راهکارهایی برای تلفظ روان تر زبان انگلیسی

به گزارش مجله آزات وب، وقتی در خصوص لغزش هنگام صحبت کردن زبان انگلیسی بحث می کنیم، منظور به چالش کشیدن شما نیست. در این مقاله قصد نداریم شما را وادار کنیم که 3 بار پشت سر هم بگویید She sells seashells! بلکه قصدمان این است تا به شما یاری کنیم که هیچگاه در تلفظ عبارت های ساده (اما شبیه به هم) دچار مشکل نشوید. حتما با خود می گویید منظور از عبارت های آسان اما مشابه چیست؟ پاسخ معین است؛ منظور عبارت های ساده ای است که در آنها حروفی با تلفظ مشابه به یکدیگر زیاد دیده می شوند. به مثال های زیر دقت کنید:

راهکارهایی برای تلفظ روان تر زبان انگلیسی
  • World Wide Web (به تلفظ حروف b، d و r دقت کنید)
  • I brought the bad goods back (به تلفظ حروف b و g دقت کنید)
  • What a wonderful world! (به تلفظ حرف r دقت کنید)

بسیاری از زبان آموزان، در هنگام تلفظ عبارات بالا دچار مشکل می شوند. علت بروز چنین مشکلاتی این است که شما قصد دارید که تمام حروف را تلفظ کنید و گاهی اوقات در حروف مشابه، زبان دچار لغزش شده و نمی تواند با تلفظ کردن عبارت به درستی کنار بیاید.

سوال اصلی این است که برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

فرض کنیم که شما در تلفظ صحیح و سریع عبارت What a wonderful world! مشکل دارید. در چنین عباراتی شما می توانید به آسانی عبارت را در فکر خود به صورت ساده تری بازنویسی کنید و از تلفظ برخی از حروف صرف نظر کنید. به عنوان مثال عبارت بالا را می توانید به صورت Whada wondeful wold تلفظ کنید! عجیب به نظر می رسد؛ اینطور نیست؟ اما همین روش عجیب می تواند مشکل شما را تا حد زیادی رفع کند.

در همین ابتدا توجه داشته باشید که هدف مقاله این نیست که عبارات را به درستی تلفظ نکنید یا اینکه تمام جملات را به شکل بالا تلفظ کنید! هدف این است که با به کارگیری راهکار بالا و راهکارهایی که در ادامه توضیح خواهیم داد، مشکل تلفظ را موقتا حل کنید و به تلفظ صحیح نزدیک تر شوید تا در آینده بتوانید به آسانی این دسته عبارات را به درستی هرچه تمام تر تلفظ کنید. حال وقت آن است که به سراغ راهکار های پیشنهادی برویم.

یکی کردن کلمات در جمله

ممکن است این روش برای شما تکراری باشد و از قبل با آن آشنایی داشته باشید اما با این حال بازگو کردن آن خالی از لطف نیست.

فرض کنید که می خواهید از شخصی سوالی برسید که با What do you… آغاز می گردد. مطمئنا پرسیدن این سوال بسیار آسان خواهدبود اما گاهی اوقات ممکن است در بیان کردن سریع همین عبارات ساده هم دچار مشکل شویم. در تلفظ عادی، ما کلمات را جدا جدا بیان می کنیم. به عنوان مثال، عبارت بالا را به صورت What / do / you و منفصل تلفظ می کنیم. به این نکته هم توجه داشته باشید که شما به عنوان یک غیر بومی، همزمان با تلفظ منفصل کلمات، باید قواعد جمله مورد نظرتان را هم در فکر خود مرور کنید که جمله از نظر قواعد زبان اشتباه از آب در نیاید. انجام همزمان چندین کار برای بیان یک جمله بسیار ساده می تواند شما را در بیان صحیح و بی نقص دچار مشکل کند.

راهکاری که در شرایط این چنینی به یاری تان خواهدآمد، یکی کردن کلمات در جمله است. فرض کنید در عبارت بالا، سه کلمه منفصل وجود ندارد و هر سه کلمه را در یک کلمه به صورت Whadoyo تلفظ کنید. انجام دادن این کار، فشار تلفظ منفصل را بسیار کاهش می دهد و شما می توانید تمرکز بیشتری را روی رعایت قواعد دستوری بگذارید.

از تلفظ اصوات و حروف واضح صرف نظر کنید

دقیقا همچون مثالی که در ابتدای مقاله مطرح شد (whada wondeful wold) شما می توانید برای سهولت تلفظ، حروف و اصوات بسیار واضح را تلفظ نکنید. به این نکته بسیار مهم توجه کنید که استفاده از این راهکار فقط برای آسان تر شدن تلفظ آن هم در برخی از شرایط است و سعی کنید این روش برایتان به یک عادت تبدیل نگردد. در غیر اینصورت، اگر همواره واژه World را به صورت Wold تلفظ کنید، پس از چند بار تکرار مخاطب تان متوجه خواهد شد که مسئله ای در کار شما وجود دارد. به همین علت از این روش تنها در شرایطی بهره ببرید که می دانید تلفظ دقیق و صحیح شما را دچار مشکل خواهد نمود. حال با مثال دیگری همراه باشید:World war one (جنگ جهانی اول)

این عبارت را چند بار پشت سر هم تکرار کنید. متوجه خواهید شد که تلفظ حرف r شما را دچار مشکل خواهد نمود. طبق راهکار بالا، شما می توانید از تلفظ حرف r صرف نظر کنید و این عبارت را به صورت Wold wo one تلفظ کنید. با این روش، فشار کمتری برای تلفظ به گوینده وارد می گردد و تلفظ بسیار آسان تر خواهد شد.

چند مثال دیگر:

  • واژه Particularly به صورت Paticulaly درخواهدآمد.
  • واژه Regularly به صورت Regulaly درخواهدآمد.
  • عبارت Pearl Harbor به صورت Pel Habo درخواهدآمد.

برخی از اصوات را جایگزین کنید

اجازه دهید پیش از توضیح دادن راهکار سوم، شرایطی کاملا آشنا را مثال بزنم. فرض کنید در جشن تولدی حضور دارید که همگی غیرانگلیسی زبان هستند و تمامی میهمانان یک صدا آهنگ Happy birthday to you.. را می خوانند. در چنین شرایطی دست کم نصف میهمان ها در حال خواندن Happy birzday to you… هستند که این مسئله ضعف تلفظ صداهایی همچون th در بین غیر بومی ها را نشان می دهد. این مشکل بیشتر در بین بچه ها و زبان آموزان کم سن و سال رایج است. برای حل آن به آسانی می توانید صدای th را با t جایگزین کنید. قطعا تلفظ Birtday به جای Birthday صحیح نیست. اما این روش برای آغاز یادگیری تلفظ th بسیار کارآمد خواهد بود و به شما این امکان را می دهد که به تلفظ ایده آل بسیار نزدیک تر شوید.

کلمات را با واژه های مشابه رمزگذاری کنید

به تلفظ واژه Cinnamon (دارچین) دقت کنید. این واژه به علت داشتن تعداد زیادی n و m ممکن است تلفظ را کمی سخت کند و اگر بدون فکر قبلی بخواهید به صورت ناگهانی Cinnamon را تلفظ کنید، محتمل است به اشتباه بگویید Cimannon! برای رفع چنین مشکلاتی می توانید کلمه را با کلمه آسان دیگری که از نظر تلفظی مشابه یکدیگرند، جایگزین کنید. در خصوص واژه Cinnamon برترین واژه مشابه Cinema است. فرض کنید که می خواهید سینما را تلفظ کنید. با این روش هیچگاه دچار مشکل نخواهیدشد.

بیایید مثال دیگری را آنالیز کنیم. واژه Finite (محدود) را در نظر بگیرید. ممکن است هر کسی در ابتدا تصور کند که تلفظ این واژه، همچون تلفظ واژه definite (قطعی) خواهد بود و Finite را به صورت (فینیت) تلفظ کند. اما به هیچ وجه اینطور نیست و فینیت کاملا اشتباه است.

واژه Finite باید به صورت [‘fainait] (فاینایت) تلفظ گردد. برای اینکه هیچگاه تلفظ صحیح این واژه را نباید فراموش کنید، کافیست در فکر خود این واژه را با fine night رمزگذاری کنید. در این صورت هیچگاه این واژه را اشتباه تلفظ نخواهیدکرد و با چند بار تکرار و استفاده از آن، دیگر حتی نیازی به رمزگذاری هم نخواهدبود و شما به صورت اتوماتیک این کلمه را برای همواره به درستی تلفظ خواهید کرد.

از این روش تقریبا می توانید برای سهولت در تلفظ هر واژه ای بهره ببرید. در ادامه با دو مثال دیگر همراه باشید:

  • واژه Queue (به معنی صف): تصور کنید که می خواهید حرف q را تلفظ کنید.
  • واژه Quay (به معنی اسکله): برای تلفظ صحیح این واژه تصور کنید که می خواهید کلمه key را تلفظ کنید.

امیدواریم که این راهکارها برای شما مفید واقع شده باشند و بتوانید برای تلفظ هرچه صحیح تر و روان تر زبان انگلیسی از آنها بهره ببرید. حتما نظرات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

با سپاس.

منبع: englishharmony

منبع: کجارو
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2077

به "راهکارهایی برای تلفظ روان تر زبان انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای تلفظ روان تر زبان انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید