میگو؛ غذائی ارزشمند

به گزارش مجله آزات وب، از نظر مقایسه ای نسبت به سایر غذاهایی که پروتئین زیادی دارند نظیر گوشت ماهی و گروه ماکیان، میگو، کالری کمتری دارد. پروتئین موجود در میگو کیفیت بالایی داشته و حاوی تمام اسید آمینه های لازم جهت رشد می باشد. پروتئین میگو همچون سایر جانداران دریایی به علت نداشتن بافت هم بند به راحتی هضم می گردد. برای گروه هایی از

میگو؛ غذائی ارزشمند

میگو؛ غذائی ارزشمند

ارزش غذائی میگو

از نظر مقایسه ای نسبت به سایر غذاهایی که پروتئین زیادی دارند نظیر گوشت ماهی و گروه ماکیان، میگو، کالری کمتری دارد. پروتئین موجود در میگو کیفیت بالایی داشته و حاوی تمام اسید آمینه های لازم جهت رشد می باشد. پروتئین میگو همچون سایر جانداران دریایی به علت نداشتن بافت هم بند به راحتی هضم می گردد. برای گروه هایی از مردم نظیر افراد مسن که در جویدن و هضم غذا مشکل دارند غذای حاوی میگو گزینه مناسبی برای تأمین پروتئین روزانه آن ها است. میگوها در کل دارای چربی کمی می باشند. اسیدهای چرب امگا-3 که از دسته اسیدهای چرب غیر اشباع بوده و برای سلامتی مفید هستند، در میگوها به وفور یافت می شوند. این دسته از اسیدهای چرب می توانند در کاهش خطر بیماری های قلبی موثر واقع شوند. اسیدهای چرب امگا-3 بعلاوه اجزای ضروری برای غشاء سلول مغز و بافت چشم است. میگو منبع غنی از ویتامین های: C,D,E,B12,A,B6 و املاحی چون کلسیم، آهن، مهمیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم است. علاوه بر این: کلسیم، آهن، روی، مهمیم و فسفر میگو نسبت به سایر آبزیان بیش تر است.

روش تشخیص میگوی سالم و فاسد

میگوها معمولاً در دریا وسط تورهای ترال، از کف دریا و در زمانی طولانی صید می شوند. طولانی بودن زمان تورکشی موجب خواهد شد که رسوبات کف دریا همراه با تور به طرف سطح آب کشیده شوند و میگوها آلودگی زیادی داشته باشند که در این صورت اگر میگو در شرایطی قرار گیرد که محیط برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم فراهم باشد، میکروارگانیسم ها سریعاً تکثیر می یابند و در چنین حالتی چون میگو نسبت به فساد حساس است در صورت وجود آلودگی زیاد در مدت کوتاه فاسد خواهد شد. در روش تشخیص مقایسه ای میگوی سالم و فاسد موارد زیر از اهمیت برخوردار است:

بو: در میگوی سالم بوی مخصوص میگو استشمام می گردد. در حالی که در میگوی فاسد بوی ضخم با بوی شدید آمونیاک و سولفید هیدروژن استشمام می گردد.

رنگ: رنگ میگوی سالم بر حسب گونه میگو فرق می نماید در میگوی پرورشی که از گونه سفید هندی است، رنگ پوسته سبز زیتونی است. در گونه موزی که گونه غالب میگوی دریایی خلیج فارس است رنگ پوسته صورتی روشن است. در میگوی سر تیز، رنگ سفید و در میگوی سبز پلنگی، سبز تیره رنگ است. در میگوی فاسد، پوسته رنگ طبیعی خود را از دست داده و اکثراً به رنگ سفید و گاهی اوقات کدر می گردد.

استحکام پوسته در ناحیه سر و بدن: در میگوی سالم پوسته سفت و سخت و سر محکم به بدن چسبیده و رنگ آن هم تغییر نکرده است. بافت گوشت، حالت طبیعی داشته و پوسته و گوشت در هنگام طبخ به رنگ نارنجی متمایل به قرمز در می آید. در میگوی فاسد در ناحیه سر تغییر رنگ ایجاد شده و سر در حال جدا شدن از بدن است. پوسته بر روی بدن نرم می گردد و به راحتی از گوشت جدا می گردد. پیدایش رنگ نارنجی متمایل به قرمز بستگی به درجه فساد میگو دارد یعنی هر میزان که میگو بیش تر فاسد شده باشد اندازه پیدایش رنگ قرمز کاهش می یابد.

منبع: آشپزباشی شماره 49

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1931

به "میگو؛ غذائی ارزشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگو؛ غذائی ارزشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید