خواص هویج برای سلامتی و طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه

به گزارش مجله آزات وب، هویج یکی از معروف ترین و پُرمصرف ترین سبزیجات در سرتاسر جهان است. تقریبا همه کشورها در غذاهایشان از هویج استفاده می کنند. می توان هویج را به صورت خام، پخته یا آب هویج مصرف کرد. بااینکه هویج به خاطر رنگ نارنجی اش شناخته شده است، ولی رنگ های بنفش، زرد، سفید و قرمز آن هم وجود دارند.

خواص هویج برای سلامتی و طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه
هویج سرشار از مواد مغذی است و با مصرف آب آن، مواد مغذی با غلظت بیشتری به بدن تان می رسند. تنظیم قند خون، کمک به سلامت خون، کاهش گرفتگی بینی، درمان التهاب، تصفیه کلیه ها، حفظ قدرت بینایی، بهبود عملکرد مغز و مبارزه با سرطان خون از جمله خواص آب هویج هستند.

مواد مغذی موجود در هویج و آب هویجویتامین A در بدن ما وظایف متعددی برعهده دارد. هویج یکی از بهترین منابع تأمین ویتامین A است. همچنین هویج محتوی اندازه زیادی ویتامین E، ویتامین D، ویتامین C و ویتامین K است. علاوه بر اینها هویج منبع مناسبی از مواد معدنی مانند مهمیم، پتاسیم و کلسیم است و اندازه زیادی فیبر هم دارد. فیبر به هضم راحت تر غذا و حفظ سلامتی بدن کمک می کند.

حقایق تغذیه ای و خواص هویج128 گرم یا یک فنجان هویج محتوی 52.5 کیلوکالری انرژی است. این اندازه هویج محتوی 1.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی (2.6 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 و 147 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 6) و 12.5 گرم کربوهیدرات (6.1 گرم قند و 3.6 گرم فیبر تغذیه ای) است.

ویتامین های موجود در 128 گرم یا یک فنجان هویج

ویتامین A: اندازه ویتامین A موجود در هویج 21383IU یا معادل 428٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین K: اندازه ویتامین K موجود در هویج 16.9 میکروگرم یا معادل 21٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین C: اندازه ویتامین C موجود در هویج 7.6 میلی گرم یا معادل 13٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B6: اندازه ویتامین B6 موجود در هویج 0.2 میلی گرم یا معادل 9٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B3 یا نیاسین: اندازه ویتامین B3 موجود در هویج 1.3 میلی گرم یا معادل 6٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B1 (تیامین): اندازه ویتامین B1 موجود در هویج 0.1 میلی گرم یا معادل 6٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B9 (فولات): اندازه ویتامین B9 موجود در هویج 24.3 میکروگرم یا معادل 6٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین E: اندازه ویتامین E موجود در هویج 0.8 میلی گرم یا معادل 4٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): اندازه ویتامین B2 موجود در هویج 0.1 میلی گرم یا معادل 4٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): اندازه ویتامین B5 موجود در هویج 0.3 میلی گرم یا معادل 3٪ نیاز روزانه فرد به این ویتامین است.

مواد معدنی موجود در 128 گرم یا یک فنجان هویج

منگنز: یک فنجان هویج محتوی 0.2 میلی گرم منگنز یا 9٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

کلسیم: یک فنجان هویج محتوی 42.2 میلی گرم کلسیم یا 4٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

سدیم: یک فنجان هویج محتوی 88.3 میلی گرم سدیم یا 4٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

پتاسیم: یک فنجان هویج محتوی 88.3 میلی گرم پتاسیم یا 4٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

فسفر: یک فنجان هویج محتوی 44.8 میلی گرم فسفر یا 4٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

مهمیم: یک فنجان هویج محتوی 15.4 میلی گرم مهمیم یا 4٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

مس: یک فنجان هویج محتوی 0.1 میلی گرم مس یا 3٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

آهن: یک فنجان هویج محتوی 0.4 میلی گرم آهن یا 2٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

زینک (روی): یک فنجان هویج محتوی 0.3 میلی گرم زینک یا 2٪ نیاز روزانه فرد به این ماده معدنی است.

خواص هویج برای سلامتیمصرف منظم هویج و آب آن فواید بسکمک برای بدن دارد. در زیر دلایلی برای مصرف بیشتر این سبزی فوق العاده آمده است:

1. حفظ قدرت بینایی

سه ماده مغذی مهم در هویج (بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین) به طور چشمگیری سلامت چشم را افزایش می دهند. به عنوان مثال در نبود بتاکاروتن (شکلی از ویتامین A) احتمال بروز اختلالات چشم مانند دژنراسیون وابسته به سن ماکولا و نابینایی افزایش می یابد. لوتئین و زآگزانتین احتمال کاهش بینایی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می دهند.

تنها یک فنجان هویج بیش از 400٪ نیاز روزانه تان به ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A به صورت بتاکاروتن در هویج وجود دارد. ویتامین A یک ماده ضروری برای حفظ سلامت چشم و بینایی است که با افزایش سن اهمیت بیشتری می یابد.

کمبود ویتامین A می تواند در مراحل اولیه موجب شب کوری و در صورت عدم درمان، به نابینایی دائم منجر شود. کمبود ویتامین A اولین عامل قابل پیشگیری در بروز نابینایی است. هویج خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون وابسته به سن را کاهش می دهد. این بیماری ها از علل رایج کاهش بینایی ناشی از افزایش سن هستند.

مصرف منظم هویج و آب هویج در طول زندگی می تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند. اگر علاقه ای به مصرف هویج خام ندارید، مصرف آب هویج هم می تواند همان تأثیر را بر سلامت چشمان تان داشته باشد.

2. منبع سرشاری از آنتی اکسیدان ها (مخصوصا بتاکاروتن)کاروتنوئید که در هویج و سبزیجات نارنجی رنگ یافت می شود، یک آنتی اکسیدان است که می تواند احتمال بروز بیماری های موقتی و بیماری های مزمن خطرناک را کاهش بدهد. هویج و آب هویج در مقابله با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، باکتری های مضر، ویروس ها و التهابات به دستگاه ایمنی بدن کمک می کنند. آنتی اکسیدان های مفیدی که در هویج یافت می شوند، عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین. هویج یکی از غنی ترین منابع طبیعی کاروتنوئید و بتاکاروتن است. هردوی اینها با توقف آسیب های وارده بر DNA، کاهش التهابات و کاهش جهش سلولی، با سرطان مبارزه می کنند.

3. کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزیمصرف بیشتر سبزیجات نارنجی رنگی مانند هویج، خطر بیماری های قلبی و عروقی را خصوصا در زنان بزرگسال، کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن آب هویج با کاهش استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن) به سلامت قلب کمک می کند و مقاومت بدن را در مقابل بیماری های قلبی و عروقی افزایش می دهد.

احتمالا این تأثیر به خاطر آنتی اکسیدان های موجود در هویج است. هویج موجب کاهش کلسترول خون می شود و با افزایش تولید صفرا، توانایی هضم چربی را در بدن افزایش می دهد. این امر نه تنها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند، بلکه به طور مستقیم سطح کلسترول خوب خون (HDL) را هم افزایش می دهد. افزایش کلسترول خوب خون به سلامت قلب کمک می کند.

4. افزایش مقاومت در برابر سرطانشواهد نشان می دهند مصرف مقادیر بالای کاروتنوئید می تواند از بازگشت سرطان جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهند آنتی اکسیدان های موجود در هویج می توانند در مبارزه با سرطان خون و کاهش برخی سرطان های رایج (مانند سرطان تخمدان و سرطان سینه) مؤثر باشد.

یک مطالعه تأثیر مصرف روزانه 225 میلی لیتر آب پرتقال و آب هویج تازه را در زنانی که سابقه سرطان سینه داشتند، در یک بازه سه هفته ای مورد بررسی قرار داد. نتایج این مطالعه نشان می داد که مصرف آب هویج تازه، راهی مناسب برای افزایش مقاومت بدن در مقابل سرطان و افزایش سطح کاروتنوئید خون است. به این ترتیب استرس اکسیداتیو و التهابات کاهش می یابد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می شود.

5. کمک به حفظ سلامت دهانمواد مغذی موجود در هویج با افزایش سطح ایمنی بدن، توانایی مبارزه با باکتری ها و سمومی را که در داخل دندان و لثه ها وجود دارند، افزایش می دهد. برخی مواد معدنی موجود در هویج با خاصیت ضدباکتریایی خود از ایجاد حفره ها و پوسیدگی دندان پیشگیری می کنند. همچنین خوردن هویج بعد از وعده غذایی می تواند به از بین بردن پلاک دندان کمک کند. فیبر موجود در هویج می تواند مانند مسواکی برای دستگاه گوارش عمل کند و سطح ایمنی بدن را افزایش بدهد. فیبر موجود در هویج، روده را از شر باکتری های مضر خلاص می کند و موجب بهبود گوارش مواد مغذی می شود.

6. کمک به از بین بردن جای زخم و داشتن پوستی سالمبتاکاروتن برای بهبود همه زخم ها ضروری است. هویج به خاطر وجود اندازه زیادی بتاکاروتن، قرن هاست که به عنوان دارویی برای بهبود زخم ها استفاده می شود. بنابراین اگر از هرگونه عفونت پوستی، بریدگی یا سایر زخم ها رنج می برید، هویج و آب هویج بیشتری مصرف کنید، زیرا اینها با تسریع بهبود زخم ها، مبارزه با عفونت ها و التهابات پوستی، به سلامت پوست کمک می کنند.

7. کمک به سلامت و عملکرد شناختی مغزهویج با پیشگری از آلزایمر، تقویت حافظه و مقابله با سایر اختلالات شناختی مغز، به سلامت این عضو کمک می کند. این ویژگی هویج به خاطر توانایی اش در کاهش استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو ظرفیت سیگنال های عصبی را کاهش می دهد.

چه هویجی بخریم؟بهتر است هویج ارگانیک را انتخاب کنید و آن را با پوست میل کنید. می توانید علاوه بر هویج نارنجی، از هویج های رنگارنگ هم بهره ببرید. معمولا هویج های نازک تر شیرین ترند و طعم بهتری دارند. برای مصرف هویج نیازی به پوست کندن آن نیست، زیرا پوست هویج محتوی اندازه بالایی مواد مغذی و فیبر است. فقط قبل از مصرف با یک مسواک هویج را به خوبی بشویید و تمام آلودگی ها و خاک موجود در سطح آن را تمیز کنید.

استفاده از هویج های ارگانیک، مخصوصا زمانی که بخواهید آب هویج مصرف کنید، اهمیت بیشتری پیدا می کند. سبزیجات ریشه ای مانند هویج در داخل خاک رشد می کنند و سموم و آفت کش های موجود در خاک را جذب می کنند. با مصرف آب هویج، در زمان کوتاهی حجم زیادی هویج به بدن تان می رسد و اگر هویج محتوی سمومی باشد، ممکن است سلامتی تان به خطر بیفتد.

براساس اطلاعاتی که در منابع مختلف آمده است، اندازه آفت کش های سمی به جای مانده در هویج هایی که به طور معمول پرورش داده می شوند، از هویج های ارگانیک و 48 مورد از معروف ترین میوه ها و سبزیجات، بیشتر است.

گروه کاری زیست محیطی در فهرستی هویج را به عنوان بیست ودومین ماده غذایی آلوده معرفی کرده است. بنابراین همیشه تلاش کنید با مصرف هویج ارگانیک، از مصرف اندازه زیادی سموم جلوگیری کنید تا از خواص هویج بهره مند شوید.

روش های مصرف هویجاگر می خواهید هویج را در رژیم غذایی تان بگنجانید، بهتر است آن را به شکل های مختلف مصرف کنید تا حداکثر استفاده را از آن ببرید.

هویج خاماندازه فیبر موجود در هویج خام ممکن است بیشتر باشد، زیرا فیبر آن در اثر پختن کاهش نمی یابد. هویج خام می تواند یک میان وعده عالی باشد. بنابراین بد نیست چند هویج را در یک کیسه پلاستیکی قرار بدهید و سر کارتان ببرید.

هویج پخته شدهمصرف هویج پخته هم مانند هویج خام مفید است. براساس یافته های برخی تحقیقات، ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی هویج پخته بیشتر از هویج خام باشد. بهتر است آب هویج را در توازن با آب سایر سبزیجاتی که کربوهیدرات کمتری دارند، مصرف کنید. می توانید هویج را به سوپ ها و خورش ها بیفزایید. تفت دادن هویج در روغن نارگیل با شعله کم، می تواند آن را به یک گزینه مناسب برای دورچین بشقاب ها تبدیل کند.

آب هویجمصرف آب هویج، راهی مناسب برای افزودن هویج به رژیم غذایی و بهره بردن از خواص هویج است. البته نباید در مصرف آب هویج افراط کنید، زیرا آب هویج فیبر کمی دارد و موجب افزایش قند خون می شود.

خواص آب هویجیکی از دلایلی که باعث می شود افراد سبزیجات کمی مصرف کنند، نداشتن وقت کافی است. اگر شما هم وقت کافی برای پختن هویج یا تهیه سالاد ندارید، بهتر است از آب هویج تازه بهره ببرید.

1. افزایش دریافت مواد مغذیبا آب گرفتن میوه ها و سبزیجات، می توانید از فواید آنزیم ها و مواد مغذی موجود در آنها به طور مناسبی بهره ببرید. آب گرفتن میوه ها و سبزیجات در سال های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده است. آب هویج هم از این قضیه مستثنی نیست. از زمانی که مردم از فواید آب هویج مطلع شدند، آب هویج به یکی از محبوب ترین آبمیوه های خانگی تبدیل شده است.

2. مفید برای سلامتیمصرف منظم آب هویج فواید بسکمک برای سلامتی دارد، زیرا آب هویج می تواند بسیار سریع و مؤثر ریزمغذی های مفید را به بدن تان برساند. مصرف منظم آب هویج برای تقویت دستگاه ایمنی، افزایش انرژی و بهبود شرایط گوارش مفید است. کمبود مواد مغذی می تواند موجب پُرخوری شود، زیرا در این موارد بدن در جست وجوی ریزمغذی ها می خواهد غذای بیشتر دریافت کند. مصرف هویج می تواند از کمبود مواد مغذی جلوگیری کند و خطر پُرخوری و اضافه وزن را کاهش بدهد.

3. تسهیل هضم غذاآب هویج و آب سایر سبزیجات، به دستگاه گوارش کمک می کنند مواد مغذی را راحت تر جذب کند، زیرا آب گرفتن هویج باعث می شود فیبر موجود در آن شکسته شود و راحت تر به وسیله بدن جذب شود. مصرف غذاهایی که گوارش را تسهیل می کنند، مهم است، زیرا بسکمک از اختلالات گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر می تواند در اثر رژیم غذایی ضعیف و افزایش فشارهای وارد بر دستگاه گوارش باشد.

بیشتر دستگاه های آبمیوه گیری، سبزیجات را تا حد امکان تجزیه می کنند و درنتیجه هضم آنها راحت تر است. این گونه وقتی مواد مغذی وارد معده می شوند، با سرعت بیشتری به وسیله جریان خون جذب می شوند و فشار کمتری بر معده، روده، کبد و سایر اندام های گوارشی وارد می شود.

دستورالعمل هایی برای تهیه آب هویجمی توانید به وسیله آبمیوه گیری های مختلف، آب هویج تهیه کنید. 3 هویج بزرگ نزدیک به 225 میلی لیتر آب هویج تولید می کنند که برای مصرف یک وعده کافی است.

هویج ها را بشویید (اگر خواستید، پوست شان را جدا کنید اما این کار ضروری نیست چون پوست هویج مواد مغذی زیادی دارد) و خاک یا آلودگی های روی پوست را بردارید.

هویج ها را در اندازه های 5 تا 7 سانتی متری خُرد کنید. با این روش آبمیوه گیری راحت تر می تواند آب هویج را بگیرد.

می توانید از بلندر (مخلوط کن) هم بهره ببرید. اگر بلندر برای آبگیری از هویج به مایعات نیاز دارد، کمی آب، آب پرتقال یا آب سیب در بلندر بریزید.

اگر دستگاه آبمیوه گیری شما قابلیت صاف کردن نوشیدنی تان را ندارد، یک صافی با سوراخ های ریز بردارید و آبمیوه را از آن رد کنید تا تفاله های آبمیوه جدا شوند.

پس از جداسازی تفاله ها، آبمیوه خود را در لیوانی بریزید و میل کنید. البته یادتان باشد تفاله ای که جدا می کنید، سرشار از فیبر و مواد مغذی است. می توانید این تفاله را به کیک ها و شیرینی ها اضافه کنید تا ارزش تغذیه ای این خوراکی ها را افزایش بدهید.

می توانید کمی آب خنک هم به آبمیوه تان بیفزایید. معمولا مصرف آبمیوه خنک محبوبیت بیشتری دارد.

برای افزایش طعم آب هویج، می توانید آن را با سایر ترکیبات مخلوط کنید تا آب هویج تان خوشمزه تر شود. به عنوان مثال دستور تهیه آب هویج با پرتقال و زنجبیل که در زیر آمده است، می تواند علاوه بر بهبود طعم، ارزش تغذیه ای آبمیوه تان را هم افزایش بدهد و به تقویت دستگاه ایمنی و افزایش انرژی کمک کند.

دستور تهیه آب هویج با پرتقال و زنجبیلزمان موردنیاز: 5 دقیقه

مناسب برای: 2 نفر

ترکیبات:

6 عدد هویج؛

1 عدد پرتقال؛

1 عدد زنجبیل؛

و 1 عدد خیار.

تمام ترکیبات را در دستگاه آبمیوه گیری بریزید و بعد از آماده شدن، بلافاصله میل کنید.

منبع: سایت جطور

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1964

به "خواص هویج برای سلامتی و طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هویج برای سلامتی و طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید