پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار

به گزارش مجله آزات وب، سفیر ایران در تاجیکستان گفت: تهران کوشش می نماید دوشنبه به آب های آزاد دسترسی پیدا کند و از بن بست ارتباطاتی منطقه آسیای مرکزی رها گردد.

پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، محمدتقی صابری سفیر ایران در دوشنبه و دلاور قادرزاده رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

قادرزاده در ابتدای این دیدار روابط محبت آمیز 2 کشور را مثبت ارزیابی و تاکید نمود: رشد و توسعه بیشتر روابط جوابگوی منافع هر 2 طرف می باشد.

وی به طور ویژه، توسعه روابط تجاری، مالی، فرهنگی و گردشگری برای 2 کشور هم زبان و هم فرهنگ را مهم دانسته و گفت: متاسفانه ظرفیت های واقعی هر 2 کشور در این زمینه استفاده نشدند.

قادرزاده با تاکید بر اینکه باید همکاری علمی و پژوهشی مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با مراکز مطالعات استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برقرار گردد، گفت: برای انجام چنین کاری باید میان این مراکز یادداشت تفاهم به امضا رسد.

وی اضافه نمود: در این صورت، کارمندان مراکز مطالعاتی هر 2 کشور می توانند در جهات مختلف پژوهش های علمی و تحلیلی انجام و کتاب های مشترکی را در موضوعات گوناگون سیاسی، مالی، فرهنگی منتشر نمایند.

سفیر کشورمان نیز به نوبه خود، برای پذیرایی و ملاقات صمیمی از رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان تشکر نموده و رشد روابط محبت آمیز میان ایران و تاجیکستان را مثبت ارزیابی و تحکیم آن را هدف اساسی فعالیت دیپلماتیک خود عنوان نمود.

وی تاکید نمود: ایران اولین کشوری در دنیا بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه باز نمود.

صابری از مشترکات زبانی، فرهنگی، نژادی و تاریخی مردم ایران و تاجیکستان صحبت نموده و گفت که برای رشد و گسترش بیشتر همکاری ها در زمینه های مختلف، به ویژه مالی، برنامه ها و پیشنهادات تعیین ارائه خواهد کرد.

وی گفت: دیدار سال جاری روسای جمهور 2 کشور در حاشیه کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا که در شهر دوشنبه برگزار گردید در راستا همکاری و روابط سیاسی، مالی و فرهنگی 2 کشور افق های تازه را باز نمود.

صابری در بخش دیگری گفت که جمهوری اسلامی ایران 2 مرکز مطالعات استراتژیک دارد، یکی وابسته به ریاست جمهوری و دیگری وابسته به وزارت امور خارجه و ما کوشش خواهیم کرد که در نزدیک ترین زمان میان مراکز مطالعات استراتژیک 2 کشور روابط نزدیک و علمی و پژوهشی برقرار گردد.

وی در ادامه این اقدام را به نفع هر 2 کشور دوست، هم زبان و هم فرهنگ ایران و تاجیکستان عنوان نمود.

صابری همچنین ایران را بازار بزرگ و مناسبی برای صادرات میوه های خشک، سنگ های زینتی، جواهرات، منابع معدنی و سایر کالاهای صادراتی تاجیکستان خواند.

وی گفت: تهران کوشش می نماید که دوشنبه به آب های آزاد دسترسی پیدا کند و از بن بست ارتباطاتی منطقه آسیای مرکزی کاملا رها گردد.

صابری اضافه نمود: برای عملی شدن این هدف طرف ایرانی، بندر چابهار را به تاجیکستان برای اجاره پیشنهاد نموده است که به نفع هر 2 کشور است.

سفیر ایران توضیح داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران حاضر است که به تاجیکستان محصولات مختلف با کیفیت صنعتی و کشاورزی صادر کند.

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در فضایی محبت آمیز برگزار گردید.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 468

به "پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ایران به تاجیکستان برای اجاره بندر چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید