وزیر خارجه یونان: اقتصاد ایران و یونان مکمل یکدیگرند

به گزارش مجله آزات وب، وزیر خارجه یونان در سخنانی بر گسترش و توسعه روابط با ایران خاصه در حوزه های فرهنگ، آموزش و اقتصاد تأکید کرد.

وزیر خارجه یونان: اقتصاد ایران و یونان مکمل یکدیگرند

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، همایش ایران و یونان؛ فرصت های کشف ناشده صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیر خارجه یونان، معاونان وزرای گردشگری و همکاری های مالی یونان، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل بنیاد روکی و دیگر تجار و نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری و تجاری ایران و یونان در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار گردید.

در این همایش نیکوس کوتزیاس، وزیر خارجه کشور یونان در سخنرانی خود گفت: سیاست خارجی یونان و متقابلا ایران می تواند چارچوبی را معین کند که به روابط بیشتر یاری کند که البته توسعه این روابط به تحمل و شکیبایی دو طرف بستگی دارد.

وی اضافه نمود: یونان یک کشور اروپایی است و سیاست چندجانبه انرژی را پیگیری می نماید. نکته مهم در این سیاست توسعه روابط با ایران است از جمله در حوزه روابط گسترده فرهنگی، آموزش و توسعه مالی.

وزیر خارجه یونان با اشاره به اینکه امروز با وزیر نفت و راه و شهرسازی ایران ملاقات دارد گفت: به وزیر امور خارجه ایران طرح فعالیتی را پیشنهاد داده ام که دربرگیرنده همه حوزه های فعالیتی باشد.

وی اضافه نمود: ما دارای تاریخ مشترک هزاران ساله هستیم که برای بسیاری، این روابط دیرینه و کهن بین ایران و یونان قابل درک نیست.

وزیر خارجه یونان خاطر نشان کرد: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است و به این ترتیب همکاری هم راحت تر می گردد. توسعه روابط مالی دو کشور به امنیت منطقه نیز یاری می نماید و این مهم است که سرمایه گذاران و تجار بتوانند به این همکاری ثبات ببخشند.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در این همکاری طولانی از خود انسجام، ثبات و آرامش نشان دهیم.

کوتزیاس ادامه داد: ملاقات وزیر امور خارجه و همراهان بیانگر روابطی گسترده تر در آینده است و ملاقات امروز گامی برای بهتر شدن و بیشتر شدن روابط مالی است. توافق نامه های خوب و با انسجام می توانند باعث گسترش روابط دو کشور گردد.

شرکت های یونانی می توانند در زمینه فراوری مواد شیمیایی و خوراکی در ایران فعالیت نمایند

در ادامه همایش، دیمیتریس مرداس، معاون وزیر خارجه یونان در همکاری های اقتصادِ بین الملل در سخنانی گفت: روابط تجاری دو کشور یونان و ایران و همچنین زمینه های سرمایه گذاری موجود در ایران موجب شده است که توجه خاصی نسبت به روابط دو کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کشور یونان دارای صندلی استراتژیک ویژه در منطقه است که کمربند بالکان، دریای سیاه و کشورهای شمال اژه را در برمی گیرد و همچنین یونان عضو اتحادیه اروپا است و این یکی از عناصری است که هر سرمایه داری می تواند از آن بهره برداری کند.

معاون وزیر خارجه یونان اعلام نمود: در روابط تجاری دو کشور کالاهای یونان نقش ویژه ای دارند و محصولات تکنولوژیکی و کالاهای بسته بندی شده یونان در سطح جهانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همچنین در زمینه حمل ونقل، تجارت و کشتیرانی و انرژی نیز ایران می تواند در این روابط مفید باشد.

وی توضیح داد: در بخش گردشگری یونان، مقصد توریستی بسیار خوبی است. هم اینک شرکت های بزرگی از یونان در ایران هستند که می توانند در زمینه فراوری مواد شیمیایی، خوراکی و .... فعالیت نمایند.

مرداس گفت: در صادرات شرکت هایی با رقابت بالا وجود دارند و هم اینک بخش ها و شرکت های مالی و تجاری بعضی از کشورها در تهران مستقر شده اند و ما آرزومند اتفاقات خوبی برای پیشرفت همکاری های بین دو کشور هستیم.

وجود زمینه های مساعد برای همکاری های ایران و یونان در حوزه فرهنگ و هنر

بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد رودکی نیز با حضور در این مراسم به روابط تاریخی ایران و یونان اشاره و فعالیت های بنیاد رودکی برای توسعه روابط فرهنگی با کشورها را تشریح کرد.

جمالی همکاری و تعامل مؤسسات فرهنگی داخلی و خارج از کشور در جهت تبادل آثار هنری، برگزاری همایش ها و جشنواره های هنری و ادبی در سطح بین المللی و فراوری و عرضه آثار ایرانی به صورت شنیداری و چند رسانه ای به صورت مستقل یا با همکاری سازمان های بین المللی، برگزاری نمایشگاه ها با مشارکت سازمان ها را از جمله همکاری هایی برشمرد که بنیاد رودکی در زمینه توسعه روابط فرهنگی با یونان طراحی نموده است.

او اعلام نمود: در ایران سالانه 90 فیلم فراوری می گردد، در حوزه هنرهای تجسمی 20 درصد از فعالیت های منطقه خاورمیانه در ایران است و آثار هنری ایران از گران ترین آثار هنری منطقه هستند. در حوزه فعالیت های علمی و دانشگاهی نیز ایران دارای سیستم آموزشی هنری مقتدری است که این سرانه دانشگاهی در زمینه هنر را بیشتر از تمام نقاط منطقه می نماید.

وی تأکید کرد: زمینه های مساعدی برای هر دو کشور وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند به عنوان همکار در سطح مشارکت های فرهنگی هنری در همکاری با سازمان های یونانی تفاهمنامه هایی را به امضا برساند.

جمالی با اشاره به دو نظریه موجود اعلام کرد: یک نظریه این است که روابط سیاسی باعث برقراری روابط فرهنگی می گردد اما نظریه دیگری نیز وجود دارد که توسعه روابط فرهنگی می تواند روابط سیاسی را تقویت کند. ما امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد برنامه های بهتر و امضای تفاهم نامه های عملیاتی با کشور یونان باشیم.

آمادگی یونان برای تسهیل شرایط را برای تجار و شرکت های ایرانی

در ادامه این همایش، تئودورا تزاکری، معاون وزیر اقتصاد، توسعه و توریسم یونان در امور توسعه صنعتی گفت: ما از دولت ایران تشکر می کنیم که با وجود هزاران مایل فاصله تاریخ نزدیکی بین دو کشور وجود دارد.

وی اضافه نمود: مطمئن هستیم در آینده نیز می توانیم شراکت های بیشتری با ایران داشته باشیم و مطمئنیم که ایران و یونان می توانند مذاکرات قابل قبولی داشته باشند.

معاون وزیر اقتصاد یونان توضیح داد: راضی هستیم که همکاری مالی ایران و یونان گسترش پیدا نمایند. ارتباطات هیأت های یونانی با همتایان خود در ایران، ما را به این نتیجه رساند که هر دو طرف متمرکز بر گسترش روابط هستند و می توانیم همکاری های مالی را گسترش دهیم. وی از تجار ایرانی دعوت کرد تا در بخش های مختلف مالی با یونان وارد همکاری های مشترک شوند و گفت که یونان این آمادگی را دارد که شرایط را برای تجار تسهیل کند. تزاکری برای همکاری در زمینه صنعت، محیط زیست، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی از شرکت های ایرانی دعوت به همکاری کرد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1040

به "وزیر خارجه یونان: اقتصاد ایران و یونان مکمل یکدیگرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه یونان: اقتصاد ایران و یونان مکمل یکدیگرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید