روشن کردن پوست با 14 روش طبیعی و تاثیرگذار

به گزارش مجله آزات وب، انگیزه - آرایش و زیبایی - امروزه روشن کردن پوست توسط روش های گوناگونی انجام می شود و عوامل مختلفی در آن تأثیرگذار است. البته باید بدانید که اگر پوست تیره ای دارید، نمی توانید آن را از میزان مشخصی روشن تر کنید. از این رو در زمینه روشن کردن و جوانسازی پوست باید منطقی عمل کنید. در ادامه با برخی روش های طبیعی روشن سازی پوست آشنا می شوید.

روشن کردن پوست با 14 روش طبیعی و تاثیرگذار

روش های طبیعی برای جوانسازی پوست

1. روشن کردن پوست با مراقبت از آن

یکی از ساده ترین کارهایی که می تواند باعث روشن شدن پوست گردد، مراقبت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. یکی از روش های متداول برای تیره کردن پوست یا برنزه کردن، قرار دریافت سطح پوست در معرض نور مستقیم خورشید است. از این رو در صورتی که تمایلی به تیره شدن پوست خود ندارید، لازم است تا حد امکان از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید. به این منظور می توانید در فصل هایی که شدت تابش آفتاب بیشتر است، کمتر در معرض آفتاب قرار گرفته و همیشه از کرم های ضد آفتاب در زمان ترک منزل بهره ببرید. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که اگر پوست شما آسیبی نبیند، نیازی به بهبود آن نیز نیست. از این رو مهمترین اقدام در روشن کردن و زیبایی پوست، مراقبت کردن از آن است.

2. استفاده مکرر از لایه بردارها

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن پوست را روشن تر کرد، لایه برداری است. جهت لایه برداری از پوست راه های گوناگونی وجود دارد. برای مثال دستگاه هایی برای انجام این کار ساخته شده است که با استفاده از آن ها می توانید پوست خود را لایه برداری کنید. لازم است بدانید بدون استفاده از این دستگاه ها نیز می توان از پوست لایه برداری کرد. برای مثال می توان از انواع برس برای لایه برداری پوست بدن استفاده کرد. غالبا اگر این کار را توسط دستگاه انجام دهید، لایه برداری پوست به شکل عمیق تری صورت می پذیرد. از این رو آن دسته از افرادی که پوست حساس تر و نازک تری دارند، راحت تر می توانند به کمک ابزارهای در دسترس پوست خود را لایه برداری کنند. با استفاده از لایه برداری پوست قسمت مرده پوست جدا می گردد و سلول های زنده امکان تنفس بیشتری پیدا می کنند و پوست شفاف تر می گردد.

3. ماسک لایه بردار ماست یا شیر

علاوه بر دستگاه لایه بردار یا ابزارهایی مانند برس می توان از ماسک های لایه بردار نیز استفاده کرد. یکی از ماسک های لایه بردار خوب برای لایه برداری ماسک ماست یا ماسک شیر است. برای ساخت این ماسک در ابتدا باید شیر یا ماست را با بلغور جو مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت خود بمالید. این ماسک باید حدود 20 دقیقه روی صورت شما باشد. سپس می توانید آن را شست و شو دهید و همراه با ماساژ آرام از روی صورت خود پاک کنید.

در صورتی که امکان دسترسی به بلغور جو ندارید، می توانید فقط از ماست یا شیر بهیه ماسک استفاده نمایید. البته باید به این نکته دقت کنید که ماست یا شیری که مورد استفاده قرار می دهید، چربی کمی داشته باشد؛ زیرا در آن صورت اسید و آنزیم های موجود در شیر در حدی نیست که بتواند برای لایه برداری پوست شما مناسب باشد.

4. ماسک لایه بردار آرد نخود

یک روش موثر دیگر جهت روشن کردن پوست صورت، استفاده از ماسک آرد نخود است. برای ساخت این ماسک باید حدود دو قاشق غذاخوری آرد نخود را درون مقدار مشخصی از آب حل کنید تا ترکیب حاصل به خمیری یکنواخت تبدیل گردد. سپس می توانید این خمیر را روی پوست صورت خود قرار داده و آن را در کل سطح پوست پخش کنید. پس از آن، مخلوط آرد و نخود قرار گرفته روی صورت شما شروع به خشک شدن می کند.

بعد از اینکه این خمیر به صورت کامل خشک شد، می توانید آن را با آب گرم بشویید و آن را از روی صورت خود پاک کنید. برای افرادی که از پوست خشکی دارند، اضافه کردن مقداری خامه یا ماست سفت به این ترکیب پیشنهاد می گردد. از طرفی جهت تاثیرگذاری بیشتر این ماسک لایه بردار می توانید مقداری آب لیمو یا زرچوبه را هم به آن اضافه کنید.

5. بخور پوست با گیاهان دارویی

گیاهانی مانند گل ختمی، گل پنیرک و گشنیز را به نسبت برابر و به میزان یک قاشق غذاخوری با یک لیوان آب بجوشانید و به مدت زمان 20 دقیقه الی نیم ساعت بخور به پوست خود بخور بدهید. بخور این گیاهان تأثیرات شگفت انگیزی در روشن کردن و شفافیت پوست دارد.

6. روشن کردن پوست با محلول لیمو ترش

لیمو ترش به علت اسیدی بودن، به روشن کردن پوست کمک زیادی می کند. برای داشتن پوست شفاف می توانید مقدار معینی آب لیمو ترش را با نسبت برابر از آب با یکدیگر مخلوط کنید و محلول حاصل را با پنبه بر روی پوست صورت یا دیگر قسمت های مورد نظر از بدن خود بمالید. بعد از انجام این کار باید محلول حدود 20 دقیقه روی پوست شما بماند. بعد از آن، می توانید پوست صورت یا بدن خود را با آب گرم بشویید و آن را به طور کامل از محلول لیمو ترش پاک کنید.

برای اینکه نتیجه بهتری از این ماسک بگیرید، می توانید آن را دو تا سه بار در طول هفته تکرار کنید. هر میزان که پوست حساس تری دارید باید دقت کنید که این کار را به دفعات کمتری انجام دهید؛ زیرا استفاده بیش از اندازه از این ماسک می تواند خشکی بیش از حد پوست بدن شما را به همراه باشد. در کل خواص شگفت انگیز لیمو ترش سبب تمیز کردن لایه بیرونی پوست بدن و شفاف شدن هر چه بیشتر آن گردد.

بیشتر بخوانید: خواص انار برای پوست چیست؟ + طرز تهیه چند ماسک با انار

7. استفاده از سبزی ها و صیفی جات

انواع مختلف سبزی ها و صیفی جات می توانند به روشن سازی پوست کمک کنند. به طور معمول گروهی از خوردنی ها که میزان زیادی ویتامین سی را در دل خود جای داده اند، می توانند برای شفاف سازی پوست بدن نیز مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال می توان از گوجه فرنگی و خیار (به خصوص پوست آن ها) به عنوان ماسک شفاف کننده پوست استفاده کرد.

برای مثال سیب زمینی می تواند در روشن کردن پوست بسیار مؤثر باشد. برای بهره بردن از سیب زمینی جهت روشن کردن پوست خود می توانید آن را در قطعات ضخیم برش دهید و هر قطعه را روی قسمت مورد نظر از پوست خود قرار دهید. علاوه بر این می توانید تکه های بریده شده از سیب زمینی را روی سطح پوست خود بمالید تا رطوبت موجود در آن، به طور کامل درون پوست بدن برود و توسط پوست جذب گردد. به کمک این روش ها می توانید باعث شفاف سازی و روشن شدن پوست خود شوید.

8. ماسک بادام و نشاسته

برای داشتن بوستی روشن، بادام شیرین پوست کنده، نشاسته، کتیرا و آب عصفر را مخلوط کنید و هر شب روی صورت و دیگر مناطق از پوست خود قرار دهید. سپس این ماسک را با استفاده از دم نوش بابونه و بنفشه به دقت شست و شو دهید. خوردن خاکشیر نیز در کنار این ماسک برای روشن کردن پوست پیشنهاد شده است.

9. روشن کردن پوست با آب نارگیل تازه

غالبا دسترسی به نارگیل به سادگی یافتن ماست و شیر یا آرد نخود و سبزی ها نیست. از همین رو استفاده از نارگیل برای روشن کردن پوست برخلاف دیگر روش های ذکر شده، چندان به صرفه نباشد. از طرفی دیگر میوه نارگیل به شکل تازه و آبدار، در ایران خیلی کم یافت می گردد. به هر حال این نیز راهی است که می توانید توسط آن پوست خود را شفاف و درخشان کنید.

در صورتی که به نارگیل تازه و آبدار دسترسی دارید و تمایلی به خوردن آن ندارید، می توانید آب آن را روی پوست صورت یا بدن خود بمالید. سپس زمانی حدود 20 دقیقه صبر کنید و پس از طی شدن این زمان، پوست خود را با آب گرم شست و شو بدهید. با این روش می توانید باعث شفافیت هر چه بیشتر نواحی مورد نظر از پوست بدن خود باشید.

10. ماسک طبیعی ترکیبی

با استفاده از ترکیب چندین ماده گوناگون با هم نیز می توان یک ماسک طبیعی جهت روشن کردن پوست تهیه کرد. به عنوان مثال می توانید دو قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و برای افزایش اثر بخشی این ترکیب دو قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آرد نخود را نیز به ترکیب خود اضافه کنید.

بعد از اینکه همه این مواد را با یکدیگر مخلوط کردید، می توانید این ترکیب را به عنوان ماسک بر روی صورت خود قرار دهید و بعد از گذشت زمان 20 دقیقه، این ماسک را به دقت با آب شست و شو دهید. لازم به ذکر است که گلاب جزو موادی است که می توان با استفاده از آن قسمت های تیره ایجاد شده بر روی پوست را تا حدودی روشن کرد. برای مثال در اطراف بینی یا قسمت های زیر چشم که گاهی با تغییر رنگ همراه هستند، می توان با بهره بردن از گلاب به از بین بردن این تغییرات کمک کرد. به طور کل با تهیه مواد نام برده شده می توانید آن ها را با هم ترکیب کرده و یک ماسک لایه بردار مفید را برای روشن کردن پوست صورت درست کرد.

لازم به ذکر است با افزودن و کاستن برخی از مواد این ماسک می توان به یک ماسک لایه بردار جدید رسید. با ترکیب آرد نخود، گلاب و زردچوبه نیز می توان ماسکی برای لایه برداری از پوست تهیه کرد. در صورتی که آرد نخود و زردچوبه را به میزان یک قاشق غذاخوری با گلاب ترکیب کنید مخلوطی به دست خواهد آمد که می توانید آن را به مدت زمان 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست صورت یا بدن خود قرار. پس از آن این ماسک را باید با آب از روی پوست خود شست و پاک کرد. در مجموع خاصیت این دو ماسک لایه بردار با توجه به مواد مشترکی که در آن ها وجود دارد تا حدودی مشابه یکدیگر خواهد بود.

11. دمنوش جعفری

یک قاشق غذاخوری از سبزی جعفری را با یک لیوان آب جوشانده و به این ترکیب مقداری آبلیمو بیفزایید و در زمانی که ناشتا هستید، میل کنید. این دم نوش تأثیرات ضد لک دارد و موجب روشن کردن پوست می گردد.

12. پودر ثعلب

به اندازه یک قاشق چای خوری پودر ثعلب را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و دو قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید و آن را روی پوست صورت خود بمالید و به آن اجازه دهید به مدت یک ساعت روی صورتتان باقی بماند. بعد از گذشت یک ساعت صورت خود را بشویید. این ماسک را تقریباً دو بار در هفته روی صورتتان قرار دهید و متوجه اثرات شگفت انگیز آن شوید.

13. روشن شدن پوست توسط ترکیب آبلیمو و عسل

اگر آب لیموترش را با عسل مخلوط کنیم، ترکیب به دست آمده می تواند به عنوان یک ماسک لایه بردار مؤثر برای پوست بدن مورد استفاده قرار گیرد. یکی از اصلی ترین خاصیت عسل تأثیرات آن برای پوست بدن و نرم کردن آن است. از این رو مخلوط عسل با آب لیموترش می تواند تأثیر بسیار بالاتری در مقایسه با استفاده از آب لیمو به تنهایی بر پوست بدن داشته باشد؛ زیرا عسل این توانایی را دارد که تأثیرات آبلیمو بر خشک شدن پوست را از بین ببرد و سطح پوست را کاملا نرم و لطیف کند. در صورتی که می خواهید این ماسک نتیجه بخشی بیشتری در روشن کردن پوست شما داشته باشد، لازم است مقداری بلغور جو نیز به آن بیفزایید.

بعد از اینکه ماسک تهیه شده به مدت 20 دقیقه بر روی پوست صورت یا دیگر قسمت های بدن شما باقی ماند، آن را باید با استفاده از آب به صورت کامل شست و شو دهید. بعد از شست و شو، لایه های بیرونی و مرده پوست شما از بین خواهد رفت و روشنی و لطافت بیشتری را به پوست خواهد بخشید. در صورتی که پوست بسیار خشک و حساسی دارید، لازم است به جای آبلیمو از سایر موادی که لطافت بیشتری به سطح پوست می دهند، بهره ببرید. برای مثال می توانید گوجه فرنگی یا سیب زمینی را جایگزین آن کنید. در واقع سیب زمینی یا گوجه فرنگی باید به شکل کاملا له شده با عسل مخلوط گردد تا ترکیب به دست آمده از اثر بخشی بیشتری روی پوست برخوردار گردد.

14. عرقیات گیاهی مؤثر در روشن شدن پوست

عرق کاسنی و شاتره، نتیجه بخش ترین عرقیات جهت روشن کردن و زیباسازی پوست است. جهت دستیابی به نتیجه مناسب باید این دو عرق را برای مدت زمان طولانی و تا هنگام رفع شدن تیرگی و سیاهی پوست، به صورت روزانه به میزان دو تا سه لیوان میل کرد. عرق گل همیشه بهار نیز از جمله عرقیاتی است تاثیرات بسیار زیادی برای رفع تیرگی و روشن کردن پوست دارد؛ ولی برای مشاهده تأثیر آن می بایست صبور بود و برای مدتی در حدود 40 روز الی سه ماه، به طور روزانه سه بار و هر بار نصف لیوان از این عرق گیاهی را میل کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لکه های پوستی و روش های درمان آن

شما چه روش های دیگری برای روشن کردن و جوانسازی پوست می شناسید؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان مجله انگیزه، از بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1334

به "روشن کردن پوست با 14 روش طبیعی و تاثیرگذار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشن کردن پوست با 14 روش طبیعی و تاثیرگذار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید