بایدن می تواند با همراهی کشورهای اروپایی شرایط مالی سخت تری را برای کشورمان رقم بزند

به گزارش مجله آزات وب، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بایدن می تواند مثل اوباما خیلی راحت کشور های اروپایی را با سیاست های خود علیه ایران همراه سازد و همین اتفاق ممکن است شرایط مالی سخت تر و شدیدتری را برای کشورمان زقم بزند.

بایدن می تواند با همراهی کشورهای اروپایی شرایط مالی سخت تری را برای کشورمان رقم بزند

با ما سفر کنید و با تور اروپا پاییز از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

تعیین رضیعی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود بین ترامپ و بایدن فرقی قائل نشدند با این وجود رسانه باید از مشی ایشان به عنوان یک الگو استفاده می کردند، اما متاسفانه شاهد بودیم که رسانه های انقلابی و اصلاح طلب با گزارش های لحظه به لحظه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گونه ای وانمود کردند که این انتخابات می تواند در سرنوشت کشورمان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار پس از اعلام پیروزی بایدن متاثر از جو روانی و فضاسازی رسانه ها بود و نه اینکه واقعا با پیروزی بایدن اتفاقی افتاده باشد، اضافه نمود: مذاکره با آمریکا را احتمال دارد؛ چرا که شاید تنها راهکار و دستاویز دولت برای اینکه سرمایه اجتماعی از دست رفته خود را احیا کند طرح مجدد مذاکره باشد.

رضیعی با اشاره به اینکه دولت با دوگانه آمریکای خوب و آمریکای بد به زمینه سازی مذاکره خواهد پرداخت، اظهار کرد: معتقدم این دوگانه سازی می تواند خیلی خطرناک باشد، چون آمریکای بد با موضوع ترامپ یا امریکای خوب با موضوع اوباما و بایدن وجود ندارد و ما تنها با یک آمریکای واحد روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد با آمدن بایدن شرایط مالی نسبت به گذشته سخت تر گردد، اضافه نمود: اگر چه بایدن برخلاف ترامپ عرف بین الملل و قواعد دیپلماتیک را رعایت می نماید؛ اما او توانایی اغنا سازی کشور های اروپایی و حتی کشور های شرق آسیا مثل چین علیه ایران را دارد و این در حالی است که ترامپ طی این چند سال نتوانست این اغناء سازی را انجام دهد.

رضیعی اعلام کرد: بایدن می تواند مثل اوباما خیلی راحت کشور های اروپایی را با سیاست های خود علیه ایران همراه سازد و همین اتفاق ممکن است شرایط مالی سخت تر و شدیدتری را برای ما به وجود بیاورد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اینکه آقای ظریف می گوید بایدن قطعاً با ترامپ تفاوت دارد و یا اینکه اصلاح طلبان در رسانه ها و فضای مجازی برای مذاکره زمینه سازی می نمایند نوعی فریب مردم است چرا که اگر ما وارد مذاکره با آمریکا شویم مجبوریم امتیاز بیشتری را نسبت به سالیان گذشته بدهیم اگرچه ماندن در شرایط فعلی هم نوعی امتیاز دادن است.

وی با تاکید بر اینکه امتیاز دادن باید حد یقفی داشته باشد، ولی این حدیقف وجود ندارد، اضافه نمود: وقتی که ما در موضع ضعف قرار گرفته ایم نمی توانیم خوب هم مذاکره کنیم کما اینکه در 40 سال گذشته شش بار با آمریکا مذاکره شده، اما بعد از یک بازه دو سه ساله که رشد مالی مثبت داشته ایم این رشد متوقف و منفی شده است.

رضیعی اعلام کرد: شاید با دادن امتیازات کلان در مذاکرات فضای باز مالی موقت برای ما به وجود بیاید و بتوانیم نفت بفروشیم، ولی چون زیرساخت های مالی کشور ضعیف است مسائل مالی بمانند فنری که آن را فشرده باشیم به یکباره رها می گردد و تبعات منفی خود را به جا می گذارد.

وی اضافه نمود: بعد از مذاکرات هسته ای و نهایی شدن برجام یک فضای باز برای کشورمان ایجاد شد و ما توانستیم در یک بازه زمانی و طی سال های 93 تا 95 نفت بفروشیم با این وجود در این مدت دولت سال های طلایی را پیش رو داشت و می توانست با اتکا به توانمندی های داخلی پایه هایی را ایجاد کند که نه تحریم و نه خروج آمریکا از برجام تاثیر منفی بر اقتصاد نگذارد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: دولت و مجلس دهم این فرصت را داشتند تا با تصویب پایه های مالیاتی، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام بانکی مانع آسیب پذیری کشور در برابر تحریم ها و یا خروج آمریکا از برجام شوند؛ مثلاً دولت با اصلاح نظام مالیاتی می توانست 100 تا 130 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را جبران کند تا این همه به فروش نفت وابسته نباشیم.

رضیعی اظهار کرد: دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ از برجام خارج شد و امروز طبق قواعد بین الملل حق بازگشت به برجام را ندارد مگر اینکه ما بخواهیم منافع ملی و عزت ملی را زیر پا بگذاریم درضمن برگشت آمریکا به برجام مثل گذشته نمی تواند دستاورد مثبتی برای کشورمان داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1424

به "بایدن می تواند با همراهی کشورهای اروپایی شرایط مالی سخت تری را برای کشورمان رقم بزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن می تواند با همراهی کشورهای اروپایی شرایط مالی سخت تری را برای کشورمان رقم بزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید