سیراف؛ پمپی ایران، ماسوله جنوب

به گزارش مجله آزات وب، سیراف نامی آشنا اما غریبه است. بوشهر آنقدر مشهور شده که سیراف کهن از یادها رفته؛ اما به مدد مطالعات باستان شناسی و نوشته های مکتوب از تاریخ کهن این بندر مهم، امروز سیراف کم کم شناخته می گردد و درهای آن به روی گردشگران باز می گردد.

سیراف؛ پمپی ایران، ماسوله جنوب

اگر تا امروز سفر برای شما معنایی جز رسیدن به سواحل شمالی کشور نداشته، وقت آن رسیده که با منطقه ها دیدنی تر ایران آشنا شوید. شاید برای آغاز هیچ جا مناسب تر از خط ساحلی خلیج فارس در جنوب کشور نباشد. این مطلب معرفی یک مقصد شناخته شده نیست، بلکه برای شمایی تهیه شده که در فرصت به جامانده برای بازدید از بهشت جنوبی کشور آماده اید.

استان بوشهر، سرزمین عجایب و داستان ها، خانه مردمان خونگرمی که چشمشان با امواج گره خورده، مادر تمدنی کمتر شناخته شده و دیرپاست. نقطه به نقطه این استان دیدنی است اما پیشنهاد ما برای آغاز، بدون شک بندر سیراف است.

بندر سیراف که با توجه به قدمت خود، بارها و بارها دچار تغییر نام شده امروز به نام بندر طاهری نیز شناخته می گردد. این بندر، جزئی از شهرستان کنگان در 335 کیلومتری جنوب بندر بوشهر است. نام سیراف در زمان ساسانی به یاد بنیان گذار آن، ارتشیرآب بوده که در طول زمان به شیراب، سیراب و اکنون به سیراف تبدیل شده است. یکی از جالب ترین ویژگی های این بندر آن است که در فاصله ای کم از دریا و کوه قرارگرفته است به حدی که درجاهایی این فاصله به کمتر از 20 متر می رسد. به دلیل همین ویژگی است که سیراف به ماسوله جنوب نیز معروف است.

این بندر یکی از قدیمی ترین قطب های تجاری کشور در جنوب بوده است اما متأسفانه به دلیل دو زلزله بزرگی که در این منطقه رخ داده، از بقایای ساختمان های شکوهمند سیراف باستانی اثری به جا نمانده است. البته هنوز هم صیادان و مردم محلی قطعات سفالی و چوبی قدیمی از آب می گیرند که گواه تاریخ غنی و سرشار منطقه است. ازآنجاکه این بندر نیز مانند پمپی ایتالیا، براثر عارضه ای طبیعی به سرنوشتی کمابیش تراژیک مبتلا شده، باستان شناسان سیراف را پمپی ایران نیز می خوانند.

با مجذوب نماینده تربن دیدنی های سیراف برای یک گردش یک روزه در این بندرآشنا می شوید، بدیهی است اگر قصد اقامت بیش از یک روز در این بندر را داشته باشید فرصت بازدید از منطقه ها بیشتری را خواهید داشت.

قلعه نصوری

این بنا که دارای قدمتی حدود 200 ساله است به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شده، این قلعه بنایی دو اشکوبه است که از جنوب رو به خلیج فارس دارد. تزیینات این ساختمان با الهام از دوره باشکوه سیراف در اواسط دوره اسلامی انجام شده است و نمونه نادری از بافت سنتی سیراف است. گچ بری و تزیینات گل ، بوته، مرغ و ستون های مارپیچ بازدیدنماینده را به یاد بناهای دوره زندیه می اندازد.

مسجد جامع سیراف

این مسجد که مانند بسیاری از مساجد جامع دیگر کشور بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی ساخته شده است در اوایل قرن سوم هجری قمری به شکل یک مسجد با کاربرد عبادت اسلامی احداث شده است. شباهت هایی که بین گچ بری های این مسجد و مسجد جامع نائین دیده می گردد قابل توجه است.

دره لیر

در فاصله کوتاهی از قلعه، در شمال شهر با گور دخمه هایی در دل کوه روبرو می شویم که حقیقتاً جزو دیدنی ترین منطقه ها استان به شمار می روند. ازآنجاکه سیراف محل سکونت مردم متعددی با دین و آیین های مختلف بوده است، حدس زده می گردد این مکان یک گورستان مختلط برای ادیان مختلف بوده است و شواهدی در دست است که به نشان می دهد آیین خاک سپاری مسیحی، اسلامی و حتی آیین های قدیمی تر نظیر زرتشت و مانوی در این گورستان وجود دارد. هرچند به باور بعضی باستان شناسان دلیل اولیه ایجاد این گودال ها در دل کوه درواقع ذخیره سازی آب باران برای مصارف بعدی بوده است.

دخمه های باستانی سیراف

دخمه های باستانی در ارتفاعات مشرف بر دامنه کوه های شمالی سیراف قرار دارند، محققان از آن به عنوان حوضچه های نگهداری و استعمال آب باران و یا به عنوان قبور سنگی یاد می نمایند.

کوه پردیس

درصورتی که دیدنی های داخل شهر را که شامل قلعه نصوری، مسجد جامع، دره لیر و گور دخمه ها و از همه جالب تر ساحل زیبای این بندر است را بازدید کردید می توانید خود را به کوه پردیس برسانید که در فاصله ای حدود 2 ساعتی سیراف واقع شده است. گروه های زیادی برای پیاده روی و کوهنوردی در منطقه حاضر هستند که با اندکی جستجو می توانید با همراهی آن ها به منطقه بروید. افسانه های بسیار زیادی در خصوص قله این کوه وجود دارد که خصوصاً در سال های گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است، از محل تولد جمشید تا خواص فوق طبیعی که به سنگ و گیاه این کوه نسبت داده می شوند، در کنار زیبایی های طبیعی و منحصربه فرد آن، کوه پردیس را به یکی از مجذوب نماینده ترین نقاط استان بوشهر تبدیل نموده است.

عسل و خرمای منحصربه فرد این منطقه در بازارهای محلی و دنیای معروفیت دارد. بعلاوه زیتونی که در این منطقه می روید علاوه بر مرغوبیت یکی از عجایب کشاورزی نیز به شمار می رود، رویش زیتون در چنین منطقه گرم و خشکی بسیار نادر است. سنگ های این منطقه نیز دارای خاصیت مغناطیسی هستند که به وسیله بازدیدنمایندگان تائید می شوند. وجود چشمه های گوارای آب، دریکی از گرم و خشک ترین نقاط دنیا، پوشش گیاهی جالب و افسانه های جالب، این محوطه را تبدیل به مکانی ایده ال برای گشت وگذار تبدیل می نماید. بعلاوه آتشکده ای که بر فراز این کوه قرار گرفته است و بعلاوه بقایایی که از دوران شکار و غارنشینی به شکل ظروف و فسیل برجای مانده، اهمیت باستان شناسی و تاریخی آن را نشان می دهد.

در بازگشت از سیراف، از ساخت وسازهای نامناسب با بافت تاریخی شهر متأسف خواهید شد، خصوصاً به دلیل نزدیکی بندر به منطقه آزاد عسلویه و مهاجرت از سایر نقاط استان به این منطقه، شکل و شمایل شهر دستخوش تغییرات ناخوشایندی شده است.

به خاطر داشته بسپارید ازآنجاکه سیراف جزو منطقه ها بسیار گرم و شرجی کشور محسوب می گردد، سفر به آن در بازه زمانی معینی دلپذیر خواهد بود. این بازه شامل نیمه دوم سال تا اواسط اردیبهشت ماه می گردد.

غذاهای دریایی با ته مزه هندی

غذاهای سیراف، مانند دیگر نقاط استان بوشهر بر پایه ماهی و ادویه جات تهیه می شوند.معروف ترین غذای سیراف، دوپیازه میگو است که مشابه آن در شهرهای دیگر بوشهر و استان هرمزگان نیز طبخ می گردد. این غذا که ماده اولیه و اصلی آن میگوی تفت داده با پیاز است با ادویه های تند، فلفل دلمه ای، سیر و رب گوجه فرنگی مزه دار شده و به عنوان خوراک با نان خورده می گردد، البته با توجه به ذائقه افراد می توان آن را به صورت خورش با برنج نیز صرف کرد. اگر به غذاهای دریایی با ته مزه هندی علاقه مندید، در سفر به سیراف لذت فراوانی خواهید برد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2301

به "سیراف؛ پمپی ایران، ماسوله جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیراف؛ پمپی ایران، ماسوله جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید