رشد مالی ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش مجله آزات وب، تهران (پانا) - چندی پیش بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از شرایط مالی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، پیش بینی کرد رشد مالی ایران در امسال میلادی به 2.1 درصد خواهد رسید. اما این رشد نشأت گرفته از کدام بخش خواهد بود؟ کارشناسان و فعالان مالی رشد مالی ایران (با وجود تحریم و کرونا) را مربوط به صنعت و فراوری می دانند و می گویند از روزی که واردات محدود شد، صنعت جان گرفته و خیلی از فعالان مالی به سرمایه گذاری در حوزه فراوری دل بستند و خوشبینی بین سرمایه گذاران ایجاد شده است.

رشد مالی ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش ایران، در صنایع کوچک نیز نشانه های رشد سرمایه گذاری نمایان شده است و سال گذشته این بخش در جذب سرمایه گذاران رکورد زده است. در این باره با علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید:

فرایند تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی چگونه است؟ و آیا فعالان اقتصادی علاقه مند به سرمایه گذاری صنعتی هستند؟

آینده سرمایه گذاری صنعتی به صورت مستقیم با شاخص های کلان اقتصادی وابسته است؛ اگر تمام شرایط به جهت تأمین منابع اقتصادی و زیرساخت صنعتی برای سرمایه گذاران فراهم باشد، اما شاخص های اقتصادی مناسب نباشد، سرمایه گذاری صنعتی صورت نمی گیرد. سال گذشته، نسبت به سال قبل از آن، مقدار تقاضا برای دریافت زمین در شهرک های صنعتی به بیش از 5 هزار هکتار رسید، که این عدد رشد صددرصدی را نشان می دهد. در امسال نسبت به سال گذشته تقاضا برای دریافت زمین زیاد است اما هنوز اعداد و ارقام سال گذشته به دست نیامده است.این امر نشان می دهد که تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی وجود دارد. با هدف پوشش تقاضاهای تازه و ساماندهی در واگذاری زمین به سرمایه گذاران، بازپس گیری زمین های راکد با جدیت آغاز شده است. در بازپس گیری زمین های راکد شهرک های صنعتی و سپردن آن به اهل صنعت، از تمام توان خود استفاده می کنیم؛ بر این اساس اگر زمین فعال نشده باشد، سختگیری هایی اعمال خواهد شد تا سرمایه گذار فعالیت خود را انجام دهد و اگر فرد با هدف کسب سود تنها زمین را نگهداشته باشد، زمین از وی پس گرفته می گردد. بدین جهت اجازه نمی دهیم بعضی ها با هدف کسب سود نسبت به خرید و فروش زمین در شهرک های صنعتی اقدام نمایند؛ بر این اساس امسال 506 هکتار زمین شهرک های صنعتی (زمین هایی که فعالیت صنعتی در آن صورت نگرفت) با همان قیمتی که خریداری شده بود، پس گرفته شد و این امر بشدت به کسانی که می خواستند فرصت طلبی نمایند، زیان وارد کرد.

خوشبختانه تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی بسیار خوب بوده و تمام کوشش ما این است که این فرایند با بسته های تشویقی برای ماه های آینده حفظ و تقویت گردد.

در راستای افزایش سرمایه گذاری صنایع کوچک باید گفت که اواخر سال 99، مجموع واحدهایی که در مرحله نصب ماشین آلات بودند به 3 هزار و 200 واحد می رسید و اکنون این عدد به 4 هزارو 217 واحد رسیده است. خوشبختانه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نسبت به فعال سازی زمین خود در حال برنامه ریزی هستند و این امر اتفاق بسیار مثبتی است. امیدوارم با اصلاح شاخص های اقتصادی، درخواست برای سرمایه گذاری بخصوص در صنایع کوچک که بسیار اشتغالزا است، بیشتر گردد؛ در مقطع فعلی آمارها نشان از بهبود سرمایه گذاری است.

برای تسهیل در شرایط سرمایه گذاری صنایع کوچک، چه راهکارهایی وجود دارد و آیا این امر از سوی وزارت صمت دنبال می گردد؟

برای کاهش بوروکراسی ها و تسهیل شرایط سرمایه گذاری، بسته های متعددی در نظر گرفته شده است. در گذشته اینگونه بود که سرمایه گذار برای آغاز فعالیت باید از سازمان های مختلف (به عنوان مثال محیط زیست) مجوز می گرفت و این امر بشدت زمان بر بود، این در حالی است که زمان برای سرمایه گذار اهمیت بسزایی دارد؛ اکنون فعالان اقتصادی مجوزها را در طول یک روز دریافت می نمایند و در این میان زمین هم بسرعت به سرمایه گذار واگذار می گردد و فعال اقتصادی می تواند فعالیت خود را آغاز کند. البته بوروکراسی هایی هم در این بخش وجود دارد که اکنون برای حذف موانع و افزایش سرعت در حال برنامه ریزی هستیم؛ قطعاً این امر به وسیله الکترونیکی کردن فرایند ها محقق می گردد. برای کاهش بوروکراسی ها، وزرات صمت در پی پیاده سازی طرح حکمرانی هوشمند است، در این طرح یکپارچه، تمام سامانه ها در یک سامانه خواهد آمد تا سرمایه گذار با سرعت بیشتری بتواند فرایندهای اخذ مجوز را دنبال کند. قطعاً این امر می تواند منجر به افزایش رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری گردد.

در گذشته قبل از اعطای پروانه بهره برداری، مشوق به سرمایه گذاران داده می شد ولی در رویکرد تازه، نحوه پرداخت تسهیلات و مشوق به سرمایه گذاران تغییر نموده است به گونه ای که بعد از پروانه بهره برداری، 30 درصد تحفیف بابت حق بهره برداری از زمین، به سرمایه گذار داده می گردد. این امر یکی از مشوق های مناسب در راستای توسعه سرمایه گذاری است، چنین اتفاقی باعث می گردد که سرمایه گذاران برای بهره برداری از واحد صنعتی خود، انگیزه بیشتری داشته باشند. در حقیقت سیاست دولت این است که در راستای یاری به سرمایه گذاران چنین تخفیف هایی را ارائه کند.

سامانه حکمران هوشمند در چه قالبی خواهد بود و سرمایه گذاران چه استفاده هایی از آن می توانند بنمایند؟

همه اقدامات و کارهای مربوط به فرایند سرمایه گذاری، در این سامانه هوشمند پیاده سازی خواهد شد. با آغاز به کار این سامانه، سرمایه گذاران صنایع کوچک احتیاج به مراجعه حضوری ندارند. از طرفی اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری شفاف می گردد و دیگر اطلاعات در انحصار یک سازمان و مجموعه نیست.

نحوه واگذاری زمین به سرمایه گذاران چه تغییراتی خواهد داشت؟

وزارت صمت در حال اجرا آمایش استان ها است، بدین جهت نحوه واگذاری زمین هر استان مطابق با شرایطی خواهد بود که آن استان دارد. به عنوان مثال برای مجموعه های دانش بنیان شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است؛ به این گروه 10 درصد تخفیف، زمین خوب و بدون مزایده و اقساط بلندمدت حق زمین داده می گردد. در آمایش استان ها موضوع جانمایی واحدهای صنعتی نیز آنالیز خواهد شد، شاید این نتیجه حاصل شد که واحدهای صنعتی برای فراوری کالای خود به شهرک صنعتی استان دیگر بفرایند. بر این اساس در واگذاری های تازه زمین، موضوع آمایش استان مدنظر قرار می گیرد. در این میان، برای ایجاد شهرک های صنعتی تازه در حال مطالعه و برنامه ریزی هستیم.

شهرک صنعتی تازهی ایجاد خواهد شد؟

متناسب با تقاضای سرمایه گذاران، شهرک های صنعتی فعلی توسعه پیدا می نماید یا اینکه شهرک تازه صنعتی ایجاد خواهد شد. از نظر تعداد شهرک صنعتی شرایط خوبی داریم و در راستای محرومیت زدایی 500 شهرک صنعتی در نواحی محروم ایجاد شده است. در استان های محروم، تخفیف های بیشتری داده می گردد و بسته های تشویقی مناسبی وجود دارد.

احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد در دولت سیزدهم چگونه پیگیری می گردد؟

از ابتدای امسال تا کنون بیش از 830 واحد غیرفعال به چرخه فراوری بازگردانده شده اند، این واحدها بر اساس طرح پایش واحدهای صنعتی استان ها احیا شدند. طبق عارضه یابی اجرا شده 10 درصد مسائل واحدهای صنعتی، تأمین منابع اقتصادی و 16 درصد تأمین ماشین آلات و مواد اولیه بوده است. پایش واحدهای فراوریی راکد شهرک های صنعتی کشور در راستای دستور ریاست جمهوری بوده است و بزودی گزارش آن نهایی می گردد. قرار است این واحدها برای رونق دوباره در اختیار سرمایه گذاران متقاضی قرار گیرد. 48 هزار و 119 واحد صنعتی در 832 شهرک و ناحیه صنعتی مشغول به فعالیت هستند، لذا باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که به سمت حل مسائل، جذب سرمایه گذاران تازه و افزایش مقدار اشتغال حرکت کنیم. در حال حاضر شهرک ها و نواحی صنعتی به صورت مستقیم منجر به اشتغال بیش از 961 هزار نفر و غیر مستقیم 3 میلیون نفر شده است. دولت سیزدهم با جدیت در حال احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1981

به "رشد مالی ایران چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی ایران چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید