هزینه های درمان کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی

به گزارش مجله آزات وب، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه و هزینه های درمان کرونا، تمهیدات اندیشیده شده برای توسعه ظرفیت بیمارستان های پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا را تشریح کرد.

هزینه های درمان کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، نادر توکلی درباره درمان کرونا و تعرفه آن، گفت: در بخش سرپایی، بیمار ویزیت تخصصی می گردد و اگر در ابتدا به مراکز 16 ساعته بهداشت مراجعه کند، خدمات دریافتی تقریبا رایگان است. موارد هزینه بر بیماری کرونا یکی انجام سی تی اسکن ریه است که در بخش خصوصی و دولتی تحت پوشش بیمه است. همچنین انجام آزمایش های PCR نیز می تواند اندکی هزینه بر باشد. در صورتی که بیمار بستری باشد هزینه تست pcr در بخش دولتی به شکل پرداخت فرانشیز است و هزینه آن قابل قبول می گردد.

وی اضافه نمود: در درمان کرونا مورد دیگری که هزینه بر است تخت ICU است که در صورتی که بیمار بیمه پایه داشته باشد، فرانشیز 8 یا 10 درصد را پرداخت می نماید و در بخش خصوصی هم اگر بیمه تکمیلی داشته باشد، خدمات بخش مراقبت های ویژه مورد قبول قرار می گیرد.

از سوی دیگر بخشی از هزینه ها مربوط به تامین وسایل حفاظت فردی برای بیمار، همراهش و پرسنل می گردد که در این مورد در بخش دولتی از بیمار هزینه ای اخذ نمی گردد، ولی در بخش خصوصی با توجه به اینکه پوشش بیمه ای ندارد، بخشی را بیمار متقبل می گردد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص هزینه های دارویی در درمان کووید19، اظهار کرد: کرونا داروی قطعی ندارد، اما بعضی درمان های اختصاصی که برای بیماری های دیگر است بر کرونا اثربخشی نسبی داشته است. این درمان ها شامل درمان دارویی فاویپیراویر، رمدسیویر، اکتمرا، ایمونوگلوبین وریدی و درمان های اختصاصی مانند هموپرفیوژن، پلاسماتراپی و... است. این درمان ها بر اساس تجربیات پزشکان در این مدت تجویز می گردد که هزینه قابل توجهی دارد. متاسفانه در مدت اخیر بعضی در بازار دارویی اقدام به سوء استفاده کردند و مردم را از نظر اقتصادی در فشار قرار دادند.

وی اضافه نمود: خوشبختانه فراوری داخلی داروی رمدسیویر شروع شده و در ادامه فرایند می تواندبه بهبود شرایط یاری کند. در مراکز دولتی این دارو موجود است و به بعضی مراکز خصوصی هم ارائه شده است، اما هنوز به طور کامل به بازار تزریق نشده است. نکته مهم آن است که این دارو نباید برای همه مصرف گردد؛ زیرا شرایط خاصی دارد و از هر 10 بیمار ممکن است بر یک مریض اثر کند، البته بهبود نسبی در بعضی بیماران داشته است.

وی با اشاره به اینکه درمان کرونا برای مردم در بخش دولتی تقریبا رایگان است و بیمار فرانشیز ناچیزی می پردازد، اضافه نمود: از آنجایی که احتمالا بیمار در بخش خصوصی خدمات اختصاصی تری دریافت می نماید، بخشی از هزینه را بیمه مکمل و بخشی را نیز خود بیمار تقبل می نماید.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، با تاکید بر اینکه مثبت شدن پاسخ تست pcr به معنای بستری شدن بیمار نیست، اظهار داشت: بسیاری از کسانی که تست شان مثبت می گردد ممکن است بدون علامت باشند که به اقدام خاصی هم احتیاج ندارند. در حالت دوم بیمار ممکن است علائم خفیف مانند سرماخوردگی داشته باشد که این مورد هم به بستری شدن در بیمارستان احتیاج ندارد و تنها درمان های حمایتی در منزل برای او کافی است.

بعضی بیماران نیز ممکن است مشکل تنفسی داشته باشند که این مورد نیز شامل دو دسته می گردد؛ دسته اول بیمارانی که احتیاج به اکسیژن واضح دارند، ولی احتیاج به بستری ندارند. از این رو تعداد محدودتری که پاسخ تست pcr آنها مثبت شده است احتیاج به بستری دارند. همه این موارد در حالی است که تشخیص و معاینه بالینی از بیمار بسیار مهم است، زیرا دقت تست PCR صد درصد نیست. ممکن است بیماری ببینیم که تشخیص بالینی و سی تی اسکن ریه نشان می دهد بیمار است، اما تست او منفی شده باشد.

وی درباره پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های خصوصی نیز تصریح کرد: با بعضی بیمارستان های خصوصی تفاهم کردیم که بیماران کرونایی را پذیرش نمایند؛ بعضی بیمارستان های خصوصی نیز به شکل 100 درصدی به پذیرش مبتلایان کرونا می پردازند. با بیمارستان هایی که امکان جداسازی بلوک یا بخشی را داشته باشند، صحبت کردیم و تعداد دیگری از بیمارستان ها را هم وارد مدار خواهیم کرد؛ در شرایطی که 30 درصد تخت ها درگیر کرونا هستند، اگر بیش از این بخواهیم بستری انجام دهیم خدمات بیماران غیر کرونایی مانند بیماران مبتلا به سرطان، تصادفی و... به مشکل می خورد؛ بنابراین باید تعادل میان تخت های کرونایی و غیر کرونایی ایجاد گردد.

وی تاکید نمود: در استان تهران علی رغم آنکه بیماران بستری بیماران بد حال هستند، مشکل حیاتی برای کمبود تخت و حرکت به سمت بیمارستان صحرایی و ... نداریم. البته برای مواقع حادتر درگیر توسعه و افزایش تخت ها در تهران هستیم و بیمارستان هایی در حال راه اندازی داریم. دو بیمارستان در شهر قدس اطراف تهران، بیمارستان فیروزآبادی جنوب تهران و... همگی از بیمارستان هایی هستند که به دنبال گسترش و توسعه آنها هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1343

به "هزینه های درمان کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های درمان کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید