رویای چین تازه؛ از توده های کالا تا کارگران شهری شانگهای
به گزارش مجله آزات وب، مجموعه عکس توتم های کارخانه ای، با نگاهی طنزآمیز و شاعرانه، واقعیت اجتماعی چین معاصر را به وسیله تصاویری چشم نواز از کارگران شهری شانگهای روایت می نماید.

مجموعه توتم های کارخانه ای اثر آلن دلورم (Alain Delorme)، عکاس فرانسوی، مخاطب را به عمق پیچیدگی های چین معاصر می برد. زیر آسمان آبی شانگهای با رنگ های پرجنب وجوش، کارگرانی بر دوچرخه یا گاری، توده های عظیمی از اشیا مانند تایرها، جعبه ها و بطری ها را حمل می نمایند. این ستون های نامطمئن که از مقوا یا صندلی ساخته شده اند، مانند توتم های نو، نماد جامعه ای در حال تحول هستند؛ جامعه ای که نه تنها کارخانه ای برای دنیا، بلکه سرزمین موعود نو در اقتصاد بازار نام گرفته است.
دلورم با طنز و شاعرانگی، واقعیت اجتماعی کشور چین را آنالیز می نماید؛ جایی که جمعیت شناور مهاجران به عنوان نیروی کار، معجزه مالی چین را رقم می زنند. این کارگران که در تضاد با رنگ های روشن و معماری مدرن شانگهای به تصویر کشیده شده اند، به قهرمانانی در دنیای نو بدل می شوند.
در آثار دلورم، اشیا به نمادهای مقدس تبدیل شده اند و دیگر کارکرد اولیه خود را ندارند. این مجسمه های موقت، به عنوان واسطه ، فرد را از غرق شدن در عظمت شهری نجات می دهند و او را در میان جمعیت، به عنصری منحصر به فرد تبدیل می نمایند. توده های اشیا همانند آسمان خراش های شهری، استعاره ای از رشد بی خاتمه و رقابت مدام چین برای ساخت آینده ای نوین هستند.
دلورم مرز میان واقعیت و تخیل را محو می نماید. آثار او نه ستایش مادی گرایی، بلکه نقد پیچیدگی های جامعه ای در حال بازتعریف خویش است. تصاویر او با نمایش اشباع اشیا و تضادهای اجتماعی، نگاهی به رویای نو چینی ارائه می دهد و پرسشی درباره ارزش ها و هویت در دنیای مدرن را مطرح می سازد.
در سفر به نقاط گوناگون، به بافت شهری و زندگی جاری در کوچه و خیابان، دقت می کنید؟ گردشگری فرهنگی تا چه مقدار مورد توجه شما است؟ تصاویر این عکاس از کارگران شانگهای، نظر شما را جلب کرد؟ لطفا نگاه و نظر خود را با خبرنگاران و همراهان آن نیز به اشتراک بگذارید.
منبع: کجارو / alaindelorme.com