قره باغ؛ جنگی بی خاتمه و حیثیتی برای دو کشور

به گزارش مجله آزات وب، کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگویی به آنالیز دلایل عدم پیشرفت در حل بحران قره باغ پرداخت.

قره باغ؛ جنگی بی خاتمه و حیثیتی برای دو کشور

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، بهرام امیراحمدیان در مصاحبهیی گفت: این درگیری ها سابقه طولانی مدتی دارد اما در ماه مه سال 1994 میلادی آتش بسی برقرار شد و طی آن گروه مینسک مامور نظارت بر آتش بس شد که اعضای آن نیز آمریکا، روسیه و فرانسه هستند. پس از این نیز شاهد درگیری های مقطعی بین دو کشور بوده ایم. در سال 2016 درگیری وسیعی شکل گرفت و مساله همچنان حل نشده باقی ماند. روسای جمهور دو کشور در کشورهای مختلف با میانجی گری طرف های دیگر روبرو بودند اما هیچ کدام از این اقدامات به نتیجه نرسید. از همین رو می توان دریافت که قره باغ برای ارمنستان و جمهوری آذربایجان یک مساله حیثیتی به شمار می رود. اگر بنا به صلح باشد سوالی اصلی که پیش می آید این است که این صلح در چه قالب و چه فرمولی باید قرار گیرد؟! بحث های متعددی مانند جابجایی اراضی و غیره در این زمینه مطرح شد باز هم با نتیجه همراه نبود.

وی ادامه داد: اگر بنا به عقب نشینی از اراضی اشغالی باشد، ارمنستان باید در این زمینه به مردم خود جوابگو باشد. سالهایی که با جنگ، کشتار و هزینه های مالی و غیره روبرو بوده و مناطقی هم طی آن تصرف شده است. افکار عمومی در صورت عقب نشینی از حکومت خواهد پرسید طی این سالها به چه دلیلی هزینه نموده است! در آذربایجان نیز شرایط مشابهی وجود دارد و اگر حکومت این کشور به دنبال بازپس گیری مناطق تصرف شده نباشد، افکار عمومی خواهد پرسید که طی این سالها با درآمدهای نفتی و غیره چرا تلاشی برای پس دریافت مناطق اشغال شده صورت نمی گیرد؟ حتی سیاست مذاکره که جمهوری آذربایجان به دنبال آن است، توسط منتقدان مورد نقد قرار می گیرد؛ چرا که از سال 1994این کشور راهکار نظامی را مناسب ندانسته و به دنبال حل موضوع به وسیله دیپلماسی بوده است. البته قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در این خصوص محکم و قاطع نبوده اند تا موجبات عقب نشینی ارمنستان را فراهم سازد. خود منطقه قره باغ نیز ادعا می نماید که ارمنستان نقشی در این بحران ندارد؛ اما یک استان کوچک به نام قره باغ کوهستانی با حدود صدهزار نفر جمعیت در ترکیب دولتی جمهوری آذربایجان نباید دارای تانک، جنگنده و توپخانه بوده باشد. این نشان می دهد که بدون یاری ارمنستان قره باغ نمی تواند با جمعیت کم خود روی پا بایستد.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1306

به "قره باغ؛ جنگی بی خاتمه و حیثیتی برای دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره باغ؛ جنگی بی خاتمه و حیثیتی برای دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید