داروی تاریخ مصرف گذشته تبدیل به سم می گردد

به گزارش مجله آزات وب، ایلنا/ مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: داروهای ناصر خسرو می تواند داروهای تاریخ گذشته باشد که اینها را به بیماران می فروشند و وقتی تاریخ دارو می گذرد تبدیل به سم می گردد.

داروی تاریخ مصرف گذشته تبدیل به سم می گردد

سید حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در واکنش به فروش انسولین های خارجی و داخلی در بازار ناصر خسرو، بیان نمود: قیمت انسولین در بازار حدودا یک درصد قیمت واقعی آن در جهان است، انسولین با قیمت واقعی در جهان حدود 5 الی 6 یورو است که حدود 180 هزار تومان برای ما می گردد که با در نظر دریافت هزینه های دیگر حدود 200 هزار تومان تمام می گردد.

وی ادامه داد: انسولین وقتی به کشور می رسد، با ارز حمایتی در داروخانه ها به دست بیمار می رسد که حدود 30 هزار تومان خواهد بود و بعد پوشش حمایتی 90 درصد بیمه ای هم به آن اضافه می گردد و باز از هزینه آن کم می گردد.

محمدی اضافه نمود: اینها در حالی است که قیمت واقعی انسولین در جهان 200 هزار تومان است و یک بسته 5 تایی آن یک میلیون تومان می گردد.

وی گفت: افراد در ناصرخسرو این انسولین ها را به شکل آزاد وارد کشور نکردند، احتمالا از داروخانه ها به شکل های مختلف دریافتد، اما در هر حال داروهایی که در بازار به فروش می رسد، را اصلا داروهای سالمی نمی دانم، چون اصلا معین نیست، این داروها به چه صورت نگهداری شده است.

محمدی در رابطه با فروش انسولین های ایرانی در ناصرخسرو، بیان نمود: دلال ها از راه های مختلفی استفاده می نمایند، به طور مثال بیماری که هر ماه 7 سهمیه انسولین داشته و فوت می نماید، اطرافیانش انسولین هایی که در خانه جمع شده را می فروشند و یا جایی که هر انسولین را 20 الی 30 هزار تومان می فروشد، حال به قیمت 60 هزار تومان آن را به دلال می دهد و دلال هم آن را 100 هزار تومان می فروشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود کمبود انسولین، سامانه تیتک امکان جلوگیری از این نابسامانی ها را دارد؟ اضافه نمود: البته اکنون کمبودی در رابطه با انسولین در کشور نداریم، قبلا واردات انسولین ما به ماهی یک میلیون و 800 دز رسیده بود، اما الان بین سه میلیون الی چهار میلیون دز در ماه رسیده است و تقریبا سهمیه انسولین بیش از دو برابر افزایش داشته است.

محمدی اظهار داشت: البته مصرف هم زیاد شده، یعنی مردم انسولین در خانه جمع می نمایند و همچنین خیلی از بیماران از ویال به سمت استفاده از قلم رفته اند و الان 85 درصد بیماران قلم مصرف می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه سامانه تیتک پلیس نیست و فقط همه این مسائل را ثبت می نماید، بیان نمود: به طور مثال وقتی یک داروخانه هزار انسولین تحویل گرفته است، باید همین تعداد را به بیمار تحویل دهد، ولی اگر ما متوجه شویم که این انسولین ها را به بیمار تحویل نداده، دیگر به او سهمیه نمی دهیم و اگر این موضوع تا دفعه سوم هم اتفاق بیفتد، آن را به تعزیرات معرفی می کنیم.

محمدی در رابطه با خطر خرید دارو و انسولین از بازار سیاه، بیان نمود: اینها می تواند داروهای تاریخ گذشته باشد که به بیماران می فروشند، چون وقتی تاریخ دارو می گذرد تبدیل به سم می گردد، گاهی وقت ها اگر نور به دارو بخورد، دارو را به سم تبدیل می نماید.

وی اضافه نمود: هر تغییری در شرایط نگهداری دارو، می تواند دارو را از حالت استاندارد خارج کند و آن را به یک ماده کشنده تبدیل کند، بنابراین وقتی از بازار سیاه دارو تهیه می گردد امکان این که تاثیرگذار نباشد و عارضه شدید ایجاد کند، بسیار بالا است.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1734

به "داروی تاریخ مصرف گذشته تبدیل به سم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی تاریخ مصرف گذشته تبدیل به سم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید