معضلی به نام زباله های فضایی!

به گزارش مجله آزات وب، زباله های فضایی (بقایای فعالیت بشر در فضا) دقیقا همان چیزی است که در مدار زمین رها شده و کاربردی ندارد.

معضلی به نام زباله های فضایی!

زباله های فضایی (بقایای فعالیت بشر در فضا) دقیقا همان چیزی است که در مدار زمین رها شده و کاربردی ندارد.

زباله های فضایی، مسئله ای به شدت مهم و با قدرت بیشتری از شدت اهمیتشان، مخفی است. چرا که از دید انسان پنهان است و همین اتفاق باعث می شود که با سرعت بیشتری رشد کنند.

پروفسور ویتالیا آدوشکین، استاد آکادمی علوم روسیه، بیان می کند: زباله های فضایی به خصوص زباله های به جا مانده از ماهواره های نظامی می تواند باعث تنش سیاسی و نظامی بین کشور های حاضر در فضا شود. سرعت این زباله ها که در حدود 17 هزار و 500 مایل در ساعت است امکان آسیب رساندن به ماهواره ها و سفینه های فضایی را حتی توسط قطعات کوچک هم به وجود می آورد.

ناسا عنوان کرده است که بیش از 20 هزار قطعه، بزرگتر از توپ تنیس و بیش از نیم میلیون قطعه، بزرگتر از تیله در مدار زمین پراکنده هستند که خطرات زیادی را برای ساکنین زمین به همراه دارند.

آسیب به فضاپیما های دارای سرنشین، ماهواره های پیش بینی شرایط آب وهوا، ماهواره های ارتباطی و جی پی اس ها بخشی از خطرات این زباله های ساخته دست انسان است.

در سال 1996 یک ماهواره فرانسه به علت برخورد با قطعات به جا مانده از یک موشک فرانسوی که 10 سال پیش از آن منفجر شده بود، آسیب دید.

چین در سال 2007 برای انهدام یک ماهواره از رده خارج شده خود از یک موشک استفاده کرد که برخوردش با آن ماهواره بیش از 3000 قطعه زائد در مدار زمین رها کرد. 6 سال بعد ماهواره بلیتس روسیه به دلیل برخورد با یکی از این قطعات از کار افتاد.

در سال 2009 یک ماهواره از رده خارج شده روسیه با ماهواره تجاری ایریدیوم آمریکا برخورد و آن را منهدم کرد که این برخورد 2000 قطعه دیگر در فضای اطراف کره زمین رها کرد.

ایستگاه فضایی بین المللی در سال 2014، پنج بار مجبور شد برای جلوگیری از برخورد زباله های فضایی به مانور های تغییر راستا متوسل شود.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که حدود 170 میلیون قطعه از باقی مانده های فضاپیما ها هم اکنون در مدار زمین پراکنده می باشند. برخورد با قطعه یک سانتی متری در فضا می تواند انرژی معادل با انرژی حاصل از انفجار یک نارنجک دستی ایجاد کند و این شبیه سازی تنها بخش بسیار کوچکی از قدرت این زباله های ویرانگر است.

شرکت خدمات ماهواره ای آستروسکل واقع در سنگاپور، که کارخانه های آن در کشور ژاپن واقع شده است در صدد پاکسازی فضا می باشد. هدف شرکت آستروسکل این است که زباله های فضایی را به سمت اتمسفر رانده و آن ها را با وارد کردن به اتمسفر بسوزاند.

در سال 2016 میلادی در خصوص پاکسازی زباله های فضایی 35 میلیون دلار سرمایه گذاری اجرا شده که بخش عمده این سرمایه گذاری از سوی شرکت شبکه نواوری ژاپن (INCJ تامین شده است. انتظار می رود که تا خاتمه سال 2025 فعالیت های مهم تری در زمینه جمع آوری این زباله های خطرناک صورت پذیرد.

در هرجایی که انسان به آن دست یافت؛ خواه در زمین و خواه در آسمان، فاجعه ای بزرگ به وقع پیوست؛ و آنچه که این روز ها حیات مارا تهدید میکند فراغ از بیماری و جنگ و فقر و مرگ زمین، زباله های فضایی هستند، ساخته ای از انسان، علیه انسان.

منبع: فارس

منبع: فرادید
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1348

به "معضلی به نام زباله های فضایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضلی به نام زباله های فضایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید