آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت سالمندان

به گزارش مجله آزات وب، در حال حاضر با افزایش امید به زندگی، کاهش باروری و کاهش مرگ و میر جمعیت سالمندان در حال افزایش است.

آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت سالمندان

دکتر عبدالرحیم اسداللهی، دکترای تخصصی سالمندان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مسائل شایع و جدی در دوران سالمندی، نداشتن تعادل، سقوط و آسیب های مربوط به آن است که باعث مرگ و میر قابل توجهی می گردد.

او گفت: سقوط به عنوان حادثه ای تعریف می گردد که فرد بر خلاف میل خود، ناخواسته روی سطح زمین یا سطح پایین تر قرار می گیرد. فراتر از موضوع نداشتن تعادل، سقوط40درصد از کل مرگ های ناشی از آسیب بدنی را در سرا های سالمندان به خود اختصاص می دهد.

اسداللهی گفت: یکی از مسائل شایع که سلامت انسان ها را از جنبه های مختلفی تهدید می نماید؛ آلودگی هواست؛ شناسایی گروه های حساسی که آلودگی هوا آن ها را بیشتر تهدید می نماید، می تواند سبب گردد تا سیاستگذاری سلامت با اهداف تعیین تری انجام و به صورت جدی تری اجرا گردد. چرا که اثرات بهداشتی ناشی از تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، هزینه های فراوانی را به جامعه تحمیل می نماید.

او گفت: اگرچه همه افراد در معرض آن قرار می گیرند، اما زندگی افراد سالمند به مقدار بیشتری تحت تاثیر آن قرار می گیرد. سالمندان به علت عواملی مانند شیوع بالای بیماری های مزمن، کاهش مکانیسم های حفاظتی فیزیولوژیکی و انزوای اجتماعی، در برابر اثرات نامطلوب بهداشتیِ تغییرات اقلیمی، دگرگونی های ناگهانی دمای محیط و آلودگی هوا آسیب پذیر هستند.

اسداللهی گفت: از سال های اول قرن 21 برای کاهش اثرات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا، سیاستگذاری بهداشتی در عرصه عمومی در بعضی منطقه ها جهان توسعه شتابانی یافته است. این برنامه ها به سالمندان اقداماتی را که می توان برای کاهش قرار گرفتن در معرض غلظت بالای آلاینده های هوای محیط انجام داد، آموزش می دهد. خطر سقوط بسته به آب و هوا یا فصل، به علت سطوح لغزنده (از برف یا باران)، کاهش دید (از مه)، یا حتی ناهمواری در حرکات (دمای پایین) افزایش می یابد.

او گفت: آلاینده های زیادی وجود دارد که از عوامل اصلی بیماری در انسان محسوب می گردد. در این میان، ذرات معلق (PM)، ذرات با قطر متغیر، اما بسیار کم، به وسیله استنشاق به سیستم تنفسی نفوذ می نماید و باعث بیماری های تنفسی و قلبی عروقی، اختلالات عملکرد سیستم عصبی، باروری، مرکزی و سرطان می گردد. میل ترکیبی مونوکسید کربن به هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسیژن است؛ به علت از دست دادن اکسیژن در نتیجه اتصال مونوکسید کربن، هیپوکسی، ایسکمی و بیماری های قلبی عروقی مشاهده می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مطالعات متعددی اثر تعدیل رخداد های گرد و غبار در رابطه با قرار گرفتن در معرض ذرات معلق (PM) و مرگ و میر را به ویژه در جمعیت سالمندان شهرنشین گزارش نموده است.

او گفت: تغییرات اقلیمی و آلودگی هوای محیط ممکن است سالمندان را از انجام فعالیت های بدنی منظم به وسیله مکانیسم های مختلفی منصرف کند. نخست اینکه آلودگی هوا باعث کاهش عملکرد ریه، افزایش فشار خون و سایر علائم قلبی عروقی و تنفسی می گردد که منجر به اختلال در ظرفیت و عملکرد ورزشی می گردد.

اسداللهی در ادامه گفت: آلودگی هوای قابل مشاهده، می تواند سالمند را از انجام فعالیت های خارج از منزل منصرف کند. افراد در معرض خطر نظیر سالمندان، با افزایش غلظت ذرات معلق، از بیرون رفتن اجتناب می نمایند و دیدار با همسایگان و دوستان و تعاملات اجتماعی را کاهش می دهند. این مسئله می تواند منجر به افزایش حس انزوا، افسردگی و اضطراب در این افراد گردد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2274

به "آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید