چاپ پول نو شده است.

وی با بیان این که بسیاری از کشورها برای حفظ آمار صادراتی خود ارزش پول ملی شان را پایین نگه می دارند توضیح داد: کشوری مانند چین در طول سال های گذشته با استفاده از همین شیوه بازارهای صادراتی بزرگی را به دست آورده است. ترکیه نیز هرچند با مسائل اقتصادی روبرو شده اما با استفاده از کاهش ارزش پول ملی صادرات خود را افزایش داده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما از سال 1367 که ارزش پول ملی مان کاهش پیدا کرد تا امروز نه تنها از این فرصت استفاده نکرده ایم که حتی برای صادرکنندگان مسائلی نیز به وجود آورده ایم. متاسفانه دولت ما با توجه به درآمدهای نفتی خود را از بخش خصوصی بی نیاز می داند و همین موضوع بستر بسیاری از مسائل اقتصادی را به وجود آورده است.

خوانساری با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی حد فاصل سال های 1384 تا 1392 بیان نمود: ما در این سال ها حدودا 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته ایم و بیشترین آمار واردات کشور نیز به همین دوره اختصاص دارد. ما حتی به برخی کالاهای وارداتی یارانه دادیم و این باعث شد تولیدات داخلی نیز از خارج تامین شود.

به گفته وی وقتی دولت ها به درآمد ارزی گسترده دسترسی پیدا می کنند، با وارد کردن پول آن به اقتصاد ایران خود باعث ایجاد تورم نو می شوند. در کنار آن بی توجهی به ظرفیت های صادراتی نیز باعث شده حتی ایران در حوزه هایی که توانایی رقابت بالایی دارند نیز از عرصه کنار بروند که این به هیچ عنوان به نفع اقتصاد ملی نیست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2088

به "ایران چند سال کسری بودجه داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران چند سال کسری بودجه داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید