مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک

به گزارش مجله آزات وب، بحث میان مواد غذایی ارگانیک یا طبیعی در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک با موشکافی بسیاری روبرو بوده و هنوز هم قسمت اعظم آن یاینحل به جای مانده است. این مقاله به شما یاری نموده این دو نوع را بیشتر شناخته، بطویکه بتوانید تصمیم

مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بحث میان مواد غذایی ارگانیک یا طبیعی در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک با موشکافی بسیاری روبرو بوده و هنوز هم قسمت اعظم آن یاینحل به جای مانده است. این مقاله به شما یاری نموده این دو نوع را بیشتر شناخته، بطویکه بتوانید تصمیم بگیرید جانب کدامیک را در مورد آنالیز میان مواد غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک بگیرید.

بیشتر جمعیت دنیا مواد غذایی غیر ارگانیک را مورد مصرف قرار می دهند. چنین مواد غذایی از روش های کشاورزی و دامپروری مرسوم استفاده می کنند. کسانی که ترجیح می دهند از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنند، نسبت به سلامت خود توجه و مراقبت بیشتری دارند. این مواد غذایی با استفاده از اصول کشاورزی ارگانیک فراوری می شوند. کشاورزی ارگانیک از اقدامات پیشگیرانه به جای درمان بهره می برد. کشاورزی ارگانیک بر اصول سلامت، محیط زیست، مراقبت، و انصاف بنا نهاده شده است. ادامه مطلب را خوانده تا از مواد غذایی ارگانیک و مواد غذایی غیر ارگانیک که به روش مرسوم فراوری می شوند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک

تفاوت های زیادی میان مواد غذایی پرورش یافته به روش ارگانیک و مواد غذایی پرورش یافته به روش کشاورزی مرسوم وجود دارد.

مواد غذایی غیر ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک

مواد مغذی

در طول پرورش و فرآوری، مواد غذایی غیر ارگانیک برخی از مواد مغذی خود را از دست می دهند و چنین مواد مغذی را بایستی به طور مصنوعی به این مواد غذایی اضافه نمود.

غذاهای ارگانیک حاوی مواد مغذی بیشتری بوده یعنی دارای میزان بیشتری از مواد معدنی و ویتامین Cمی باشند.

کود

کودهای شیمیایی به منظور تأمین مواد مغذی در پرورش محصولات کشاورزی مرسوم مورد استفاده قرار می گیرند.

کودهای طبیعی مانند کود سبز و کمپوست (کود آلی) در کشاورزی ارگانیک برای گیاهان و خاک مورد استفاده قرار می گیرند. چنانچه بخواهیم کودهای شیمیایی را با کودهای ارگانیک یا آلی مقایسه کنیم بایستی بگوییم که بدیهی است کودهای شیمیایی مضرتر و زیان بخش تر می باشند.

آفت کش

در کشاورزی مرسوم، بیش از 450 آفت کش مجاز مورد استفاده قرار می گیرند.بسیاری از این آفت کش ها سمی می باشند.

استفاده از آفت کش ها در باغبانی یا کشاورزی ارگانیک مجاز نمی باشد.در برخی از موارد، تنها با در نظر گرفتن عواملی مانند ضرورت، تأثیر آنها بر سلامت انسان و سلامت محیط زیست، اجازه استفاده از این آفت کش ها داده می شود.

علف کش

از علف کش ها در کشاورزی غیر ارگانیک به منظور حفاظت از محصولات در برابر حشرات و علف های هرز استفاده می شود.علف کش ها گاهی اوقات مواد سمی مضری را بر روی گیاهان بر جای می گذارند.

روش هایی مانند تناوب زراعی و وجین دستی به جای علف کش ها در باغبانی و کشاورزی ارگانیک بکار برده می شوند.

لجن های فاضلاب

فضولات انسانی به اسم کود جهت کشت محصولات در کشاورزی مرسوم مورد استفاده قرار می گیرند.این لجن های فاضلاب آلوده، موجب بیماری می شوند.

استفاده از لجن فاضلاب در کشاورزی ارگانیک مجاز نمی باشد.

پرتو افکنی

مواد غذایی غیر ارگانیک را به منظور از بین بردن باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم های مضر تحت تابش یا اشعه قرار می دهند. چنین اشعه هایی ممکن است موجب بروز بیماری در انسان شوند.

استفاده از تابش در کشاورزی ارگانیک ممنوع می باشد.

میزان نیترات

کودها حاوی نیترات به اسم جزء و ماده اولیه بوده و این نیترات به نیتروسامین تبدیل شده که ممکن است در مواد غذایی حفظ شده و موجب بروز سرطان شود.

مواد غذایی ارگانیک حاوی میزان کمتری نیترات در خود می باشند.

مهندسی ژنتیک

دانه یا بذر های اصلاح شده به طریق ژنتیکی در کشاورزی غیر ارگانیک استفاده می شوند. چنین بذرهایی گران بوده و کشاورزان به سختی استطاعت تهیه آنها را دارند. چنین بذرهایی محصولات پربازدهی داده اما چنین گیاهانی ممکن است دچار کمبود مواد مغذی شوند.

کشاورزی ارگانیک از طریق انجام آزمایشات بر روی بذر، دانه و بذرهای سالمی را برمی گزیند.

مسمومیت غذایی

در محصولات غذایی تهیه شده به روش کشاورزی مرسوم احتمال ابتلاء به مسمومیت غذایی به علت استفاده از مواد شیمیایی در قالب کود و آفت کش بیشتر است.

پاتوژن ها یا مواد بیماری زای سمی در غذاهای ارگانیک بسیار کمتر یافت می شوند.

آلودگی محیط

استفاده از آفت کش ها، آسیب زیادی به آبزیان وارد می سازد.علف کش ها و آفت کش ها حاوی مواد شیمیایی سمی بوده که نتیجه آن تعداد کمتر پرندگان، حشرات و گیاهان وحشی در زمین های کشاورزی است.کرم های خاکی برای سلامت خاک مفید بوده و استفاده از آفت کش ها و حشره کش ها جمعیت کرم های خاکی را کاهش می دهد.این امر منجر به افزایش وابستگی خاک به آفت کش ها می شود.

کشاورزی ارگانیک به منظور جلوگیری از آفات با استفاده از تناوب زراعی، با ایجاد یک سیستم زیست محیطی متنوع تر به طور طبیعی شکارچیان آفت را پرورش می دهد.جهت افزایش کیفیت خاک، از کود طبیعی و کمپوست استفاده می شود.بنابراین، فوائد کشاورزی ارگانیک بلند مدت تر بوده و به مبارزه با مشکلاتی مانند تخریب محیط زیست یاری می نماید.

فرسایش خاک

به علت پرمحصولی و روش کشت در کشاورزی مرسوم، خاک دچار فرسایش بیشتری می شود.

استفاده از کود سبز و مدیریت خوب خاک سطحی مانع از فرسایش خاک در کشاورزی ارگانیک می شود.

هزینه

مواد غذایی غیر ارگانیک بسیاری از هزینه های پنهان مانند مالیات و هزینه های رسیدگی به آسیب های وارد شده به محیط زیست ناشی از کشاورزی مرسوم را دربرمی گیرد.

جنبه های مثبت و منفی کشاورزی ارگانیک نشان می دهد که مواد غذایی ارگانیک گران تر می باشند.اما تغییر رویکرد تعدای از کشاورزان به کشاورزی ارگانیک و افزایش بودجه دولت، موجب کاهش یافتن این قیمتها خواهد شد. بعلاوه مواد غذایی ارگانیک هزینه های پنهان کمتری را شامل می شوند.

ظاهر

به مواد غذایی غیر ارگانیک چندین مرتبه مواد نگهدارنده اضافه نموده می شود.

مواد غذایی ارگانیک زودتر فاسد می شوند به این علت که در آنها از هیچ گونه ماده نگهدارنده ای استفاده نشده است. بعلاوه ظاهر آن شبیه به مواد غذایی غیر ارگانیک بوده، اما گاهی ممکن است شکل و رنگ متفاوتی داشته باشند.

استانداردهای کیفیت

تمام محصولات مواد غذایی غیر ارگانیک دارای برچسب تأیید کیفیت معمولی بر روی خود هستند.

تمام مواد غذایی ارگانیک دارای برچسب ارگانیک وزارت کشاورزی می باشند.

ایمنی مواد غذایی

اغلب اوقات مواد نگهدارنده مضر به غذاهای غیر ارگانیک اضافه نموده می شود.

غذاهای ارگانیک به علت آنکه از هیچ گونه مواد شیمیایی سمی استفاده نمی کنند، بی خطرتر و بهتر می باشند.

قابلیت دسترسی

چنانچه میزان و قابلیت دسترسی مواد غذایی ارگانیک را با غیر ارگانیک میزان بگیرد، متوجه خواهید شد که عمدتاً انواع غیر اورگانیک بیشتر در دسترس می باشند.

برخی از مواد غذایی ارگانیک از دیگر کشورها وارد شده و در نتیجه نمی توانید از کیفیت مواد غذایی ارگانیک وارداتی اطمینان داشته باشید.

تعداد مصرف کنندگان

بیشتریت مصرف کنندگان، مواد غذایی غیر اورگانیک را به این علت خریداری می کنند که مقرون به صرفه تر بوده و راحت تر در دسترس می باشند.

مصرف کنندگان با افزایش آگاهی خود، به سمت خرید غذاهای ارگانیک تغییر رویکرد می دهند.

مواد غذایی ارگانیک به علت استفاده از تکنیک های کشاورزی طبیعی بهتر می باشند. این امر شبیه به ارجحیت دادن به درمان های طبیعی به هنگام ابتلاء به بیماری در مقایسه با مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی است. بنابراین سئوال مطرح شده در مورد مقایسه میان مواد غذایی اورگانیک در مقابل غیر ارگانیک و بهتر بودن کدامیک را می توان با مراجعه به جدول بالا پاسخ داده به گونه ای که می توان دید مواد غذایی ارگانیک به طرق بسیاری از محصولات فراوری شده به روش مرسوم پیشی گرفته است. با این وجود به منظور تصدیق حقایقی از مواد غذایی ارگانیک و اثرات بلند مدت آنها مطالعات بیشتری مورد احتیاج است.منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1949

به "مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید