غذاهای مناسب برای سحری کدامند؟

به گزارش مجله آزات وب، وعده سحری را به هیچ عنوان نباید حذف کرد. غذاهای مناسب سحری باید شامل میوه و سبزیجات باشند. مصرف لبنیات مثل شیر و ماست برای یک سحری مناسب توصیه می گردد.

غذاهای مناسب برای سحری کدامند؟

خبرنگاران | سرویس آشپزی - از آنجایی که در ماه رمضان صبحانه به همراه یک وعده غذای اصلی (ناهار) حذف می گردد ضروری است که تغذیه روزه داران به هنگام سحر و افطار به گونه ای باشد که تقریبا همه احتیاج بدن را اعم از انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، پروتئین و… در طول روز برطرف کند. بر همین اساس تغذیه در وقت سحر از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران به معرفی غذاهای مناسب سحری می پردازیم.

⇐ غذاهای مناسب سحری ⇒

خوردن وعده سحری در روزه داری یک اصل سالم ماندن است ضمن آنکه روزه دار در ساعات سحر از برکات معنوی فریضه خود بهره مند می گردد با خوردن سحری مناسب می تواند به پایداری سطح آب و قند خون در طول روزهای بلند یاری کند. میوه جات و مواد غذایی حاوی فیبر و سالاد گزینه های مناسبی هستند که مصرف آنها در کنار وعده اصلی می تواند به این منظور یاری کند. نوشیدن بیش از حد آب در این وعده ممکن است منجر به سوء هاضمه و مسائل گوارشی گردد بنابراین بیشتر از دو لیوان آب در وعده سحری توصیه نمی گردد. علاوه بر وعده سحری وعده افطار هم از اهمیت خاصی برخوردار است . به همین منظور بهتر است با غذاهایی که برای افطاری مناسب هستند آشنا شوید.

هرگز وعده سحری را حذف نکنید

بعضی افراد تصور می نمایند با حذف وعده سحری می توانند لاغرتر شوند اما این تصور کاملا اشتباه است و آسیب هایی مانند مسائل گوارشی، زخم و ورم معده، ضعف و بی حالی در طول روز، پرخاشگری و … را به دنبال خواهد داشت اما اگر در وعده سحر از غذاهای مفید و مناسب استفاده شده باشد، این حالات منفی کمتر به چشم می آید. بنابراین با مصرف متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی های اضافی را پیدا می کند. تمامی روزه داران باید وعده سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آنها را به خطر می اندازد.

سحری مناسب باید مختصر و مفید باشد

بهتر است غذای مصرفی در سحر ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل پنج گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات + میوه ها + سبزیجات+ گوشت و حبوبات و تخم مرغ + شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و احتیاجهای تغذیه ای بدن توصیه می گردد. توجه داشته باشید که در وعده سحری باید از غذاهای متنوع مانند هیدروکربنات ها، فیبرها و پروتئین های کم چرب استفاده کرد. بدن انسان کربوهیدرات ها را به آهستگی هضم می نماید که به آزاد کردن تدریجی انرژی طی ساعت های روزه داری یاری می نماید.

غذاهای مناسب سحری کدامند؟

بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده گردد. مصرف نان های سبوس دار، نان سنگک، ماکارونی و سیب زمینی هنگام سحر بسیار خوب است و به خصوص برای کسانی که کارهای فکری و ذهنی انجام می دهند، می تواند بسیار مفید باشد. به جای گوشت در سحری می توان از قارچ استفاده کرد. مصرف انواع مغزها مثل مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق نیز برای سحری بسیار مناسب هستند. علاوه بر این برای راحت تحمل کردن گرسنگی، خوب است هنگام سحری از خانواده حبوبات بیشتر بهره ببرید. به عنوان مثال عدسی، باقلا، لوبیا چشم بلبلی و نظایر آن به صورت ، باقالی پلو و… از غذاهای مناسب سحری هستند.

توجه: همچنین مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و یاری به دفع سموم می نماید و تشنگی در طول روز را کاهش می دهد.

توجه: در سحر از غذاهای سرشار از پتاسیم بهره ببرید زیرا در جلوگیری از تشنگی در زمان روزه داری نقش دارد. موز، شیر، خرما، آووکادو و کشمش خشک بهترین خوراکی های حاوی پتاسیم هستند.

⇐ غذاهای مناسب سحری ⇒

خوراکی هایی که برای سحری توصیه نمی شوند

  • مصرف نان لواش، تافتون و در کل نان های سفید یا شیرین، بشدت فرد را در طول روز گرسنه می نماید و به همین دلیل مصرف آن ها هنگام سحر توصیه نمی گردد.
  • مصرف بی رویه مربا در وعده سحر قند خون را کاهش می دهد و در طول روز فرد را بیشتر از حالت عادی گرسنه می نماید.
  • مصرف بی رویه چای و قهوه در وعده سحر توصیه نمی گردد و اگر کسی می خواهد هنگام سحر چای بنوشد، بهتر است از چای کمرنگ استفاده کند.
  • هنگام سحری از خوردن غذاهای سنگین گوشتی و سرخ نموده خودداری کنید. زیرا این غذاها باعث تشنگی در طول روز می شوند.

بچه ها و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می گیرند یا اصطلاحا روزه اولی ها هستند باید در وعده سحری، غذای کافی بخورند و همچنین آبمیوه و سبریجاتی مانند هویج و گوجه فرنگی را فراوان مصرف نمایند، زیرا مقدار زیادی ویتامین را به صورت فشرده به بدن آن ها می رساند.

منبع: setare.com
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1804

به "غذاهای مناسب برای سحری کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مناسب برای سحری کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید