ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده برای مسافران مریخ رونمایی کرد

به گزارش مجله آزات وب، ناسا در نظر دارد تا سال 2030 اولین مأموریت ارسال فضاپیمای سرنشین دار جهت فرود روی سطح سیاره سرخ را به انجام برساند. واضح است که زندگی روی این سیاره می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به همین منظور ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده با شرایط مریخ رونمایی کرده است که می تواند آمادگی بیشتری برای مسافران آینده مأموریت های فضایی فراهم سازد.

ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده برای مسافران مریخ رونمایی کرد

اقامتگاه شبیه سازی شده مریخ چه ویژگی هایی دارد؟

ناسا فعلاً تمرکز ویژه ای روی دو مأموریت آینده آرتمیس دارد که دومین مرحله از آن، شامل ارسال مجدد فضانوردان به سطح قمر زمین پس از گذشت 50 سال می شود. انتظار می رود که سری ماموریت های آرتمیس، شرایط را برای ساخت یک پایگاه فضایی در ماه هموار سازند تا بتوان از آن به عنوان یک ایستگاه موقت در سفر به مریخ استفاده نمود. طبق برنامه های فعلی، اولین مأموریت ارسال فضاپیمای سرنشین دار به مریخ در سال 2030 صورت می گیرد.

مأموریت های سرنشین دار می توانند نسبتاً طولانی باشند؛ به طوری که تخمین زده می شود رسیدن به مریخ تنها 9 ماه طول می کشد. همین موضوع باعث شده است تا پژوهشگران ناسا نسبت به هم زیستی فضانوردان در محیط های بسیار خاص، تحقیقاتی را صورت دهند تا ایمنی آن ها در فضا و مریخ را تا حد ممکن تضمین کنند. به همین منظور پایگاه فضایی جانسون در استان تگزاس، میزبان اقامتگاه شبیه سازی شده فضایی CHAPEA است که در مساحت حدودی 160 متر مربع پذیرای 4 نفر داوطلب خواهد بود. از جمله ویژگی های این اقامتگاه می توان به 9 اتاق با اتاق خواب های شخصی برای هر نفر در کنار سرویس بهداشتی و حمام مشترک اشاره کرد.

این مجموعه با استفاده از پرینترهای سه بعدی بزرگ ساخته شده است؛ زیرا ناسا می خواهد عملکرد چنین پرینترهایی را برای سایر مصارف مثل ساخت محل سکونت دائمی در مریخ، بررسی نماید. ناسا فعلاً در نظر ندارد از این محل سکونت برای فضانوردان خود استفاده کند؛ اما داوطلبان انتخاب شده، دارای پیش زمینه علمی خواهند بود و در قالب یک تیم با هم همکاری خواهند کرد تا وظایف مشابه با یک فضانورد در مریخ را به انجام برسانند. البته هیچ کدام از آن ها به عنوان یک فضانورد تعلیم داده نشده اند.

ازجمله اموری که داوطلبان اقامتگاه شبیه سازی شده فضایی باید انجام دهند می توان به پرورش دادن گیاهان برای مصرف غذایی، امور پژوهشی و علمی، پیاده روی روی سطح مشابه با مریخ و کار با مجموعه ای از ربات ها و ماشین ها اشاره کرد. مدت زمان در نظر گرفته شده برای اقامت آن ها نیز 12 ماه اعلام شده است. برای واقعی تر شدن شرایط، داوطلبان مجبور هستند با مشکلاتی مثل انفکاک از محیط اطراف، محدودیت منابع و خرابی تأسیسات دست وپنجه نرم کنند. پایش شرایط سلامت فیزیکی و ذهنی هر شخص، قسمت مهمی از این تحقیق را تشکیل می دهد.

مشارکت کنندگان در طرح اقامتگاه شبیه سازی شده فضایی CHAPEA می توانند با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند؛ اما ارتباطات با تأخیر 20 دقیقه ای صورت می گیرد که به دلیل فاصله میان زمین و مریخ روی می دهد. به همین دلیل پیام های ویدیویی و متنی، تنها گزینه برای ارتباط خواهند بود و تماس تلفنی یا تصویری هم زمان برای آن ها مقدور نیست. ناسا اعلام کرده است که محدودیت های در نظر گرفته شده طی این آزمایش، حتی از شرایط ایستگاه فضایی هم سختتر است. درصورتی که هر کدام از شرکت کنندگان نتوانند شرایط سخت را برای 12 ماه آینده تحمل کنند، می توانند درخواست ترک برنامه را دهند. ناسا گفته است که تعدادی اعضای جایگزین به همین منظور در نظر گرفته است.

منبع: انتخاب
انتشار: 25 فروردین 1402 بروزرسانی: 25 فروردین 1402 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2351

به "ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده برای مسافران مریخ رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده برای مسافران مریخ رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید