واردات کامیون های دست دوم آزاد شد

به گزارش مجله آزات وب، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر از آزاد شدن واردات کامیون های دست دوم داد. جزئیات ثبت نام برای این نوع کامیون را در ادامه بخوانید.

واردات کامیون های دست دوم آزاد شد

خبرنگاران - سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه در نظر دارد به منظور تسریع در انجام فرایند نوسازی و بر اساس ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه کشور از تاریخ سوم خرداد سال جاری از متقاضیان ورود خودروهای سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود ( www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت نام به عمل می آورد.

ذی نفعان این طرح شامل شرکت های تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین، شرکت های حمل و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت های وارد کننده کامیون های سنگین دارای مجوز از وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات می گردد.

خاطرنشان می گردد هرگونه اطلاعیه دیگری درباره واردات و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آن که منحصراً در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درج شده باشد.

در اطلاعیه نوسازی ناوگان برون شهری شرایط کامیون های وارداتی و کامیون های اسقاطی بدین شرح آمده است:

الف - شرایط کامیون های وارداتی:

1 -بیش از سه سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

2 -از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو - مصوب 1386 و آئیننامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره 7415/ت51681 هـ مورخ 28/01/95 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

(چنانچه واردکننده خدمات پس از فروش موضوع قانون فوق را طبق مقررات راساً ارائه نماید، ارائه مجوز فوق قابل قبول بوده و در غیر این صورت باید مجوز رسمی و قانونی از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارائه دهنده خدمات فوق اخذ و ارائه کند.)

3 -کامیون های وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تائید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد mark-e نیز باشند.

4 -کامیون ها می توانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند.

5 -کامیون هایی می توانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در پنج سال گذشته مدل های آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند. کامیون های وارداتی جدید ساخت کشورهای مذکور باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست در زمان ساخت مورد تائید دستگاه های ذیربط باشد.

6 -در مرحله اول، اولویت با کامیون های دارای ظرفیت - مندرج در کارت تعیینات وسیله نقلیه - هیجده تن و بالاتر است.

7 -کامیون های وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حمل و نقل بین المللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.

ب - شرایط کامیون های اسقاطی:

1 -واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت تعیینات وسیله نقلیه حداقل پانزده تن است.

2 -کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) باشد.

3 -به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش می یابد.

ج - شرایط واردکنندگان:

1 -کارخانجات تولیدکننده کامیون، شرکت های واردکننده کامیون های سنگین دارای مجوز از وزارت صمت، شرکت های حمل و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مالکین وسایل نقلیه فرسوده می توانند مبادرت به واردات کنند.

2 -در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودروهای سنگین یک هزار دستگاه، شرکت های حمل و نقل توانمند یکصد دستگاه، شرکت های واردکننده کامیون های سنگین پنجاه دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده دستگاه است.

3 -ارائه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد درخواست مرحله قبلی است.

4 -هر کدام از ذینفعان بسته به نوع مدل کامیون وارداتی مورد درخواست، باید مستندات و مدارک مربوط به استاندارد روز و اجباری ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد روز و اجباری آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت صمت (صنعت و معدن و تجارت) را تهیه و به سازمان ارائه کنند.

نکات قابل توجه:

1 -ذینفعان تا بعد از ترخیص کامیون از گمرک ایران حق هیچگونه ثبت نام و یا درخواست و اخذ وجه از خریداران را ندارند. لذا از هرگونه پرداخت به افراد مدعی در این مرحله خودداری گردد.

2 -سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هیچگونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد. بنابراین خریداران باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام کنند.

3 -متقاضیان دریافت خودرو وارداتی از موعدی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً به ذینفعان مورد تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی نموده اند مراجعه کنند. این فهرست متعاقبا در سایت سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

4 -به محض ترخیص کامیون از گمرک ایران، اطلاعات واردکنندگان، نوع و تعداد کامیون های وارداتی در سایت سازمان ارائه و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

5 -قیمت تمام شده ناوگان توسط مراجع ذیصلاح و نظارتی با توجه به قرارداد خرید خارجی ناوگان تعیین و ملاک عمل برای عرضه در داخل کشور قرار خواهد گرفت.

6 -هرگونه اطلاعیه دیگری در خصوص واردات و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آن که منحصراً در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درج شده باشد.

منبع: بیت ران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1536

به "واردات کامیون های دست دوم آزاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات کامیون های دست دوم آزاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید