شروع همکاری انجمن آب فنلاند و مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

به گزارش مجله آزات وب، در نشستی به همت اتاق مشترک ایران و فنلاند، مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با انجمن آب فنلاند درباره چهارچوب های همکاری در حل ابرچالش آب به توافق رسیدند.

شروع همکاری انجمن آب فنلاند و مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

در این نشست تاپی هله رئیس انجمن آب فنلاند (FWF) با بیان اینکه مأموریت این انجمن یافتن راه چاره های پایدار برای مسئله آب با توجه به نیازهای جهانی است گفت: فنلاند برترین کیفیت آب را در جهان دارد که علت این امر علاوه بر برخورداری این کشور از منابع کیفی آب، مدیریت صحیح و استفاده خوب از فاضلاب است.

او با بیان اینکه 85 درصد فاضلاب در فنلاند تصفیه شده و به چرخه مصرف باز می گردد گفت: این در حالی است که در جهان تنها 45 درصد از فاضلاب تصفیه می گردد. اما ما علاوه بر اینکه راه کارهایی برای تصفیه حداکثری فاضلاب داریم راه کارهایی نیز برای استفاده از فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی، کود و انرژی بهینه داریم.

در ادامه شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران هم در این نشست با بیان اینکه در 70 سال گذشته فرایند منابع آبی در ایران فرایند نزولی داشته است گفت: یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که مدیریت آب در ایران از مردم به دولت منتقل شده است و به همین علت عمدتاً آب بیشتری از توان محیطی استفاده می کنیم.

او با اشاره به اینکه در مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران کوشش بر این است که هرچه بیشتر مردم را با مسئله آب درگیر نموده و از مسئولیت دولت در این زمینه کم کنیم اعلام کرد: در طول 8 سال گذشته این مرکز از دو طریق توانسته اثرات خوبی در حوزه مسائل مربوط به آب داشته باشد؛ اول با انعکاس هرچه بیشتر شرایط نامطلوب آب به جامعه و دوم به وسیله هشدار مکرر به مسئولین دولتی مبنی بر اینکه اگر تا 5 سال آینده مسائل آب را حل نکنند پس از آن حل این مسائل بسیار پرهزینه خواهد بود.

او با بیان اینکه با استفاده از کارشناسان برجسته آب مجازی در حال تدوین سند تجارت کشور بر اساس الزامات مربوط به آب مجازی هستیم گفت: در حال حاضر ما کمتر از 10 میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر می کنیم در حالی که وارداتمان در این بخش بیش از 40 میلیارد متر مکعب است.

شریعتمدار تأکید کرد: ما می خواهیم برای برطرف ابرچالش آب در کشور از توان همه مراکز علمی جهان استفاده کنیم.

رئیس مرکز آب فنلاند هم با استقبال از همکاری با مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران برای حل مسئله آب در ایران اعلام کرد: ما تجربه های خوبی در کشورهای مختلف از جمله ویتنام، اتیوپی، کنیا، مصر، هند و ... برای مواجهه با خشکسالی و به کارگیری روش های بهینه استفاده از آب و شیوه های نوین بازیابی و تصفیه فاضلاب به اجرا گذاشته ایم.

به گفته او مرکز آب فنلاند می تواند در حوزه های تخصصی از جمله مدیریت سیل و طوفان، آب های مرزی، تکنولوژی های نوین استفاده مجدد از آب، آموزش و ظرفیت سازی، تصفیه آب های سطحی و تأمین آب های زیرزمینی، مدیریت آب سدها، شیرین سازی آب دریا و ریکاوری آب های گل آلود وارد همکاری با مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران گردد.

در انتها قرار شد دو طرف در چهار حوزه مورد توافق با یکدیگر همکاری های خود را آغاز نموده و برای آغاز نیز برگزاری یک وبینار آموزشی در اتاق ایران در دستور کار مرکز آب فنلاند نهاده شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2130

به "شروع همکاری انجمن آب فنلاند و مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع همکاری انجمن آب فنلاند و مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید