طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی مرحله به مرحله

به گزارش مجله آزات وب، زولبیا از جمله پرفروش ترین و محبوب ترین است. هر چند که زولبیا و همراهان قدیمی اش (و) را می توان در سایر ایام سال هم از مغازه های شیرینی فروشی خریداری کرد، ولی خوردن آن ها در ماه رمضان، حال و هوای دیگری دارد. ما در این مطلب از مجله خبرنگاران قصد داریم طرز تهیه زولبیا خانگی را به شیوه آسان و راحت و با طعم زولبیا قنادی به شما آموزش دهیم. در ادامه هم فیلم آموزش طرز تهیه زولبیا را دیدن کنید. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی مرحله به مرحله

تاریخچه شیرینی زولبیا

زولبیا را در اصل متعلق به هندوستان می دانند که در زبان هندی و اردو به آن جلبی، در زبان فارسی زولبیا یا زُلِیبی و در زبان عربی به آن زلابیه گفته می گردد. طبق آنچه در روایات آمده این شیرینی خاص و خوشمزه به عنوان هدیه به ناصر الدین شاه داده شده و سپس دستور پخت آن توسعه پیدا نموده است.

زولبیا در حال حاضر در آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه تهیه می گردد و هواداران بسیاری دارد. مواد اصلی آن را هم ماست، نشاسته و آرد تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید دستور پخت دسر لگیمات

طرز تهیه زولبیا خانگی با طعم قنادی

زمان آماده سازی مواد: 40 دقیقه

زمان پخت: 10 دقیقه

میزان کالری در 100 گرم زولبیا: 450 کالری

مواد لازم طرز تهیه زولبیا به روش بازاری برای 6 نفر

  • نشاسته گندم: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • ماست پرچرب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی (کمی ترش)
  • زعفران دم نموده: 1 قاشق غذاخوری
  • آرد سفید قنادی: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: 1 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری

مواد لازم برای شربت زولبیا قنادی

  • گلاب: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
  • زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری
  • آب: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر: 3 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آبلیمو: 1/2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت زولبیا یا شربت بار

در ابتدا و قبل از اموزش درست کردن زولبیا خانگی باید شهد زولبیا را آماده کنید. رعایت فوت و فن ها برای تهیه این شهد موجب می گردد تا زولبیای شما شکرک نزند و بافت بهتری داشته باشد. در ادامه می توانید با طرز تهیه شهد زولبیا خانگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شربت بار زولبیا را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا خانگی، بهتر است شربت آن را آماده کنید. این شهد به شربت بار هم مشهور است. برای این کار، یک ظرف را روی حرارت قرار دهید و آب را در آن بریزید. اجازه دهید آب، جوش بیاید.

شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه های آن حل گردد. گلاب، آبلیمو و زعفران دم نموده غلیظ را اضافه کنید. اجازه دهید شربت غلیظ گردد و به قوام برسد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک گردد.

مرحله دوم؛ به شربت بار زولبیا گلوکز مایع اضافه کنید

استفاده کردن یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع به مواد شربت (در خاتمه پخت) باعث براق تر شدن زولبیا خواهد شد. گلوکز را به راحتی می توانید از مغازه لوازم فروش قنادی تهیه کنید. گلوکز از شکرک زدن شربت هم پیشگیری می نماید.

می توانید 2 یا 3 دانه هل را در شربت بیندازید تا با مواد جوش بیاید. در آخر هم آن ها را بیرون بیاورید تا فقط عطر آن ها در شربت زولبیا بماند.

نکات کلیدی درباره شربت زولبیا خانگی

  • بعد از جوش آمدن آب و وقتی شربت آغاز به غلیظ شدن کرد، حرارت را کم کنید. حدود 15 تا 20 دقیقه (بسته به حرارت) طول می کشد تا شربت قوام پیدا کند.
  • وقتی شربت آغاز به کش آمدن کرد، آماده است. غلظت آن باید کمی رقیق تر (شل تر) از عسل باشد.
  • اگر شربت بیش از حد غلیظ گردد، بعد از ریختن شربت روی زولبیا، احتمالا شکرک زدن بالا می رود.
  • اگر شربت، زیادی رقیق باشد، باعث نرم و خمیر شدن زولبیا خواهد شد.

بیشتر بخوانید >> طرز تهیه چوروس (بامیه اسپانیایی)

مراحل پخت زولبیا با طعم قنادی و بازاری

طرز تهیه زولبیا خانگی برخلاف چیزی که خیلی از افراد تصور می نمایند، چندان کار سختی نیست. اگر از دستور پخت زولبیا خانگی با دقت پیروی کنید و مواد لازم برای تهیه زولبیا را از قبل آماده کنید، قطعاً زولبیای شما از زولبیا بازاری هم خوشمزه تر خواهد بود. در ادامه می توانید با مراحل پخت زولبیا خانگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن مایه زولبیا

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا خانگی، ماست و نشاسته را در یک ظرف بریزید و هم بزنید. بهتر است از همزن برقی بهره ببرید ولی اگر در دسترس ندارید، مدت زمان هم زدن را بیشتر کنید. باید بعد از هم زدن، یک مایه یکدست و منسجم داشته باشید.

روغن مایع (1 قاشق غذاخوری) را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. سپس گلاب، جوش شیرین و زعفران دم نموده را به مایع اضافه کنید.

مرحله دوم؛ استراحت دادن به مایه زولبیا

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا بازاری، آرد را همراه با بیکینگ پودر 2 بار از الک ریز بگذرانید و به مایه به دست آمده در مرحله اول اضافه کنید. مواد را دوباره کاملا با هم مخلوط کنید تا در خاتمه بسیار لطیف و یکدست شوند. مایه زولبیا باید رقیق و روان باشند تا به خوبی از قیف رد شوند.

مایه زولبیا را به مدت 1 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا به خوبی عمل بیاید. در این مدت روی ظرف را بپوشانید. در آخر باید روی مایه زولبیا، حباب های ریز تشکیل گردد.

مرحله سوم؛ سرخ کردن زولبیا

دوباره مواد را هم بزنید تا حباب ها حذف شوند. مواد زولبیا را در قیف بریزید. اگر قیف نداشتید، می توانید از ظرف نگهداری سس بهره ببرید. یا اینکه از مواد را در یک پلاستیک فریزر بریزید و نوک آن را کمی با قیچی ببرید.

مقداری روغن در تابه تفلون بریزید و روی حرارت قرار دهید. به میزان یک قطره از مایه زولبیا را در آن بیندازید. اگر به سرعت حجیم شد زمان مناسب برای سرخ کردن زولبیاهاست.

بعد از داغ شدن، مواد را به شکل دایره ای در روغن بریزید. باید اجازه دهید روی زولبیا، کمی طلایی گردد. سپس آن را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ گردد. از سرخ کردن بیش از حد زولبیاها خودداری کنید تا زولبیا زیادی خشک نگردد و رنگ آن به تیرگی نزند.

مرحله چهارم؛ آغشته کردن زولبیاها به شربت بار

زولبیاهای آماده شده را در شربت زولبیا یا شربت بار که از قبل درست نموده اید و گرم و ولرم بیندازید. باید همه جای زولبیاها به شربت آغشته گردد. چند دقیقه زولبیاها را در شربت نگه دارید، سپس آن ها را بیرون بیاورید. هر زولبیایی را که درست کردید، چند دقیقه در شربت قرار دهید.

بعد از اینکه شربت روی همه زولبیاها را پوشاند، آن ها را در یک صافی بگذارید تا شربت اضافی خود را از دست بدهد. سپس آن ها را در ظرف مناسب بگذارید و سرو کنید. روی زولبیاها را با پودر نارگیل یا خلال بادام و پسته می توانید تزیین کنید. اگر می خواهید زولبیا را برای مدت طولانی تری نگه دارید، حتما زولبیاها را در یک ظرف درب بسته و در یخچال بگذارید.

راهکارهایی برای نچسبیدن زولبیاها به هم

طبیعتا اگر بخواهید زولبیاها را برای مدت طولانی تری نگه دارید، باید آن ها را روی هم و در ظرف در بسته بگذارید. برای این کار، بین زولبیاها را بهتر است از یک لایه نایلون بهره ببرید و هر لایه زولبیا را از لایه دیگر جدا کنید. ضمناً، زولبیاها را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از شربت زولبیا، روی هم نچینید.

بعد از سرخ کردن زولبیاها، آن ها را در شهد گرم بگذارید. اما اگر شهد خیلی داغ باشد باعث نرم شدن زولبیاها می گردد و در نهایت هم بعد از گذاشتن روی هم، زولبیاها به هم می چسبند. گرم بودن شربت کافی است.

فوت و فن های نهایی در دستور پخت زولبیا خانگی

  • روغن مایع مورد استفاده در طرز تهیه زولبیا خانگی نباید کم باشد. حداقل کف تابه را باید به میزان 2 سانتیمتر روغن بریزید و بعد از داغ شدن، زولبیاها را در آن فرم دهید.
  • برای زیباتر شدن زولبیاها، به جای اینکه از قالب بهره ببرید و به صورت دورانی در تابه بچرخانید، می توانید از رینگ های مخصوص زولبیا یاری بگیرید. مواد زولبیا را در آن بریزید و در روغن داغ قرار دهید.
  • اگر از قیف استفاده می کنید، سر قیف را به میزان نیم سانتی متر برش بزنید. اگر زولبیاها خیلی نازک شوند، بعد از سرخ شدن علاوه بر خشک شدن، ظاهر خوبی هم نخواهند داشت.
  • استفاده از زعفران دم نموده در طرز تهیه زولبیا خانگی هم رنگ و هم عطر آن را بسیار دلپذیر می نماید. پس اصلا آن را از دستور پخت زولبیا حذف نکنید.
  • به جای آبلیمو در طرز تهیه زولبیا خانگی می توانید به میزان نوک قاشق از جوهر لیمو بهره ببرید.
  • روغنی را که برای طرز تهیه بامیه بهره ببرید، برای درست کردن زولبیا استفاده نکنید. استفاده از تخم مرغ در مواد بامیه باعث می گردد در روغن حباب ایجاد گردد و برای تهیه زولبیا کارایی خود را از دست خواهد داد. ولی می توانید از روغنی که زولبیا را در آن درست نموده اید، بامیه را هم سرخ کنید.
  • شهدی که برای بامیه استفاده می کنید باید در دمای محیط سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم و ولرم قرار دهید. اما یادتان باشد اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می زنند.
  • در سرویس آشپزی مجله خبرنگاران طرز تهیه انواع غذا و دسر و شیرینی را بخوانید.

بیشتر بخوانید طرز تهیه گوشفیل

چرا گاهی زولبیا فرم نمی گیرد؟

در طرز تهیه زولبیا خانگی باید مایه زولبیا غلظت خوبی داشته باشد، اگر مایه زولبیا زیادی شل باشد باعث پاشیدن زولبیاها در روغن می گردد. به این ترتیب زولبیاها فرم نمی گیرند.

هنگام شکل دادن به زولبیاها، سرعت عمل داشته باشید. با این کار همه بخش های زولبیا به میزان کافی زمان برای سرخ شدن دارند و هنگام پخت و سرخ شدن به صورت یکدست درست می شوند.

سوالات متداول

برای درست کردن زولبیا از چه نشاسته ای استفاده کنیم؟

برای درست کردن زولبیا به روش بازاری نشاسته ای را که انتخاب می کنید از نوع نشاسته گل باشد تا به خوبی در روغن حجیم گردد و کف کند. نشاسته گل دانه های درشت تری دارد. ضمناً سعی کنید نشاسته تان مانده و کهنه نباشد. استفاده از نشاسته تازه باعث بیشتر پف کردن زولبیا خواهد شد.

برترین ماست برای درست کردن زولبیا چیست؟

بهتر است از ماست پرچرب و کمی ترش در طرز تهیه زولبیا بهره ببرید. ماست نباید به حدی ترش باشد که روی آن حباب تشکیل شده باشد. اگر از ماست خانگی بهره ببرید بهتر است. در غیر این صورت از ماست پرچرب پاستوریزه بهره ببرید.

علت خشک شدن زولبیا چیست؟

حواس تان به مقداری آردی که استفاده می کنید باشد. استفاده بیشتر از آرد، به سفت شدن زولبیا منتهی خواهد شد. بعلاوه سعی کنید زولبیا را زیادی نازک فرم ندهید و بیش از حد سرخ نکنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2175

به "طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید